Kjøp av Powermac i utlandet?

Diskusjon rundt Apples iMac

Kjøp av Powermac i utlandet?

Innleggav TeSp » tor 25.11.2004 14:51

Jeg vet ikke hva som skjer med meg egentlig, jeg har helt vilt lyst på en stasjonær mac, og det må helst være en powermac g5. De er bare så fine også når jeg først skal ha en maskin skal den vare en stund.

Ok jeg går på apple.no og lager en powermac, slik ser det ut:
• 2 x 2 GHz PowerPC G5
• 1 GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2 x 512 MB
• 250 GB Serial ATA
• DVD-R/CD-RW
• ATI Radeon 9800 XT 256 MB, ADC/DVI
• 56k V.92 modem
• Bluetooth-modul
• AirPort Extreme-kort
• Apple Keyboard og Mouse
• Mac OS X
• Én FireWire 800-utgang
• To FireWire 400-utganger
• Tre USB 2.0-utganger
Pris: NOK 24.910,47
Mva.: NOK 5.978

Så går jeg på apple.com kjør det samme:
• Dual 2GHz PowerPC G5
• 1GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x512
• 250GB Serial ATA - 7200rpm
• ATI Radeon 9800 XT w/256MB DDR SDRAM
• AirPort Extreme Card
• Bluetooth Module
• 56k V.92 internal modem
• 8x SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
• Apple Keyboard & Apple Mouse - U.S. English
• Mac OS X - U.S. English
Subtotal $3,228.00

Så ser jeg på prisen! WOW det er jo mye billigere, her kan man virkelig spare penger da. Ok vi sier at dollarkursen er på 6.5 kr. Det blir da 3228$*6.5=20982kr
Det er nesten 10 000 kr billigere å kjøpe en powermac i USA. Det er bare helt sykt.

Når jeg tenker over det så går det greit å ha en USA version av en powermac. Norsk apple tastatur får man kjøpt for 500kr. Og har man hatt en pc eller mac før. Så følgte det med en powersupply kabel som er en egen standard. Så man kan bare plugge den bak i powermacen og vips så skal det fungere. En annen ting man kan tenke på er å få den inn i landet da. Det er jo ikke bare bare og putte en powermac i håndbagasjen. Men hvordan kan man egentlig gjøre det? Går sikkert greit hvis man bærer den ombord på flyet, tror dere ikke? Jeg kunne nesten tenkt meg å kjøpe en powermac i USA i sommer jeg da. Tror dere at det kommer til å by på noen problemer eller hva tror dere?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » tor 25.11.2004 14:57

.................................................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 17:24, endret 1 gang
medlem i 238 måneder
 

Innleggav TeSp » tor 25.11.2004 15:04

Vel jeg tenkte å pakke powermac ut av esken slik at jeg kan sende alle kabler + mus/tastatur osv i bagasjen mens jeg bærer powermacen ombord på flyet. Tror ikke det er et problem egentlig. Men tror dere ikke det fungerer med å bytte strøm kabel? Skal vel gå det tror dere ikke? For tastatur og alt ennet kan man jo bare skifte. Netverkskortet og alt annet er jo likt som i Norge, er det ikke?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav KDN » tor 25.11.2004 15:15

TeSp skrev:Vel jeg tenkte å pakke powermac ut av esken slik at jeg kan sende alle kabler + mus/tastatur osv i bagasjen mens jeg bærer powermacen ombord på flyet. Tror ikke det er et problem egentlig. Men tror dere ikke det fungerer med å bytte strøm kabel? Skal vel gå det tror dere ikke? For tastatur og alt ennet kan man jo bare skifte. Netverkskortet og alt annet er jo likt som i Norge, er det ikke?


Jeg trur tollerne blir LITT mistenksomme når det kommer en kar berenes på en aluminiums kasse på 20 KG.

Jeg vet ikke om det er en 110/220 V switch på strømforsyningen på en PowerMac slik som det er på de fleste strømforsyninger for PC.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav TeSp » tor 25.11.2004 15:23

En annen ting jeg kom til å tenke på er, hvordan er det og røntgen greiene man må gjennom for å komme på fly?

Tollerne, vel jeg har sett folk båret TVer gjennom tollen og ikke ha blitt stoppet. Men hvis man blir stoppet så tror jeg ikke tollavgiften er på 10 000 kr uansett.

Men det med pluggen må man finne ut av. Selv om jeg ikke skal til USA før i sommer. :P Må sette opp et budsjett jeg da.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav NyZeta » tor 25.11.2004 15:30

En drasser jo powerbooker gjennom tollen rett som det er da.. Det er jo tross alt derfor vi har bærbare.. Så PCer generelt er nok greit..

Når det gjelder powersupply så kan du vel faktisk bytte det i Norge om det ikke skulle passe da.. Interne deler er jo like. Så det er bare å hamstre et supply hos feks Eplehuset eller kanskje Mamoz eller komplett har noe som passer? Det er vel standard ATX?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav TeSp » tor 25.11.2004 15:35

Jeg mener at det må være nok bare å skifte kabel jeg da. Det var det jeg gjorde på ipoden min. Det samme gjorde jeg faktisk med en gameboy og. Men nå er jo en maskin litt større og annerledes da. Men det er det folk gjør med bærbare maskiner og da. Man bare bytter støpsel så skal det gå bra.

Men hvor kan jeg finne ut av om dette går eller ikke?
Men røntgen greier osv? Kan dette ødelegge maskinen?
Hvis man kan spare 10000 på å kjøpe maskinen i utlandet så gjør jeg det. Ialfall hvis det er bare å bytte tastatut og powersupply kabel.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav G-Mac » tor 25.11.2004 15:40

TeSp skrev:Tollerne, vel jeg har sett folk båret TVer gjennom tollen og ikke ha blitt stoppet. Men hvis man blir stoppet så tror jeg ikke tollavgiften er på 10 000 kr uansett.


Det er sikker tax-free..!!!

Men det går også ann å skaffe seg en adresse i USA via et firma (husker ikke navnet) og når du bestiller ting i USA til den adressen som er en hel vanlig amrikanskj adresse bare at den er i et firma og når pakken din kommer dit sender firmaet pakken hvor du vill, bare oppgi adressen i Norge så vips har du den til veldig billig pris (husk fimaet tar litt for jobben + toll)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav TeSp » tor 25.11.2004 15:45

Ja, jeg har familie i USA så det er ikke noe problem. Men Jeg ser på disse to sidene:
http://www.apple.com/no/powermac/specs.html
http://www.apple.com/powermac/specs.html
Det ser dere på power, det står at det er akuratt det samme, så da kan man vel bare bytte kabel. :D

Men dere ser også at det står "Maksimal høyde over havet: 3048 m (10 000 fot)", hva skal det bety?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav hansi » tor 25.11.2004 15:49

alt av kabler, interne deler som strømforsyning er klin likt, det eneste som er forskjellen er at den lille knotten som du stikker inn i veggen på enden av strømledningen, men den er det ikke noe problem å bytte, eller få tak i en liten adapter. jeg kjøpte en liten kloss som passet utenpå støpselet på ipoden jeg kjøpte i statene på clas ohlson for 50kr eller no

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav G-Mac » tor 25.11.2004 15:50

tja.... kanskje den har høydeskrekk???
eller at den ret og slett ikke tåler å fly hyere en 10 000 fot :?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav hansi » tor 25.11.2004 15:51

TeSp skrev:Men dere ser også at det står "Maksimal høyde over havet: 3048 m (10 000 fot)", hva skal det bety?


det er trykket maskinen ikke tåler, men ta det med ro... flyet er jo et eneste stort trykk kabin eller hva?

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav TeSp » tor 25.11.2004 15:57

Ja hehe det er jo sant. :D Jaja da er det bare å begynne å spare. :D :D
Men hvorfor egentlig har ikke folk tenkt på å kjøpe stasjonære macer i utlandet? Er det fordi det er litt vannskeligerre å ta med inn i landet? Man kan jo pokker meg spare 10 000 kr ved å kjøpe den i USA? Det er jo HELT sykt.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 25.11.2004 16:12

Det er jo et jævla kjør da. Drasse på den boksen over halve verden. Kjøp i alle fall sånn ryggsekk-sak som du spenner rundt maskinen. Slik at du kan ha den på ryggen som en ryggsekk. Komplett.no.

Jeg ville i alle fall prøvd å være VELDIG tidlig ute på hjemveien. Slik at du er første mann til å legge ting i hattehyllene. Kjipt å stå å vimse i midtgangen når det er stappfullt i hyllene. Dessuten er det best å ha den rett over seg enn at flyvertinnene legger den en helt ukjent plass.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav TeSp » tor 25.11.2004 16:15

Ja førsteman på fly da. :D Smart hvis man setter maskinen på ryggen virker det også som om du har båret med maskinen begge veier. :D

Skal begynne å spare jeg da. :D

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere