Reklame på Mac1

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Innleggav OleB » tor 18.05.2006 17:15

Mac1.no er en av to sider jeg har på whitelist i Ad-block. På en hvitlistet side vises all reklame uavhengig av alle dine filtre. Dette settes opp slik:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Rory » tor 18.05.2006 17:52

Hvorfor det?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav OleB » tor 18.05.2006 17:55

Hvis det var meg du siktet til Rory, så...
Jon skrev:Jepp, adblock er praktisk noen ganger, men tenk på at det faktisk kan lønne seg å støtte sider man liker. Hvis ikke så blir det til slutt ingen gratis sider.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav fredarn » fre 19.05.2006 14:11

ak skrev:Niks. Inntektene er ikke en gang i nærheten av å dekke utgiftene til maskinvare / nettleie (som blir donert av Smallworld Systems).

Alle i1-sidene er tapsprosjekter selv hvis du godtar 5 kroner i timen, men det har heller ikke vært meningen å tjene penger.

Når det gjelder sleip reklame så er det bare å beklage, men vi kan ikke påvirke dette nevneverdig og ber alle om å være kritiske. TV2 går heller ikke god for at klesvasken din blir "blendahvit", selv om de ikke eksplisitt fraskriver seg redaksjonelt ansvar for reklamene.


Å drive et nettsted koster nesten ingen ting, hvis dere ikke klarer å tjene penger på såppas store nettsteder har dere et stort problem
medlem i 217 måneder
 

Innleggav admin » fre 19.05.2006 14:42

Da tror jeg du bør sette deg inn i kostnadene forbundet med å drive et skikkelig stort nettsted. Det er ikke akkurat snakk om å kjøpe webhosting fra B-One til 10 kr måneden det her.

Alle i1-sidene bruker trafikkmessig ca. 50% av båndbreddekapasitet hver månede. Leien av denne linjen (bedrift) koster 8000 kr i måneden. I tillegg kommer linjeleie, serverleie og båndbredde bruk på backupserver som alene ligger på rundt 1000 kr i måneden. Hardwaren som kjører alle disse nettstedene er langt fra gratis (http://mac1.no/node/1851) og da har vi ikke engang begynt å tenke på utgifter til strøm, UPS, nettverk, routere, brannmurer osv. Alene er strømutgiftene flere tusen kroner i året.

I tillegg kan man jo selvfølgelig begynne å regne på den tiden man bruker på nettstedene. Da blir regnestykket ihvertfall ganske stygt.

Som jeg nevnte i en tidligere tråd, hadde det nok vært mulig å tjene penger HVIS vi ønsket å stappe sidene fulle av helsides flash-annonser som de gjør på Itavisen/Hardware/Dagbladet/VG etc. og HVIS vi bruker vår tid på å selge annonseplass. Det ønsker vi ikke. Våre sider har ikke som noe overordnet mål å tjene penger, vi er frivillige ildsjeler. Vi vil heller bruke vår tid på å lage et bra nettsted, enn å selge annonser (så lenge det er mulig)

Våre sider har som et overordnet mål å være bra, ikke profitt. I tillegg er det vel ikke å skuffe under en stol at det er bra å ha dette på CVen :)
Sist endret av admin den fre 19.05.2006 15:12, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Ahok79 » fre 19.05.2006 14:54

Det er så deilig å vite at det fortsatt finnes en del ildsjeler rundt omkring. Det å tjene penger er faktisk ikke alt her i verden!

Dere som driver Mac1 gjør ihvertfall en fantastisk jobb som dere kan være veldig stolte av!!!

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav OleB » fre 19.05.2006 15:13

Må bare si meg enig i det, og rose ildsjelene bak Mac1 for en veldig god jobb.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Beining » fre 19.05.2006 15:31

Vil også takk de på Mac1.
Jeg er moderator på noen forum, og det tar faktisk ganske mye tid.
Da er det ikke alltid like morro å få slengt dritt.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav strawberry » fre 19.05.2006 15:57

All ære til ildsjelene bak mac1.no!

Tusen, tusen takk!

Vi er glad for at dere er til!

Mvh. Strawberry

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav releazme » fre 19.05.2006 16:11

syns dere har en fin profil ift reklame. alle bør jo forstå at reklame er et nødvendig onde for å i det hele tatt kunne drive en side som dette. Men synes ikke reklame er så ille når det løses slik som på i1.no sidene. Ikke noe flashy dritt a la itavisen. Skal jeg være ærlig så legger jeg ikke merke til reklamene en gang. Jeg brukes opera beta 9 og har brukt adblock funksjonen til gangs på itavisen, db.no og aftenposten.no (for å nevne noen). Når reklamen forstyrrer min bruk av nettsiden blokkerer jeg den. Det gjør den ikke her på mac1.no, så da blokkerer jeg den ikke.

Skulle gjerne sagt at jeg ikke blokkerte den fordi jeg unner ildsjelene de sårt trengte kronene, noe jeg forsåvidt gjør. Men det er kun fordi jeg ikke plages av reklamene her. Man er da litt egoistisk :)

Poenget mitt er at jeg synes i1.no sidene har en god reklameprofil, noe jeg tror de tjener på i lengden.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav fredarn » fre 19.05.2006 22:28

hmmm. Så du mener at B-one etc. ikke har kraftige nok servere og/eller god nok båndbredde? For man har jo ubegrenset trafikk :S
Jeg vet vertfall om mange som tjener masse på websidene sine, uten spesielt mye reklame. (noen google ads her og der.)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Jon » fre 19.05.2006 22:38

Man har "ubegrenset trafikk" ja, men hvis man bruker unormalt mye cpu, noe store db og mange brukere fører til så har b-one rett til å stenge av domenet ditt når som helst.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav ak » fre 19.05.2006 22:59

Uh. For å si det sånn, admin og jeg er godt kvalifisert til å velge den beste løsningen for hosting. Vi har vært gjennom en rekke konfigurasjoner etterhvert som siden har vokst, og hvis du tror at B-one sine pakker møter behovene til et nettsted som Mac1 (og de andre) så får det stå for egen regning. Vi bruker mer minne enn lagringsplassen i den største pakken til B-One.

Konkrete eksempler på sider uten spesielt mye reklame som tjener masse penger?

Jeg har også hørt om mange folk som tjener masse penger på internett, men det har sjeldent vist seg å være mer enn skryt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav fredarn » fre 19.05.2006 23:22

websitepublisher.net
zpoon.net
vg.no :P
...

Hvor mye koster mac1.no for dere i måneden?
Og hvor mange unike besøkende har dere i måneden?
medlem i 217 måneder
 

Innleggav ak » fre 19.05.2006 23:35

De to første tror jeg ikke på ("masse penger"? kanskje noen hundrelapper i måneden) før jeg eventuelt sjekker ligningen til de / firmaet som domenet er registrert under. Det har jeg ikke tenkt å gjøre, er selv i mot offentlige skattelister.

VG.no er et spesielt eksempel. Var det det beste du kunne komme på? Det er hverken sammenlignbart eller i kategorien "lite reklame". Etter den standarden må vi legge inn en reklame-banner mellom hvert innlegg i forumet. Det kan jeg godt...

Mac1 / Linux1 koster meg ca 2 timer om dagen, antageligvis litt mer, og det er ganske mange som jobber med disse sidene. Maskinvaren som vi kjører på til daglig er som sagt lånt av Smallworld Systems. Det er reservene (som til daglig kjører brukt1.no, bildr.no m.m.) som dekkes av donasjoner etc. Dette gjør at vi kan unngå det som f.eks. skjedde med Win-XP.no, som mistet masse data fordi de ikke speilet til eksterne servere og backup-rutinene ikke var gode nok.

Vi driver en community-side, for oss er unike besøkende irrelevant. Tallet vi skal øke er hvor mange som kommer tilbake en gang i uken eller oftere og deltar i diskusjoner.

Setter herved strek for denne diskusjonen.
Sist endret av ak den fre 19.05.2006 23:41, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron