Min historie.
I mange år har jeg blitt plaget med Windows, enten maskiner som ikke duger til å kjøre program eller spill, eller virusbefengte maskiner som ikke er helt bra. Så kom det da til en dag at jeg bestemte meg: "Jeg har lyst på en PC". I den tanken var det ikke spesifisert hva slags PC, men etter en meget kort tankerunde, (en av de enkleste jeg har hatt, må jeg si), bestemte jeg meg for at det var en Mac jeg ville ha. Da var det å surfe inn på Apple.no (de påvirket kanskje tankegangen med å kjøpe seg en maskin, men hvem kan klage, de har jo digg hjemmeside) for å undersøke priser. ja, billig var det kanskje ikke, men jeg fant da ut at en Mac Mini får jeg til bare 4450 eller noe sånt, da trenger jeg bare skjerm, tastatur og mus så er vi oppe på... ja, kanskje vi kjøper en iBook istedet, de får jeg til samme prisen, men så får jeg tastatur, mus og skjerm inkludert.
Så den tanken ble det. 12" iBook, broren min har en G3 iBook, som han er sånn passelig fornøyd med, unntatt prisen (tror han betalte 20 000 for den).
Men etter en telefonsamtale til min bror i Hammerfest for å diskutere kjøp av Mac, ble jeg informert om at en Mac Mini, det var for liten ytelsesmessig. iBook var for dårlig når det gjaldt størrelsen på skjermen, med tanke på hva jeg skulle bruke den til (bilderedigering-og laging, hjemmeside og musikk). Så i dee samtalen ble det dratt frem at iMac, det var det jeg lette etter, den ville være svaret på mine behov. (Vel, nesten da, muskelbunten PowerMac G5 Quad med Apple Cinema Display 30" hadde vel egentlig vært nærmere, men lommeboka hadde noen synspunkter på det). Så iMac skulle det bli. Med litt oppfinnsomhet så fant jeg ut at jeg kunne faktisk ha råd til en iMac med 20" skjerm, så da ble gleden enda større, alikevel ville jeg ha råd til ekstra RAM om jeg kjøpte 17", men det var ikke det som var viktigst da.
Dagene gikk, og plutselig dukket 26. november opp, og sjansen bød seg. (Bød og bød, jeg hadde endelig fått maset meg til en tur til Trondheim, søstra mi skulle på Ikea uansett). Turen dit var lang og ulidelig (tror jeg, husker ikke så mye av den), men tilslutt kom vi da frem (etter å ha vært på Ikea et par timer). Så der kom jeg, trampet inn i butikken OG... ingen ekspeditør ledig. Jaja, bare å vente det, ble sikkert min tur snart. Behøvde ikke å vente så lenge, husker ikke helt hvor lenge det var, men ikke så alt for lenge. Så kom det da for en dag at jeg ville ha en iMac 20". Ja, det skulle han sjekke opp, det var ikke sikkert at de hadde noen 20" på lager.
Etter noen minutter ble da den nyheten bekreftet, de hadde ingen 20", og de visste ikke når de fikk de inn heller. (OM de noen gang fikk dem inn igjen, dette var jo like før skiftet til intel Mac, og jeg var fast bestemt på å ha G5). MEN, de hadde 17", og jeg tenkte skitt, det må da gå greit, så da ble det vei i vellinga med 512MB ekstra RAM og iWork, som jeg også hadde lyst på, og så alle de pengene jeg sparte, med iMac, iWork og en ekstra nettverkskabel på 3 meter, ble det 12 467,-. Bare TENK på alle de pengene jeg sparte med at skjebnen hadde bestemt at jeg ikke skulle ha en 20" (ja, jeg tror seriøst på skjebnen). Men uansett, hjemveien ble lang den og, mest fordi vi skulle innom City Syd, og jeg var litt nervøs for å ha den svære pakka liggende synlig i bilen (bagasjerommet var fullt med barnevogn og ikea-greier), men vi fant da ut av det, med noen tepper. At jeg kom hjem var ikke noen demper på stemningen, snarere tvert i mot, nå skulle underet åpenbares! Det er vel alt jeg trenger å fortelle om min gledens dag den 26. november 2005, det eneste jeg kunne trenge å si i tillegg var min nevøs oppførsel på Eplehuset.
De hadde nemlig en skål der med epler i, og han var i underkant av 2 år gammel, kunne noen få ord, og ikke så særlig lang, så han lente seg mot benken de sto på, pekte opp og sa "eple, eple, eple" en liten stund. Saken har ikke akkurat endret seg i dag, siden han oppdaget bildet av eplet på forsiden av maskinen. Og tastaturet. Og musen. Og fjernkontrollen.

Så nå cruiser jeg Mac, og enda bedre skal det bli når vi får bredbånd!
Og dette kjøpet har jeg ikke angret ett sekund på! Så slik gikk det med innkjøpet av min aller første egne PC.