hvordan switchet du?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Innleggav Noxi » lør 11.03.2006 15:23

fikk min første mac som som 6 åring dat var ein gammal Powerbok 100 o_O
leikte med dn i ca et år hehe... så kjøpte pappa av en eller anna grunn pc :S og vi har hatt pc'er i huset heilt siden det... men no er eg klar til å gå i inskaffing av min første (egne) mac ein MacBook Pro :D

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder

Innleggav emilb » lør 11.03.2006 15:30

Jeg switcher helt i slutten av denne måneden, da kommer min splitter nye MBP 2.0 GHZ 2GB RAM 100GB 7200rpm:)

Det hele startet med en iPod 15 GB (3. generasjon?)...

Har alltid brukt Windows, og hele familien sitter på Windows.
Men fikk med meg en splitter ny iMac G5 20" fra min onkel i fjor sommer, som jeg jobba en del med Photoshop og Illustrator på,
og da ble jeg rett som det var omvendt:) Kjøpte meg en Acer Ferrari 4005 i høst rett og slett pga 3D Studio Max ikke finnes til Mac,
men nå driter jeg i den og switcher like godt programvare også (les: Modo, Maya). Er vel ikke så lenge til Autodesk også finner
ut at det sitter en del kreative sjeler på Mac:)
Når MacBook'en kommer, er det bye-bye Microsoft, og Ferrarien kastes ut på Finn eller Qxl :)

Har faktisk drømt at MBP'en har komt 2 netter på rad nå... det var ikke kjæresten så glad for ;)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder

Innleggav Judas » lør 11.03.2006 15:44

Min stasjonære Dell var i fjor sommer moden for ein etterlengta oppgradering. Nytt hovudkort, større HD og the works. Hadde blitt ein kostbar affære, så eg begynte å lure på om ikkje det var på tide med ein kraftig bærbar istedenfor. Det blei med tanken heilt til eg havna i Stavanger på ein produksjon i fjor haust. Ein kompis av meg som hadde ein G4 Powermac var òg inne på tanken om ein bærbar. Me raste litt rundt i byen og sjekka ut forskjellige ting, men etter ein tur innpå eplehuset var det gjort. Me gjekk begge for 12" Powerbook.
Eg investerte i tillegg i ein airport express, Office pakken, eksternt lydkort, epson skrivar, mighty mouse og litt div. ting.
Då eg kom heim så plukka eg utav winboksen det eg trengte av gamle filer og slikt. Den stod til pynt i tre veker, etter det heiv eg den på dynga. Skal aldri tilbake til den plattformen der. Då skal iallefall Gates gjere mykje rett og Jobs drite seg kraftig ut. :-)
For å stjele Grape sine smileys:
ð :wub:

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder

Jeg ble født med det!

Innleggav philip » lør 11.03.2006 15:47

jeg har hatt mac helt siden for alltid! jeg har vokst opp med det, og aldrig hatt lyst på noe annet :D Den første var en Powermac 5200i, så en Powermac G4 så en iMac G5 neste blir nok en MacBookPro!

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder

Innleggav Sigmar » lør 11.03.2006 16:02

Det jeg begynte med var Amiga med Amiga OS og Workbench. Etterhvert kjøpte de hjemme en pc og har vært det siden.

Etterhvert begynte jeg å bli veldig lei av Windassplattformen og begynte å lete etter andre alternativer. Begynte med linux, men det falt aldri helt i smak av en eller annen grunn. Kan egentlig ikke forklare det. Så fikk jeg øynene opp for Mac og ble svak tilslutt og kjøpte meg en Powerbook. Min kjæreste ble også svak og kjøpte seg en ibook.

Vi har ennå windowsmaskiner, grunnet at mac er dårlig når det kommer til spill.

Har nå solgt min Powerbook(var veldig fornøyd, men ytelsen var litt laber) og venter spent på min nye Macbook pro.

