Revving fans and gfx rippling in Power Mac G5 Dual 2.5GHz!

Diskusjon rundt Apples iMac

Revving fans and gfx rippling in Power Mac G5 Dual 2.5GHz!

Innleggav thomasb » søn 19.09.2004 15:03

Etter å ha lest mye i G5-forum i det siste, så har jeg kommer over dette med irriterende viftelyd og problemer med skjermbildeforstyrrelser. Er det noen av dere andre Dual 2.5GHz Power Mac G5 eiere som har lignende problemer? Jeg har lagt merke til de irriterende viftelydene, men har ikke noen skjermbildeforstyrrelser.

http://g5support.com/group/viewtopic.php?p=4665#4665
http://forums.macnn.com/showthread.php? ... did=225458

Her er et innlegg jeg skrev på G5support.com. Har ikke fått noe svar på det enda, men regner med å få det etterhvert.

VukOnCrack (MacNN) skrev:The fans in machine tend to rev up now and again for no reason. There's a "big" rev which is less frequent and a "small" rev. The small rev is acually more annoying as it sounds like a "purring" or rapid glissando up and down in pitch right in the register of the human voice: your eyes pick up on it quite readily.

VukOnCrack, from MacNN describes the fan revving issue, my Dual 2.5GHz G5 has, very well! It is exactly like that. I am wondering if this is a software or a hardware issue. OS X is controlling the fans, so I would think it is a software issue rather than a hardware issue. But again, then I do not understand what is causing the problem when I read what DarylF2 at MacNN says...

DarylF2 (MacNN) skrev:I have a Dual 2.5GHz G5 and haven't experienced any of those problems (neither the "ripple effect" nor the "fan revving" nor the "constant fan" issue). My system is pretty much silent unless I'm doing something VERY CPU intensive (like a huge compression job, heavy Photoshop CS work, or gaming).


Macanoid (MacNN) skrev:Well, I had my processor replaced about an hour ago. What a world of difference that makes. The machine is near silent now - and when the fan come on, it's not nearly as loud as before nor as long. Well pleased now!


I really hope Apple soon will give us a good answer to why some Dual 2.5GHz G5 machines have the revving (and rippling) issus and some do not.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Bravehart » søn 19.09.2004 18:31

Har ikke sett noe til skjermbildeforstyrrelse på min, men etter å ha lest et utall innlegg på div. Forum ser dette ut til å vere mer utbredt med de som har 9600XT kortet. Jeg har 9800XT og har som sagt ikke noe problemer.
viften(e) varierer litt, men ikke mye. Apple har laget denne maskinen så den prøver å forutse hva brukeren gjør og vil av og til øke turtallet på noen av viftene for å komme en prosessor intensiv oppgave i forkjøpet, F.eks. når jeg starter visual effects i iTunes starter viftene opp umiddelbart enda prosessor temperaturen er veldig lav (65grader C), men etter et par sekunder stilner viftene av igjen til bare en hvisking. En kan kanskje kalle det predictive cooling ?!
medlem i 236 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 19.09.2004 18:37

Bravehart: Hører du noe lignende dette på din også?

"The small rev is acually more annoying as it sounds like a "purring" or rapid glissando up and down in pitch right in the register of the human voice: your eyes pick up on it quite readily."

Virker som om det er viften som sitter ved harddisken?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Bravehart » man 20.09.2004 15:22

thomasb,
Ser at du også er aktiv på g5support :) . Jeg har min G5 på gulvet ved siden av bordet mitt (ca. 70-80cm fra øret mitt) og kan ikke si at jeg hører den lyden som du snakker om (og som du publiserte opptak av). Har heller ikke sett det samme som noen har rapportert på g5support forum ang. 'spikes' i Main Logic Board Pulse Width dataene etter å ha fulgt med dem i 15-20 min via Hardware Monitor.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 22.09.2004 10:50

Takk Bravehart!!!

Jeg trengte å få konstantert at den lyden ikke skal være der. Akkurat hva jeg trengte å vite nå. Jeg har nemlig levert maskinen til InfoCare i Oslo, og fikk nettopp telefon fra dem. Jeg har to valg:

1. Få byttet hele prosessor/væskekjølings-enheten (cirka 1 uke)
2. Få ny maskin (cirka 3 uker)

Hva ville dere gjort? Tenk om den nye maskinen Apple sender også har denne "lekebil-lyden"?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 22.09.2004 11:57

Jeg har nå bestemt meg for å bestille ny del :) Det vil ta MYE kortere tid enn å bestille en helt ny maskin, som jeg ikke en gang vet om vil ha samme problem eller ikke.

Gleder meg til å få maskinen tilbake! :D

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 24.09.2004 10:01

Endelig!!! :D

Nå er min Power Mac G5 helt frisk igjen. Ingen ulyder. Bare rå G5-kraft! Jeg hører selvfølgelig maskinen, men det er slik det skal være. Glad jeg valgte å bytte prosessor/væskekjølingsenhet. Det gikk raskt og smertefritt. Takk InfoCare!

Ahhhh.... så DIGG :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Bravehart » fre 24.09.2004 19:34

Det var godt nytt :) Du ser vel helgen lyst i møte tenker jeg.
Selv kan jeg knapt gå fra min G5 ett sekund. Kan sitte og jobbe med den nesten hele natten og får ikke nok av denne ubestemmelige følelsen av rå kraft. Rippe CD'er eller Encode DVD er jo nå bare gøy :D
medlem i 236 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]