G5? G4? PowerBokk? Hva skal jeg velge?

Diskusjon rundt Apples iMac

G5? G4? PowerBokk? Hva skal jeg velge?

Innleggav dupe_daprinter » man 30.08.2004 19:31

Hei.

Som dere kansje skjønner er jeg litt grønn på Mac. Har for en ganske kort stund siden oppdaget mulighetene og fordelene ved Mac. Jeg er en livslang PC-bruker, men ikke en av de som sverger til det. Jeg har lyst å begynne med Mac. Det finns et utall av grunner, men hovedaklig pga. fordelene.

Mitt spørsmål til dere erfarne Mac-brukere er da:

Hva skal jeg velge? Skal jeg starte med en sinnsykt Dual G5 2,5 Ghz og 1500 Mhz RAM? Eller skal jeg begynne kansje litt løst med en G4 PowerMac...? Penger er et lite problem, for jeg har nesten ikke så mye, men jeg er klar for å spare en god del... Tips? Råd?

På forhånd takk.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav PowerBook » man 30.08.2004 19:44

Har noen spørsmål:
* Hva skal du bruke maskinen til? Enkel surfing, mail osv. eller heftig spilling, videoredigering osv..
* Bærbar eller stasjonær?
* Hva er budsjettet ditt? 10.000,- eller 30.000,- ?

En grei maskin å starte med kan jo være en 12" iBook eller PowerBook.
Eller du kan sikte høyere hvis du trenger kraftigere saker! ;)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav andemann » man 30.08.2004 19:46

Tips, vent til i morgen og se om apple kommer med ny iMac.

Rent økonomisk er sikkert den laveste i serien et godt startpunkt.

Med mindre du er ute etter bærbar, da ville jeg valgt iBook eller Powerbook 12"

Bruktmarkedet i macverden er helt fucked så det kan være lurt å kjøpe nytt.

Om du er student får du 5% studentrabatt hos apple og eplehuset.no

om du melder deg som studentutvikler får du 20% rabatt på et kjøp, men det koster noen hundrelapper i året å være med der.

Sjekk forøvrig tidligere diskusjoner på dette emnet, det er tatt opp mange ganger, med mange gode råd.

Andreas
(som sitter med en powerbook 12", har ikke treget et sekund på det.)

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » man 30.08.2004 19:46

Spørs hva du dine behov er. Kunne selv kjøpt en dyrere Mac enn det jeg har nå, men noen ganger bør man ikke kjøpe over evne. Er du ute etter en stasjonær maskin, er det ventet noen spennende G5 iMac maskiner ganske snart (de nærmeste dagene) som du bør sjekke ut. Tvi tvi. :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav netromac » man 30.08.2004 20:06

Det første du må gjøre er å bestemme deg for om du vil ha stasjonær eller bærbar. Bærbar er veldig fint hvis du går på skole/studerer eller om du trenger å ha med deg maskinen rundt. Det er om ikke umulig, så relativt tungvint å drasse rundt på en G5 og en 23" cinema display.

Hvis du bestemmer deg for bærbar har du 2 hovedvalg. iBook eller PowerBook. Til vanlig bruk er en iBook mer enn grei nok og har fordelen av relativt lang batterilevetid. Trenger du imidlertid litt mer kraft, ønsker alt av tilkoblingsmuligheter og et litt mer "profft" utseende velger du en powerbook. De kan også ta mer minne enn en iBook. En PowerBook kan være en god erstatning for en stasjonær Mac hvis du ikke har behov for det aller siste mhz-ene for prosessering av video, 3D, photoshop osv. Da kan du spare en god del minutter ved å velge en litt fet G5. En 1,6 ghz G5 er dog ikke så mye raskere enn en 1,5 ghz G4 PowerMac, og PowerMacen takler det meste som kastes på den som en lek. Har selv en Al-book 15" 1,5 ghz med 1 gig ram og denne duger til det aller meste. Selv med "redusert" ytelse ved batteridrift er den responsiv og fin.

Hvis du velger en G5 så er vel alle egentlig gode valg. Tror imidlertid det beste kjøpet for tiden er dual 2.0 ghz maskinene. Du trenger imidlertid mer ram, og jeg mener at 1 gig er det absolutte minimum.

Konklusjonen må være at du må sette deg ned å tenke nøye over hva du skal bruke maskinen til. Kjøper du den maskinen som passer best til dine behov blir du uansett fornøyd. Tar du deg råd til det lille ekstra blir du ekstra godt fornøyd 8)

-netro

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav magnus » tir 31.08.2004 18:09

Ville ha gått for en imac G5 evnt. G4. Eller en PowerBook/iBook hvis det skal være bærbar.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » tir 31.08.2004 18:50

Den nye iMacen er jo veldig snedig, da. Ville anbefalt den hvis du vil ha en stasjonær med stor skjerm.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav dupe_daprinter » tor 02.09.2004 18:27

Takk for alle svar så langt.

Jeg skal nok ha stasjonær, for jeg trenger ikke ta den med så mye rundt. Og jeg skal bruke den til Videoredigering, Fotobehandling (photoshop) for jeg tar ganske masse bilder osv... Spill og sånt er jeg ikke så veldig interresert i, men internettet er viktig. Jeg har et litt trangt budsjettom dagen, så jeg tviler på at jeg får fatt i den sykeste av alle macs... Men en PowerMac G4 holder til mine formål? Argh, jeg gleder meg til å begynne med mac ass... En kammerat har det og det er bare helt sinnsykt deilig.. Den nye iMacen falt ikke helt i smak, men fet var den. Litt dyr da?
medlem i 234 måneder
 

Innleggav magnus » tor 02.09.2004 18:58

Er faktisk ikke så dyr :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Beate » tor 02.09.2004 19:23

Den beste emacen koster 9.490 inklusiv moms på apple.no. Jeg vet ikke, men jeg antar at denne vil være fin også til film og billedbehandling. Jeg vet om en musiker som bruker emac, så det er en pekepinn på at du kan bruke emac til relativt kraftige saker.
Det er mulig at du også får frakten gratis - man fikk det iallefall før. Du vil imidlertid trenge en god del ekstra ram - om du vil drive med film og billedbehandling - så prisen vil vel komme på rundt 11 tusen alt i alt.
Om du har virkelig dårlig råd kan du velge den billigste emacen (mindre harddisk og uten DVD brenner) til 7490 inklusiv moms, og så kan du kjøpe mer ram etterhvert som pengene drypper inn.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav hansolo » fre 03.09.2004 12:04

Hei!

Har aldri brukt emac, men utifra hva jeg har forstått bråker den veldig. Tror nok det beste kjøpet vil være en ny iMac, gjerne den billigste. Ser ut som skikkelig gode maskiner. Sikler fælt selv ...

Lykke til uansett valg!
medlem i 244 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]