Jeg må innrømme at jeg liker Amiga bedre enn Apple og Mac, hehe :-D
Sist endret av Sigmar den lør 11.03.2006 16:11, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder

Innleggav Eriksson » lør 11.03.2006 16:08

Oktober 1990, en konge blir født inn i denne verden.
I en alder av 2 år får han sin egen datamaskin å leke med, man skal tidlig krøkes sies det.
Maskinen var en Macintosh SE, en flott maskin med det meste, KidPix, Hype Load Runner, Chess, og et helicopter spill med ukjent navn.
Han blir fort en mester på bruk av denne maskinen men han får i 1996 en ny maskin å leke med. Maskinen har Windows 95 installert og dette blir guttens fremtid.
Han blir noen år senere en kløpper på spill som Rollercoaster Tycoon, Age of Empires og lignende kjørt på Windows 98. - Men så.
I 2000 får gutten enda et nytt leketøy så heldig som han er. Maskinen er igjen en Mac, en blå fin iMac som får alle hans venner til å skrike av missunnelse. 8-) (de fleste i det minste..) Noen skriker "iiik!! Mac!!"
Gleden ved maskinen blir likevel litt mindre enn han hadde forventet, maskinen har et ganske artig spill med et lite insekt som man kan styre gjennom mange verdner men det tilfredstiller ikke helt behovet.
Nabogutten som var den eneste som ikke var særlig imponert startet å rope ut om at Mac suger og at det ikke finnes spill til Mac, meningen deles etterhvert av gutten selv og jeg blir sur fordi det ikke finnes noen PC i huset som han kan spille bra spill på.

I 2004 har gutten blitt gammel nok til å kjøpe sin egen datamaskin.
Maskinen blir en HP med Windows XP, han er storfornøyd og starter fort opp igjen med spilling, CS is the new shit for a short period of time.
CS gleden ble kortvarig på grunn av en slem kamerat som stjal CD-keyen. CS forblir dermed et offline spill uten særlig morro.
Gjennom 2004 formateres PC'n utallige ganger, frivillig? - neppe.
2004 blir også året hvor gutten får seg iPod, han blir sterkt mobbet av faren for å ha kjøpt et Apple produkt.
Tidlig 2005, gutten gjennopptar sitt tidligere forhold til Apple, hans SE blir tatt frem fra skapet for pure-fun.
Våren 2005 - Han stifter bekjentskap med en venn med iBook.
Sen vår 2005 - De andre vennene hans får merke at han er tilbake på den rette siden. Han starter sitt arbeid med å spre det gode budskap og har før juli måned fått 2 venner over på riktig side.
7. Juni registrerer han seg på Mac1.no under det diskré "Eriksson" - han skriver likevel ingen innlegg før juli måned.
Juli måned går med til sommerjobb og 1-2 timer daglig med diverse konfigurasjon av Apple produkter på Apple.no
26. Juli 2005, Apple iBook kommer i ny utgave, gutten flyr i taket, ringer sin far og forteller om nyheten, 27. Juli blir ny iBook bestillt.
14" iBook G4 1,42 ghz.
100 GB HD
SD
AP
1,5 GB RAM (1 GB fra MPX)
Harman Kardon Soundsticks
LaRobe skin for 14" iBook
Og noe annet småsnacks som han ikke husker i forbifarten.

Første halvdel av august måned går med på fjern-tracking av pakken.
Han er ikke hjemme og er kjempe nærvøs for at jeg ikke skal være på Lillehammer når pakken kommer.
Han kommer 19. August hjem fra en flott ferie i sør-europa og pakken har enda ikke kommet.
23. august kommer den, hysterisk pakker han den opp... Resten er.. ja, you know... :)
Sist endret av Eriksson den fre 16.06.2006 19:44, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder

Innleggav Twinrehz » lør 11.03.2006 16:10

Min historie.

I mange år har jeg blitt plaget med Windows, enten maskiner som ikke duger til å kjøre program eller spill, eller virusbefengte maskiner som ikke er helt bra. Så kom det da til en dag at jeg bestemte meg: "Jeg har lyst på en PC". I den tanken var det ikke spesifisert hva slags PC, men etter en meget kort tankerunde, (en av de enkleste jeg har hatt, må jeg si), bestemte jeg meg for at det var en Mac jeg ville ha. Da var det å surfe inn på Apple.no (de påvirket kanskje tankegangen med å kjøpe seg en maskin, men hvem kan klage, de har jo digg hjemmeside) for å undersøke priser. ja, billig var det kanskje ikke, men jeg fant da ut at en Mac Mini får jeg til bare 4450 eller noe sånt, da trenger jeg bare skjerm, tastatur og mus så er vi oppe på... ja, kanskje vi kjøper en iBook istedet, de får jeg til samme prisen, men så får jeg tastatur, mus og skjerm inkludert.

Så den tanken ble det. 12" iBook, broren min har en G3 iBook, som han er sånn passelig fornøyd med, unntatt prisen (tror han betalte 20 000 for den).

Men etter en telefonsamtale til min bror i Hammerfest for å diskutere kjøp av Mac, ble jeg informert om at en Mac Mini, det var for liten ytelsesmessig. iBook var for dårlig når det gjaldt størrelsen på skjermen, med tanke på hva jeg skulle bruke den til (bilderedigering-og laging, hjemmeside og musikk). Så i dee samtalen ble det dratt frem at iMac, det var det jeg lette etter, den ville være svaret på mine behov. (Vel, nesten da, muskelbunten PowerMac G5 Quad med Apple Cinema Display 30" hadde vel egentlig vært nærmere, men lommeboka hadde noen synspunkter på det). Så iMac skulle det bli. Med litt oppfinnsomhet så fant jeg ut at jeg kunne faktisk ha råd til en iMac med 20" skjerm, så da ble gleden enda større, alikevel ville jeg ha råd til ekstra RAM om jeg kjøpte 17", men det var ikke det som var viktigst da.

Dagene gikk, og plutselig dukket 26. november opp, og sjansen bød seg. (Bød og bød, jeg hadde endelig fått maset meg til en tur til Trondheim, søstra mi skulle på Ikea uansett). Turen dit var lang og ulidelig (tror jeg, husker ikke så mye av den), men tilslutt kom vi da frem (etter å ha vært på Ikea et par timer). Så der kom jeg, trampet inn i butikken OG... ingen ekspeditør ledig. Jaja, bare å vente det, ble sikkert min tur snart. Behøvde ikke å vente så lenge, husker ikke helt hvor lenge det var, men ikke så alt for lenge. Så kom det da for en dag at jeg ville ha en iMac 20". Ja, det skulle han sjekke opp, det var ikke sikkert at de hadde noen 20" på lager.

Etter noen minutter ble da den nyheten bekreftet, de hadde ingen 20", og de visste ikke når de fikk de inn heller. (OM de noen gang fikk dem inn igjen, dette var jo like før skiftet til intel Mac, og jeg var fast bestemt på å ha G5). MEN, de hadde 17", og jeg tenkte skitt, det må da gå greit, så da ble det vei i vellinga med 512MB ekstra RAM og iWork, som jeg også hadde lyst på, og så alle de pengene jeg sparte, med iMac, iWork og en ekstra nettverkskabel på 3 meter, ble det 12 467,-. Bare TENK på alle de pengene jeg sparte med at skjebnen hadde bestemt at jeg ikke skulle ha en 20" (ja, jeg tror seriøst på skjebnen). Men uansett, hjemveien ble lang den og, mest fordi vi skulle innom City Syd, og jeg var litt nervøs for å ha den svære pakka liggende synlig i bilen (bagasjerommet var fullt med barnevogn og ikea-greier), men vi fant da ut av det, med noen tepper. At jeg kom hjem var ikke noen demper på stemningen, snarere tvert i mot, nå skulle underet åpenbares! Det er vel alt jeg trenger å fortelle om min gledens dag den 26. november 2005, det eneste jeg kunne trenge å si i tillegg var min nevøs oppførsel på Eplehuset.
De hadde nemlig en skål der med epler i, og han var i underkant av 2 år gammel, kunne noen få ord, og ikke så særlig lang, så han lente seg mot benken de sto på, pekte opp og sa "eple, eple, eple" en liten stund. Saken har ikke akkurat endret seg i dag, siden han oppdaget bildet av eplet på forsiden av maskinen. Og tastaturet. Og musen. Og fjernkontrollen. :bitchin: Så nå cruiser jeg Mac, og enda bedre skal det bli når vi får bredbånd! :bitchin: :bitchin:

Og dette kjøpet har jeg ikke angret ett sekund på! Så slik gikk det med innkjøpet av min aller første egne PC.
medlem i 214 måneder

Innleggav Tias » tor 13.04.2006 11:27

Det er egentlig tilfeldigheter at jeg fikk meg Mac.

Jeg har i mange år vært en OS-geek; tester ut og knoter litt med mye forskjellig innen Operativsystemenes verden. Så, våren 2005 hadde jeg noe penger til overs, og da jeg lenge hadde siklet over eldrede SGI maskiner bestemte jeg meg endelig for å by på en auksjon på Ebay. Valget falt på en SGI Octane 2 med 2x 18GB 10kRPM SCSI disker, 400Mhz RISC prosessor, en gigabyte minne og V12 Graphics (en maskin som i 2001 kostet BETRAKTELIG mye mer!)

Vel, ebay har et slags automatisk bidding system, så hvis man byr en gitt sum og setter en maksimumsgrense, så vil systemet by stegvis til det når det høyeste nivået. Mitt høyeste nivå var på €400, og tilfeldigheter skulle ha det at en annen fyr hadde satt sitt høyere, så jeg tapte maskinen med €1 fem sekunder før auksjonen avsluttet. Great.

Jeg bet i det sure eplet og kom vel egentlig frem til at selv om en slik maskin hadde vært veldig kult å ha, så kom den ikke til å kjøre videokodeker i særlig stort utvalg, og det måtte mye knoting til for å få inn selv noe så basic som mozilla firefox - og selv dét kom til å kjøre sørpe treigt. SGI Irix eller ei, jeg gikk sporenstreks inn på apple.no og bestilte en Mac mini 1,25Ghz før auksjonisten fra ebay fikk tid til å sende meg et tilbud på en lik Octane som jeg bydde på - for ja, nettop €400.

Ble svært fornøyd med min første Mac, men maskinen var for treg, bare én minneslott gjor det vanskelig for meg å oppgradere til mer enn 512MB minne, og resten av systemet var ikke så alt for responsivt det heller. Så, når pengene etter hvert ble knappe og jeg fant meg selv i en økonomisk krise ble jeg nødt til å selge min Mac mini - for i dag å returnere med en MacBook pro på tampen.

Håper MBP er raskere enn mac minien var :P
medlem i 212 måneder

Innleggav dassen » tor 13.04.2006 11:45

Satt en kveld og nøt, virkelig nøt Steve Jobs' keynote presentasjon av ny iPod. Det dukket også opp en Mac der, og jeg ble forelsket. Da jeg så han viste fram litt hvordan OSet var bygd opp ble behovet for en Mac akutt.
Jeg fant fort ut at ny ble for dyrt, siden det var mest for å teste ut OSX, så jeg smatt inn på alle norges bruktmarkeder. På hw.no fant jeg en billig eMac med allrighte spesifikasjoner. Jeg sendte en mail til selgeren og han forklarte at den var i perfekt stand og hva som fulgte med av hardware/software, han forklarte også at jeg var den første av 8 andre som hadde vært interesserte i løpet av denne halvtimen den hadde ligget ute og at jeg måtte haste litt med å bestemme meg.
Jeg trykket på kjøp knappen og fikk maskinen tre dager senere. Og i løpet av det halve året jeg har hatt den har jeg bare blitt mer og mer fornøyd. Det var skjebnen! Det ble ikke ny iPod (fikk klare meg med den gamle), men en eMac, ett kupp ifølge senere eMacer som er solgt i ettertid.
Skal ha ny iBook/Macbook når den dukker opp, gleder meg!

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder

Innleggav Freaken » tor 13.04.2006 12:13

Jeg må si. Mange her inne har forskjellige historier. Alle går sine egne retninger, men ender med det samme. Mac.

