Kjøp av Powermac i utlandet?

Diskusjon rundt Apples iMac

Innleggav annern » tor 02.12.2004 2:52

Men hva med support og garantier hvis maskinen skulle si natta om kort tid?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav TeSp » søn 05.12.2004 14:58

Vel har ikke apple worlwide support hvis noe skal skje? Det er jo SÅ mange som har kjøpt PB og ibooks i USA og support og garanti er sikkert ikke noe problem. Noen som vet om apple sin garanti er worldwide eller om den kun er i det landet man kjøpte den i?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Totto » søn 05.12.2004 15:27

TeSp skrev:Vel har ikke apple worlwide support hvis noe skal skje? Det er jo SÅ mange som har kjøpt PB og ibooks i USA og support og garanti er sikkert ikke noe problem. Noen som vet om apple sin garanti er worldwide eller om den kun er i det landet man kjøpte den i?


Jeg tror Worldwide support kun gjelder bærbare!
{;-)
Totto
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 05.12.2004 17:08

Det er ikke bare tollavgift du må betale, du må også betale moms på 24%, og da nærmer det seg nok 10 000 snart.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Eagle » søn 05.12.2004 17:21

TeSp skrev:En annen ting jeg kom til å tenke på er, hvordan er det og røntgen greiene man må gjennom for å komme på fly?


Så vidt jeg vet skal ikke røntgen-strålene påvirke minnekort og magnetbånd i hverfall. Da ville jeg jo anta at det samme gjelder harddisker. Elektroniske komponenter påvirkes ikke. Husk at maskinene går gjennom de samme kontrollene på flyplasser osv. når apple sender de til oss m/ TNT etc. , og stortsett fungerer jo alt greit når vi får maskina!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav TeSp » søn 05.12.2004 18:42

Eagle skrev:
TeSp skrev:En annen ting jeg kom til å tenke på er, hvordan er det og røntgen greiene man må gjennom for å komme på fly?


Så vidt jeg vet skal ikke røntgen-strålene påvirke minnekort og magnetbånd i hverfall. Da ville jeg jo anta at det samme gjelder harddisker. Elektroniske komponenter påvirkes ikke. Husk at maskinene går gjennom de samme kontrollene på flyplasser osv. når apple sender de til oss m/ TNT etc. , og stortsett fungerer jo alt greit når vi får maskina!


Sant nok..

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav subsequent » søn 05.12.2004 22:22

TeSp skrev:Jeg mener at det må være nok bare å skifte kabel jeg da. Det var det jeg gjorde på ipoden min. Det samme gjorde jeg faktisk med en gameboy og. Men nå er jo en maskin litt større og annerledes da. Men det er det folk gjør med bærbare maskiner og da. Man bare bytter støpsel så skal det gå bra.

Men hvor kan jeg finne ut av om dette går eller ikke?
Men røntgen greier osv? Kan dette ødelegge maskinen?
Hvis man kan spare 10000 på å kjøpe maskinen i utlandet så gjør jeg det. Ialfall hvis det er bare å bytte tastatut og powersupply kabel.


Det du sier her stemmer ikke helt. Det som er med powersupply til bærebare er at de støtter både 110V/220V,
derfor trenger du bare og bytte ut støpselet. Det som er mestsansynelig til en powermac er at powersupplyet har en
egen bryter bak som må justeres fra 110V til 220V dette har noe med at spenningen i USA er på 110 og ikke 220 som i
norge. Hvis du ikke gjør dette vil det bare si poff! og du kan si hadet til powermacen din ;) Derfor ville jeg undersøke
dette nøye før du bare bytter støpsel og håper at det funker.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav oyvindbs » søn 05.12.2004 22:41

subsequent skrev:Hvis du ikke gjør dette vil det bare si poff! og du kan si hadet til powermacen din

Hehe, skjedde med kameraten min. Familien hadde kjøpt ny data og stebroren hans rota litt rundt. Kom til å bytte på switchen 110/220. Hele greia måtte sendes til reperasjon. Aner ikke om noe kunne reddes, men anbefaler det virkelig ikke.
medlem i 232 måneder
 

Taxes!!

Innleggav Ono » ons 15.12.2004 23:25

Dette står det på apple.com sin side: Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates.
Kan du få igjen skattene hvis du ikke fortoller den? Beklager hvis dette var et veldig n00b spørsmål, men det kan jo utgjøre noen kroner.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav mg2 » ons 15.12.2004 23:45

når du kjøper fra utlandet belastes du ikke med "sales tax" men er du riktig uheldig må du betale import toll i Norge og den er ganske høy på grunn av konkuransehensyn (du tar potensialet fra norske forettninger/bedrifter- heter det) så det er en lten gambling
det kommer i grunnen ann på hvordan maskinen sendes

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

:)

Innleggav Ono » tor 16.12.2004 0:20

Det er jo godt man tar feil av og til :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav TeSp » ons 19.01.2005 1:29

Vel jeg har sent mail til apple så det blir spennende å se hva som skjer. Mens på apple.com forumet så spurte jeg det samme og der svarte en person at det var bare å kjøpe og bytte ledning. Mens slik var det ikke på iMacen. Så jeg venter på svar fra Apple jeg nå.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav TeSp » ons 19.01.2005 1:33


Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Forrige

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]