iMac G5 vs. PCer

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac G5 vs. PCer

Innleggav smacmac » lør 11.09.2004 18:39

En venn av meg vil kanskje gå fra windows til mac nå som han skal kjøpe seg ny PC.
Han har da blant annet sett hvor bra min mac er selv om den er ganske gammel i forhold til mine kamerats nyere PCer som er dårligere enn den 1 og et halvt år eldre Macen.

Men etter å ikke ha sett de vanlige tingene som noe problem (vanskelig å få tak i spill ol. (noe som foresten som regel bare er tull)) vil han se den testet i forhold til PCer i samme prisklasse.

Det eneste jeg kan finne er http://www.barefeats.com/p4game.html
og her ser vi jo at den 1,6 Ghz han vil ha ikke kommer så godt utav det.

Finnes det andre tester eller bør han kjøpe PC når han har 12000 og rutte med.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav andemann » lør 11.09.2004 18:43

Min anbefaling, mac + xbox/ps2

Mac er generelt ikke en spillemaskin, men til gjengjeld så fungerer den til alt annet..

Andreas
powerbook 12" + xbox, fin kombinasjon.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav michaeno » lør 11.09.2004 19:01

med 12000 å rutte med hadde jeg nok gått for den nye iMac'en. han klarer neppe å finne noe like godt alternativ i wintendo verden hvis han skal ha med skjerm og annet periferi utstyr... har han skjerm f.eks fra før slipper han kanskje billigere unna med wintendo.

dog er jo iMac'en suveren på alle andre områder og har garantert, som du selv nevner og, en mye lenger levetid enn hva en skarve wintel basert boks har.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav smacmac » lør 11.09.2004 19:10

Men kan en 1,6 GHz G5 vise til noen tester hvor den slår en Pentium 4? Det hadde vært fett slik at jeg kunne vist det og gjort så han bestemmer seg for mac.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav magnus » lør 11.09.2004 19:47

Åpne Photoshop å pynt litt på sannheten, han kommer til å takek deg ;)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav smacmac » lør 11.09.2004 20:38

Finnes det noen gode (gjerne gratise) programmer slik at man kan kjøre windowsprogrammer på mac.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 11.09.2004 21:56

Visst vennen din spiller mye, er det litt dumt å anbefale Mac ærlig talt. Men visst hårfestet til vennen din er litt lengere oppe i pannen enn familiemedlemene ellers, så kan en Mac ha helsebringende egenskaper.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav smacmac » lør 11.09.2004 23:09

Jeg anbefalte det ikke, men han tenkte å få seg mac siden jeg alltid har sakt det er så bra.

Så kom den nye iMacen...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » søn 12.09.2004 1:32

Skjønner. Det istad var bare en spøk. Det med benchmarks er litt vanskelig da iMac G5 ikke er tilgjengelig enda, og den kan ikke direkte sammenlignes med en 1.6 G5 pga andre spesifikasjoner.
Også må man ta i betrakning at kompakte maskiner er dyrere i utgangspunktet, visst dere sammenligner med tower modeller.
Det kan likevel være ett viktig poeng og påpeke programvaren. Tar du f.eks. Motion håndterer den realtime effekter på en G5, noe ingen tilsvarende maskinvare på x86 siden er i stand til. Alt dette er takket være programvare – dvs programvare som er i stand til å utnytte GPU'en til matnyttige formål. Framtiden for OSX er Core Image/Video og når dette begynner å slå rot i programmer som vi bruker daglig, blir CPU hastighet alene mindre avgjørende. Dere må gjerne sammenligne mot f.eks. en Dell slik at vennen din klarer å plassere en iMac på pris kartet, men det kan være lurt å også ta hensyn til programvare faktoren.
Visst du har tilgang på brebånd kan WWDC 04 videoen være en veldig spennende kilde til å vise litt om hva vi kan forvente i Tiger. Se på den som en informersial. ;)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 12.09.2004 21:56

Vennen min tenker på å kjøpe den billigste, men oppgradere den til 512mb ram er ikke det lurt?