Min historie er nok ikke like gøy som alle andre sin. Jeg ble oppvokst med windows. Kunne aldri tenke meg "noe mac drit", som jeg kalte det på den tiden. Så, kort fortalt hadde jeg windows allle år, men aldri en egen pc. Så etter konfirmasjonen kjøpte jeg mg en ny windows maskin. Den var rå, med alle spill. Jeg levde lykkelig en uke, så krasjet den. Virusene kom. En invasjon mot min pc. Den måtte formateres mer en 1 gang. Slik forsatte det. Men, rundt juletider ifjor, fikk jeg en åpenbaring, eller en kompis kjøpte mac. Den var rå, vakker, og enkel. Enda en kompis skaffet seg mac. Denne var også rå, vakker, og enkel. Jeg gikk da i innkjøp av en iBook 14" for en uke siden. Den var rå, vakker, og enkel. Jeg visste i det øyeblikket at det måtte ha vært gud som sto bak denne maskinen. Jeg ble frelst fra mine synder fra Windows, og jeg levde lykkelig alle mine dager. O:-)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder

Innleggav Ingunn » tor 13.04.2006 12:18

Jeg oppdaget Mac for et par år siden, da en designervenn kun brukte dette. Var jo veldig flott å se på, og ganske stilig ellers også i forhold til Windows. Tenkte vel ikke noe mer over saken, før da denne designeren ringte og sa at han ville gi meg PowerBooken sin. Den var godt, men pent brukt, og han trengte en ny. For ei lykke!

Den venstre "låsegreia" som knytter skjermen sammen med resten av maskina var litt skadd, men det gikk da fint å bruke den. Så, vi ble kamerater og den var i bruk hele tiden. Gikk lekende lett, og iTunes og iPhoto var himmelen. Denne dro jeg med meg rundt, og den gikk jo enkelt med når jeg skulle være annenhver helg og sånn hos pappa. (Skilsmissebarn, yeah)

I fjor sommer satt jeg i en lenestol med PowerBooken i fanget. Ante fred og ingen fare da den vesle kattungen kom bort til meg og skulle leke med ledningen. Jeg strakk armen over skjermen, og bøyde meg framover for å få vekk katten, og skjermen fulgte da selvfølgelig etter. Ikke bare gikk den bakover, men den knakk ned så maskina var i 90 graders vinkel nedover! Skjermen hang ikke lenger ordentlig fast i maskina. Det gikk fremdeles an å bruke den, men nå måtte den behandles pent, og var ikke lenger like bærbar... Hulk!!

Etter å ha brukt den et par måneder i en risikabel tilstand fant jeg og mine personlige rådgivere ut at jeg burde investere i en iBook. Akkurat passe til mitt bruk, og like pen å se på.

En varm julidag satt jeg inne med PowerBooken og http://www.gulesider.no. Skulle finne en forhandler i Asker/Oslo-området som kunne selge meg en iBook med de spesifikasjonene jeg ønsket. Dette skulle bli en hard kamp, og ikke minst en lang en. Hadde 14 telefonnummer, men hadde ikke akkurat trodd jeg skulle få bruk for alle... Nå hadde jeg presentert meg, og ramset opp spesifikasjonene ti ganger og begynte nå å få en fin klang på det hele. Den neste jeg kom til lo av meg og spurte om jeg hadde øvd lenge (Haha!) Og så til slutt kom jeg til en mann i Stavanger som kunne fortelle meg at ryktene gikk om at en ny iBook skulle komme ut akkurat nuh. Så mens jeg hadde sittet i telefonen hadde AppleStore blitt tatt ned, og "We'll be back soon" lyste mot meg på den gule lappen...

En times tid etter at AppleStore kom tilbake hadde jeg bestilt ny iBook. En flott 14" med det råeste av alt. Så gikk jeg halvannen uke med aktiv pakkesporing i møte. Merge in Transit, NL, du liksom! De to dagene var jeg ganske rastløs, og det var plutselig ikke like gøy å være på stranda. Tenk om mannen fra TNT skulle dukke opp!

