Død iMac etter lynnedslag.

Diskusjon rundt Apples iMac

Død iMac etter lynnedslag.

Innleggav jossi » fre 27.08.2004 22:32

Her en dagen sluttet mine foreldres iMac DV SE å fungere etter et lynnedslag. Ingen respons når jeg trykker inn "power" knappen. Jeg var ikke hjemme da det skjedde, men har blitt fortalt at det visstnok sto noen gnister ut av maskinen. Den var i dvale når det skjedde.

Finnes det noen måte å fikse dette på kan det være at det bare er en sikring i maskinen som er gåen?

Om noen har noen erfaringer fra en lignende situasjon eller noen tips til hva som kan gjøres for å fikse iMacen ville foreldrene mine blitt glade!

På forhånd takk

~Jostein
medlem i 241 måneder
 

Innleggav magnus » søn 29.08.2004 23:25

Tror nok den er død ja, desverre. Det kan jo være at du har vært heldig og det bare er strømforsyningen eller noe som er gåen ?
medlem i 244 måneder
 

Innleggav jossi » søn 29.08.2004 23:46

Takker for svar.

Har sendt en mail til officeline også, kanskje verkstedet der vet noe.

Men om maskinen skulle være død, så betyr vel ikke det at alle komponentene er ødelagte også? Noen som vet hvilke komponenter som rammes?

Får iallefall håpe det går på forsikringen da om vi ikke får liv i den igjen.

~Jostein
medlem i 241 måneder
 

Innleggav magnus » søn 29.08.2004 23:50

Tror nok alt ert helt dødt der ja :(, det går inn på hovedkortet og har emst sannsynlig godt ned i cd.rom og harddisk, men kan godt være at jordinga har tatt støyten til de komponentene osm ikeligge rpå hovedkortet ( det vil si : skjerm, cd-rom og harddisk)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav OlaE » man 30.08.2004 0:02

om du ikke får slått på, så har i allefall strømforsyninga gått. Om du vil teste om de andre komponentene fremdeles fungerer, så bytt ut strømforsyninga.

Men det greieste er vel å sende den inn
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » man 30.08.2004 9:21

Huffda - lynnedslag er ikke til å spøke med! Tror nok det er greiest å sende den inn. Lynnedslag kan ødelegge så mye rart - hos meg ble modemet ustabilt etter et lynnedslag som blacka ut maskina. Virker som om det kan gjøre systemet skranglete... :(

Trekk ut kontaktene, folkens! :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav jerk » man 30.08.2004 9:23

lyn pleier ikke å etterlate seg mye fungerende elektronikk når det har vært på besøk. Selv lynavledere, strømpadder med lynsikringer, sikringskap med lynsikringer og andre former for "beskyttelse" for lynet er sjelden godt nok. Lynet jobber altfor raskt til at noen sikringer rekker å gå før overspenningen har gått ut i resten av komponentene.

Med litt flaks er bare strømforsyning og hovedkort ødelagt, best å høre med der du kjøpte den.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav aslak » man 30.08.2004 9:46

derfor man skal ha laptop, bare å ta ut adapteren, og sitte på nett med trådløst, så er man safe. du kan sikkert risikere at senderen ryker, men litt må man jo ofre :p

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav jossi » man 30.08.2004 11:01

Fikk svar fra Officeline idag. De sa at det fantes en sikring i maskinen men at denne var vanskelig å bytte selv. De nevnte også at "Power/Analog Board" sansynligvis var gåent, og et nytt slikt kostet ca.1500kr + en times arbeid for å bytte/justere.

Det kunne også være andre ting som var ødelagte, så de anbefalte meg å sende den inn til prisoverslag.

Så da er vel spørsmålet om det er verd det, siden det kan komme på over 2000kr i reperasjoner og vi kjøpte hele saken for 3000kr. Kanskje vi får noe igjen på forsikring og kan bruke pengene på en oppgradering i stdet.

Men takk for inspill folkens.

~Jostein
medlem i 241 måneder
 

Innleggav OlaE » man 30.08.2004 12:38

Håper det ordner seg for deg fyr. :)
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Kris » ons 01.09.2004 10:35

Har akkurat hatt det samme problemet med en iMac, fikk svar fra verkstedet for noen dager siden, 7500 for deler og arbeid. Analog video board og converter board hadde blitt brent.
medlem i 237 måneder
 

Innleggav mrlight » ons 01.09.2004 13:18

Har du innboforsikring er du ´home safe´, de skal da dekke slike skader på datautstyr.
Har gjort det et par ganger tidligere da jeg bodde på et lynutsatt sted...
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » ons 01.09.2004 14:45

Min gamle trofaste 7200 tok kvelden for 3år siden etter lynnedslag (sørger ennå). Sannsynligvis er hovedkortet ditt også gåent siden det står noe spenning på dette så lenge kontakten står i. Men sannsynligvis er ikke harddisken gåen så det bør være greit å få ut dataene. (Kjenner flere som har fått ødelagt maskinen av lyn, men harddisken har overlevd hver gang :-) ) Ta vare på RAM brikkene også, er du heldig er de ogås ok. Å bruke masse penger på en 4år gammel datamaskin tror jeg ikke er så fornuftig selv om det er en Mac. Bruk de få kronene du får igjen på forsikringen til å kjøpe en ny -eller en brukt. Tilsvarende maskiner får du for 2-3000kr som er ganske dyrt for en såpass gammel maskin)
Syns den nye iMacen var veldig pen
:wink:

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]