Problemer med OSX

Diskusjon rundt Mac OS

Problemer med OSX

Innleggav svenerik » ons 17.11.2004 17:29

Hei har nettopp switchet fra PC til mac.
Leser av alle på forumet at os x aldri henger seg osv.

Det har ikke tilfellet vært for meg, etter sleep mode har os x ofte en tendens til å henge seg å kreve at jeg må starte maskinen på nytt (musepekeren er borte, ingen knapper fungerer osv.)

I tillegg har jeg opptil flere ganger opplevd at Safari plutselig har fått en feil og må avslutte programmet.

Er jeg et enkelttilfelle eller skjer dette med andre mac brukere?

har pb12" 768mb ram 80gb sd
medlem i 233 måneder
 

Innleggav nick » ons 17.11.2004 18:08

Hm. Det høres ikke bra ut. OS X er jo vanligvis svært stabilt. I løpet av de par årene jeg har brukt OS X (10.2 og 10.3) har maskina kræsja tre ganger. Jeg bruker maskinen daglig på jobb.

Har du satt inn ny ram? Kanskje det er noe feil med minnebrikken? Ellers hevder Apple at den siste Firmware-oppdateringen til G5'en skulle fikse et problem med dvalen, hvis du har en G5 med én prosessor. Sjekk i så fall Programvareoppdateringen.

Det hender at et og annet program kneler på maskinen min, men de tar ikke med seg hele systemet heldigvis. Safari er rimelig stabil syntes jeg.

Har du prøvd FireFox? Glimrende nettleser, OpenSource og absolutt et alternativ til Safari.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav svenerik » ons 17.11.2004 18:16

hei har satt inn ny ram, men det skjedde før jeg gjorde dette og. Har i tillegg kjøpt kingston ram som jeg har sett blitt anbefalt på forumet her. Skal legge til at i det siste har det ikke skjedd, men har vel skjedd 4-5 ganger siden jeg fikk maskinen for en måned siden...
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Macca » ons 17.11.2004 18:31

I 10.3.6 er dette et kjent problem, som apple jobber med å fixxe (regner jeg med). Hadde du dette problemet før 10.3.6 også?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav svenerik » ons 17.11.2004 18:37

Macca skrev:I 10.3.6 er dette et kjent problem, som apple jobber med å fixxe (regner jeg med). Hadde du dette problemet før 10.3.6 også?


jepp
medlem i 233 måneder
 

Innleggav TwiX » ons 17.11.2004 18:44

Jeg har hatt utallige krasj på min powerbook som jeg kjøpte i sommer.
Etter mye faenskap og tårer så har jeg kommet fram til dette:
1. Fildelingsprogrammer: Maskinen vil krasje etter hvert. Det skjer fortere hvis jeg deler ut mange filer.
2. For lite minne. Presser jeg maskinen for hardt ved å ha for mange programmer i bruk på en gang eller ved at den ellers må jobbe mye med harddisken så vil den krasje.

I det siste har jeg vært meget snill med maskinen og bare brukt den over 20.000 kr dyre saken til epost og surfing og da har det gått bra. Jeg har bestilt mer minne fra mpx men de er fantastisk trege så vi får se når det kommmer.

Har også hatt problemer med at skjermen ikke våkner etter dvale, men det er visst et helt normalt problem.

Stabilt? OSX? Nei, ikke hos meg iallefall.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 17.11.2004 19:05

Det er som oftest tredjeparts programmvare som skaper problemer. Jeg har 3 ganger våknet om natten, av at min Power Mac G5 satte sine vifter på for fullt, og låste seg helt. (Da høres den ut som en jet-motor! :D) Jeg leste noe om at java-baserte fildelingsprogrammer kan føre til at OS X krasjer. Etter jeg sluttet å bruke slike programmer, har det aldri skjedd igjen :D

Et godt tips: Alltid etter OS X krasjer, kjørt harddisksjekk (fsck -yf), og sjekk Console og System logg-filene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 17.11.2004 19:39

Kjører noen vedlikeholds scripts og reparer filrettighetene med jevne mellomrom. I tillegg er jeg forsiktig med å innstallere system modifikasjoner aka hacks slik at system folderen(e) forblir så nær standard som mulig. Da jeg oppgraderte ifra 10.3.5 til .6 hadde jeg over en måned oppe tid, og det på en maskin som har minimum en håndfull aktive programmer kjørende i Dock til enhver tid.

Bilde

I tillegg kan noen problemer løses ved å resette PRAM, men det trenger man normalt ikke å gjøre så ofte.

Ingen stabilitets problemer med Panther her.
Anbefaler Onyx til å starte vedlikeholds oppgaver. Coctail er også å anbefale, men er shareware.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 17.11.2004 19:47

svenerik: Kan være du finner løsninger på noen av dine OS X-problemer ved å se på tipsene og lenkene i denne tråden (som forøvrig er en prioritert tråd i Mac OS-delen av forumet :)):
http://www.mac1.no/community/modules.ph ... opic&t=784

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav MacPlus » ons 17.11.2004 20:03

thomasb: Hvordan foretar jeg en "harddisksjekk (fsck -yf)" ?

Har også problemer med at OSX kræsjer av og til. Har også merket meg spesielt etter oppstart fra dvale, og med bruk av Lime Wire.