Til min store overraskelse kunne jeg se at pakka var sendt ut til levering. Hadde jevnlig kontakt med en koselig mann fra TNT som kunne bekrefte dette, og at den skulle komme til meg innen 1600. Dagen gikk, ingen iBook her, nei. På'n igjen, dagen etter. Pakka var sendt, skulle være hos meg før 1200. Neida, ingen pakke. Omtrent på gråten måtte jeg ta kontakt med min mann i TNT og nå skulle han personlig ringe etter budbil og få den ut til meg. Hallelujah! Den ankom huset i ett-tiden, og det var jo helt nirvana for meg. Minst like fantastisk som jeg hadde trodd. Pappa overtok nå PowerBooken, fikk ordnet med et nytt skall, og den er god som ny og lever i beste velgående.

Fikk bredbånd i høst og har vel vært konstant på http://www.mac1.no siden da. Lenge leve. Har til og med satt siden som startside etter å ha tatt meg selv i å trykke den adressen med en gang safari ble åpnet....

Hadde aldri trodd at jeg skulle bli en av de hysteriske som satt og oppdaterte AppleStore hver gang det skjedde noe, og skulle følge hysterisk med på keynotene til Steve Jobs, men her har du altså meg... Apple er min religion.

Så jeg har kjempet i mot venner og venninners kommentarer om at "Mac suger", "Mac er noe dritt som ikke kan brukes til noen ting", "ingen bruker Mac", "Mac har fans, PC har brukere" etc. etc. men jeg sverger til Mac, og det akter jeg å gjøre til dagen jeg dør P-D

Sjekk også bloggen min om samlivsterapi

Fred ut! :rolls eyes:

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder

Innleggav mr » tor 13.04.2006 18:50

Tok en "cold turkey" den dagen Apple slapp PB G4-ALU(!) med Mac OS-X og så meg ALDRI tilbake!

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder

Innleggav Wackhy » tor 13.04.2006 19:06

Hmm. Har vel egentlig aldri switchet fram eller tilbake eller noen vei egentlig.
Vi har alltid hatt både Mac og PC hjemme, side om side.
Men OS X ble jeg ikke kjent med før i 2004 tror jeg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder

Innleggav Willygdraft » tor 13.04.2006 19:16

Ble frelst for 6 mnd siden. gikk fra pb til pb, packard bell til powerbook. Overgangen var fantastisk. Blir i skikkelig dårlig humør hver gang jeg sitter foran en pc nå. Skjønner ikke hvordan jeg orket før. (:)

Mamma hadde forresten en mac i 1990, men den lekte jeg aldri med.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder

Innleggav Betti » tor 13.04.2006 19:32

En kjærlighetshistorie

Høsten 2004 kjøpte jeg med en tragisk mp3 spiller.Vist var den pen, men etter bare noen dager begynte den å falle fra hverandre. Fordi jeg er en skikkelig sucker for fine ting som glinser hadde jeg også betalt alt for mye for den. Flere måneder fulgte og for å gjøre en lang historie kort, jeg fikk pengene igjen. Jeg hadde da hørt om noe som het ipod shuffle, så jeg gikk med kjæresten min til eplehuset for å kjøpe en sånn. Det var bare det at de hadde noe som var mye finere, ipods mini. Jeg valgte grønn for at kjæresten skulle låne meg pengene jeg manglet.... ville egentlig ha rosa. Etter to dager bestemte jeg meg for å kjøpe ibook, men økonomien falt ikke på plass. Jeg snakket om ibooken fordi jeg lengtet etter den, gnålet mitt må ha vært uutholdelig. For halvannen måned siden fikk vi en telefon fra en av de som hadde vært offer for maset mitt. Det viste seg at arbeidsplassen hans skulle bytte ut alt datautstyr og jeg kunne få kjøpe en 2-3 år gammel ibook for noen få hundrelapper. Jeg sa JAAAAAAAAAAAAAAAA og tok en liten svignom for meg selv på gulvet. Noen uker senere kom den, og nå var den plutselig gratis!!!!!

Verden er at sted laget av marshmallows og sjokolade (uten kallorier, men med full sugary taste), månen er en ost og ibook er gratis!!!!!!! Til høsten skal jeg ha ny bærbar mac (spennende å se hvordan den blir), kjæresten har begynt å sikle på denne så den blir nok hans skrivemaskin.
medlem i 224 måneder

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet

Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]