Og ellers. Hvilke rabatter er det å få. Han kan vel få noe student rabat, via broren, men er det andre muligheter ti å få enda mer avslag?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sls » søn 12.09.2004 22:49

Ang. den testen på barefeats så står det viktigste nederst:

One "handicap" that Macs may never overcome: Direct X. Most PC 3D graphics apps are optimized to run best in Direct X graphics mode, not OpenGL. For Windows PC apps, OpenGL is an afterthought. When those apps are converted to run on Mac under OpenGL... well you get the picture.

Portingen av spill fra x86-PC til Mac går sjeldent smertefritt. De beste spillene fps-messig for Mac, er de som er utviklet rent for Mac eller for Mac og x86-PC samtidig. Å bruke fps på spill som benchmark på om en eller annen CPU/GPU er raskere enn den andre holder ikke mål når SW-teknologien for å få frem bilder og styr er så forskjellige.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » man 13.09.2004 0:17

smacmac skrev:Vennen min tenker på å kjøpe den billigste, men oppgradere den til 512mb ram er ikke det lurt?

Og ellers. Hvilke rabatter er det å få. Han kan vel få noe student rabat, via broren, men er det andre muligheter ti å få enda mer avslag?

Ja, ekstra minne er meget lurt. Det er billigere å kjøpe det seperat da Apple Store har litt voldsomme minne priser. Kingston eller Crucial merke anbefales. En ekstra 512 MB brikke vil jeg anbefale, så det blir 768 MB totalt visst vennen din har råd. Det med rabatter er jeg ikke så inne på i farten. Selv har jeg brukt ADC rabatt som gav meg 20%. Det finnes ett par tråder om ADC medlemskap her ett par steder.

sls, ja det er akkurat som du sier. Portere er som oftest utelatt i alle ledd inntil spillet er ferdig, og da først får de sjangsen til å dykke ned i materien. Det er flust av plattform spesifikke hindringer som gjør at en port aldri blir 100% av originalen. Porterene må bare svelge slike ting i seg, og gjøre det beste av de månedene de har til rådighet før de kan avslutte ett prosjet og begynne på det neste. Innimellom dukker det opp noen lysglimp skjønt. Doom 3 motoren er designet for å være portabel til flere plattformer, og med den kan vi vente noen positive effekter av i framtidlige spill. Men for all del, OSX er jo den nest største PC-spill plattformen som finnes, så ting er ikke helt håpløst tatt i betrakning. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav smacmac » man 13.09.2004 7:54

Et spørsmål da er: Siden maskinen helt sikkert vil kjøre bra nok for han en stund. Er det like greit å vente med å kjøpe mer ram, slik som han skal vente med å skaffe seg mer lagringskapasitet? Det skal han nemlig gjøre fodi det neppe blir noe dyrere å oppgradere dette om noen år når han trenger det. Samme gjelder forresten Superdrive. Han satser på å vente ltt og spare litt før han kjøper seg en DVD-brenner med dual-layer brenning.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Joda

Innleggav Funkaholic » man 13.09.2004 9:33

Det går jo helt fint å vente litt med oppgraderinga av ram, jeg gjorde det selv da pengene ikke rakk helt til når jeg kjøpte min Powerbook.
Men fram til du stapper inn litt mer minne får du ikke full uttelling vel å merke.
Illustrator CS f.eks ble for mye før jeg kjøpte en ny 512-brikke. Men nå går det som en drøm.

Men som du sier, både minne, harddisker, brennere o.l. kan selvfølgelig ventes med, man låser seg jo ikke til et oppsett så det er jo bare å oppgradere ettersom lommeboka tilsier det :)

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav smacmac » man 13.09.2004 15:06

For mye. Du mener vel at det gikk tregt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]