Hadde det nå vært slik at kun et program hengte seg, så hadde nå det vært greit nok. Men værre er det når hele maskinen henger, en kan ikke få fram "kommando-tilvalg-esc" vinduet engang! Det er irriterende!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 17.11.2004 20:21

Apropo: Filsystemer som er journaled skal ikke behøve fsck -yf. Panther har journaling påslått som standard. IIRC journaling er også mulig i Jaguar men er ikke aktivert.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Bourne » tor 18.11.2004 2:45

Jeg opplever at enkelte sider, som feks skandiabanken med sertifikat hacken, får Safari til å knele. Dette gjelder bare spesifike sider og jeg klarer som oftest å gjenskape kræsjet.

Når det gjelder generelle systemkræsj så lønnerd et seg å sjekke loggen å finne ut hva som forårsaker problemet. Prøv alternative programmer så slipper du kanskje problemet.

Powerbooken min får kjørt seg rimelig hardt til tider, med både bittorrent og Matlab stående å gå i tillegg til alle nødvendigheter som im, mail,+++++ Selv med prosessorload på 100% over lang tid er det ingenting som tyder på at maskinen er på tur å knele. Men når det først skjer så er det som regel ikke noe problem å finne problemet og utbedre det slik at du slipper det senere. Skal ikke være noe problem å kjøre maskinen innn og ut av dvale i ukesvis!

Forøvrig, når alt annet har hengt seg så kan det hjelpe å SSH seg inn på maskinen fra en annen maskin i samme nettverk for så å drepe prosessen som skaper problemer. På den måten kan du slippe den usunne svenskeknappen.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav simen » fre 19.11.2004 1:58

Ikke hatt trøbbel overhode med Mac OS X 10.3. Ikke en eneste kræsj. Og det er jeg som har sære SCSI kort og flasha PC skjermkort og PC NIC's i maskina mi :P Aldri en eneste kræsj. Safari kræsjer, men det er ikke en del av OS'et. Jeg bruker ikke Safari lengre heller, mest pga at jeg syns den er for treg. Mac OS X har i enkelte y versjoner (10.x.y) fått trøbbel med dvaleproblemer, enten at den ikke våkner, eller at den kræsjer. Jeg har aldri maskina mi i dvale (kun skjermdvale) så jeg har aldri blitt plaget av dette. Ofte også vært relaterte problemer om du har visse PCI kort i maskina og at du prøver å våkne fra dvale, eller at den ikke går i dvale. Men også vært feil med dvale uten at dette har noen påvirkning av hva du har stående i dataen.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav NyZeta » fre 19.11.2004 2:28

Heisann folkens

Synes dette høres merkelig ut jeg.

Jeg tør tippe på at det er en av tilleggskomponentene du har lagt til eller et av programmene du har installert som kanskje kan være kilden til det hele.

Hvis dette er en sak som virkelig plager deg så gjør følgende:

1. ta sikkerthetskopi av maskinen.
2. napp ut alt av ekstrautstyr som feks : mus, printer, kamera osv. (hvis du har bærbar så kvitt deg met ALT har du stasjonær så behold skjerm, tastatur og musen som fulgte med)
3. Putt inn installCD og installer hele OSX fra grunn av. (Det kan være noe feil har skjedd under installasjonen av Systemet hos apple
4. La maskinen kjøre en 6-10 timer. Eller til den krasjer. Hvis den krasjer så kan du legge hele loggen av maskinen din (finnes på programmet console) ut på ei side hvor vi/jeg kan finne den, så kan jeg gå igjennom og se hva jeg finner. Du kan også kontakte Apples kundeservice eller nærmeste forhandler.

Hvis maskinen er stabil så begyn å installer programmer som office osv. (annerkjente programmer som er kjent for å virke)

Når så alt er gjort og maskinen har kjørt nye 6-10 timer. Prøv å installer feks limewire eller andre "snuskeprogrammer" du bruker

Så til slutt.. Den typen feil med at programmer henger seg og faller ut i ett sett.. Dette er et typisk tegn på at minnet er skadet. Har du en stasjonær maskin så har du bare "løse" minnebrikker. Mitt forslag er å ta ut den brikken som du fikk med maskinen og beholde den kingston brikken du kjøpte. (PS pass på at du ikke tar av noen waranty void if removed merker) Hvis dette gjør utslag så kontakt Apple for bytte av minnebrikke

Håper dette hjelper

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav OlaE » fre 19.11.2004 2:43

Jeg har også hatt en del problemer når det gjelder min kjære powerbook. Jeg bruker å ha maskinen stående på om natta for å laste ned torrents og seede og sånt. (bruker azureuz) Så derfor bruker jeg å bare la skjermen slå seg av. Umulig å få på skjermen når jeg kommer opp om morgenen, må holde inne av-knappen og slå den på igjen. Den reagerer ikke på no annet.

I kveld mens jeg så tv så oppdaget jeg at den kom med den stygge feilmeldinga som sier at man må holde inne av-knappen og restarte. Dette gir meg da grunn til å tro det samme skjer ettersom at den ikke vil "våkne" igjen.

Kan dette være tilfellet eller er det no helt annet på gang?
medlem i 238 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron