Død pixel gir returrett?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Død pixel gir returrett?

Innleggav Grape » søn 01.10.2006 23:47

Har nettopp (på torsdag) kjøpt en ekstern 20" widescreen LCD. Men ser den har en død pixel. Dette er nok til å heve kjøpet? Samt, jeg fant en modell over jeg vil bytte den i ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav datagutten » søn 01.10.2006 23:48

Tror nok ikke det er mulig. Mener å huske at det regnes for akseptabelt med opp til et bestemt antall døde piksler. Tror det er 3 eller 4.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Grape » søn 01.10.2006 23:49

Ok, men uansett så har jeg vel angreretten på 14 dager siden jeg har handlet på nett?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav artofdesign » søn 01.10.2006 23:52

Ja, du kan bruke angreretten.

Blir sikkert noe papirarbeid etc. men jeg skal i alle fall kjøpe min neste LCD skjerm på nett ;)

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Bonna » man 02.10.2006 0:02

Spørs hvor du kjøpte den. Bror min fikk en skjerm med døde pixler fra komplett. Vi ringte inn, og de sendte ny med en gang, ettersom vi nevnte at vi eventuelt ville benytte oss av returretten, men ville droppe det dersom det var lettere for de å bare sende en ny. Denne skjermen ble dog, MYE værre 2 timer etter samtalen, og ville garantert gått på garantien også dersom det hadde vært i butikk
medlem i 244 måneder
 

Innleggav homer » man 02.10.2006 0:02

Med dagens utvikling er det vel ikke lenge før utsalgssteder på Internett også vil kunne oppfattes som 'normalt' utsalgssted...

h 8)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav termserv » man 02.10.2006 0:32

Tror det er rundt 3-4 piksler som slår ut på garantien. Ikke én. Men hvis jeg hadde vært deg, ville jeg benyttet meg av angreretten ja, det er ufattelig irriterende med døde piksler..!

Og jeg tror ikke nettbutikker vil bli som vanlige butikker. Angreretten finnes for en grunn, og det er at man kjøper et produkt man ikke har sett før man begår kjøpet, så angretten forblir nok.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Wackhy » man 02.10.2006 1:27

Antallet pixler som gjelder på skjermen er helt opp til produsenten selv å bestemme. Noen har total nulltoleranse, og gir deg ny skjerm om du kun har en død pixel. Andre er mer løsslupne og sier at om du har X antall døde pixler innenfor et gitt område kan du få en ny skjerm.
Står som regel litt mer om dette på produsentenes hjemmesider, men de aller fleste har den sistnevnte typen, at det skal være så så mange døde pixler innenfor en git radius.
Men så lenge du har angrerett er det jo ingen problem. Da er det bare å fylle ut skjema og sende tilbake ;)
Forøvrig gjelder angrerettloven ved fjernsalg og salg utenfor vanlig utsalgssted, så inntill de fjerner delen om fjernsalg, så vil nok salg over internett aldri komme utenom angreretten :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

ds

Innleggav alexo89 » tor 19.10.2006 18:30

Det er en feil når det er døde pixler på en ny skjerm.
Etter lov har du rett på en ny skjerm med en gang hvis du ikke får det, så kan du returnere den uten papirarbeid

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav macHooligan » tor 19.10.2006 18:34

Dette er avhengig av hvilken pixelfeil man har. Tre-fire DØDE piksler kan diskuteres. Ligger disse inntil hverandre og utgjør en "drolt" på skjermen, bør du absolutt ta diskusjonen.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav H-town » tor 19.10.2006 18:44

angrerett er sweet ;) men det er selvfølgelig kjipt å måtte vente.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: ds

Innleggav admin » tor 19.10.2006 18:48

alexo89 skrev:Det er en feil når det er døde pixler på en ny skjerm.
Etter lov har du rett på en ny skjerm med en gang hvis du ikke får det, så kan du returnere den uten papirarbeid


Det er direkte galt. ISO-spec sier at skjermer kan ha opptill 4-5 dødepixler, før de oppfattes en feil. Noen skjermprodusenter gir derimot garanti mot dødepixler.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tor 19.10.2006 19:01

alt henger i om varen har en mangel etter enten forbrukerkjøpsloven eller kjøpslovens.i tilfelle her kan du benytte deg av §§ 17 og 30 i kjøpsloven ved stadfestelse av mangel. er det en mangel at du har døde pixler på skjermen ? kan så være , spesielt hvis den døde pixelen er f.eks mitt på skjermen. Om det er vanlig at 3 -4 pixler er døde er vell helt opp til kjøperen , har jeg fått en skjerm med døde pixler hadde jeg ikke blitt særlig blid .. Det er vell dog ingen rettspraksis på dette området , så bli vell en skjønnssak ..

du kan benytte deg av angreretten ved å henvise til §§11 og 13 . Der står det at man har 14 dagers angrerett for kjøp fra blant annet internett.
men husk å sjekke om produsenten har klistret på en forsegling der du mister din angrerett ved å åpne pakkningen .. de er slue noen av produsentene >:-o ...

men jf § 12 i angrerettsloven skal varen leveres tilbake i tilnærmet stand slik du fikk den levert , problemet kan bli om du kan påbevise at det ikke er du som har skadet skjermen men at tingen hadde mangelen før du fikk risiko for tingen . Det vill si ansvaret for tingen.

Det er altså litt å ta hensyn til, men mange selgere er greie på dette området og vill automatisk ta på seg mangelen for å slippe tvist ;)

håper det løser seg og husk å stå på kravene dine , det er nemlig enkelte selgere utrolog flink til å gjøre ;)
medlem i 210 måneder
 

s

Innleggav alexo89 » tir 24.10.2006 20:17

Jeg hadde vært drit forbanna hvis minMachadde hatt en død pixels. Jeg hadde brukt angreretten eller krevet reperasjon ed en gang. slikt er irriterende å se på og irrterende å se på hver eneste gang man er på Mac. Bytt den!!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Død pixel gir returrett?

Innleggav Mittis » fre 25.01.2013 8:16

Henger meg på denne tråden da jeg ikke vil lage en ny trå om samme tema...

Kjøpte meg en 15" retina i høst. i går oppdaget jeg fire døde pixler intill hverandrenesten midt på skjermen, da jeg driver med foto er dette mildt sagt iriterende.. :geek:

Noen som har noen ideer om dette går på garantien?
medlem i 190 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere