iBook vil ikke starte

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

iBook vil ikke starte

Innleggav knutmathisen » tor 16.11.2006 8:54

Hjelp
iBooken vil ikke starte. Jeg får feiilmelding; "You need to reestart your computer...." når jeg forsøker å starte opp. Har forsøkt å sette inn "Install Disk 1" , men den tar ikke den heller?
Forløp:
Den har kranglet endel når vi har satt ting i USB-porten, med det resultat at mus og tastatur låser seg. Det er Canons siste serie blekkprinter, mus og kamera som har vært brukt i USB-porten de siste gangene.
Men alle tingene har vært brukt over lengre tid uten trøbbel.

På forhånd takk :)
Knut

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav ulven22 » tor 16.11.2006 9:41

Hadde samme problem med min ibook og løsningen for meg var å reinstalere hele os'et på nytt :-(

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav knutmathisen » tor 16.11.2006 12:19

Men hvordan får jeg den til å ta en ny installasjon når jeg ikke kan få den til å starte?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Jon » tor 16.11.2006 12:42

Plugg ut usb-enhetene hvis du har de i under boot.

Hvis den restartmeldingen kommer på flerespråk, og som et slør over hele skjermen, så har du fått en såkalt kernel-panic. Sjekk loggfiler etter hva som kan ha utløst den.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav knutmathisen » tor 16.11.2006 12:57

Riktig beskrivelse av feilmeldingen, den kommer som et slør over skjermen. Men hvordan kan jeg sjekke loggfiler når den feilmeldingen kommer opp hver gang jeg forsøker å starte den opp.
Det er ingen ting tilkoblet maskina når jeg forsøker å starte opp.

Løsningen er vel å legge inn systemet en gang til?
Det er bare et problem, hvordan får man startet en re-installasjon når jeg ikke kommer i gang?

På forhånd takk :)
Knut

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Jon » tor 16.11.2006 13:04

Du kan forsøke å boote i safemode og se om du greier å finne ut hva det er, men det går nok vel så kjapt å reinstallere. Da vil du få et nytt og fresht system og, men det spørs jo på deg og hvordan det står til med backup etc.

For å reinstallere så putter du inn os x dvden og holder inne C når du starter opp.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 16.11.2006 13:07

Archive & install, hvordan funker det? Er det garantert at arkivet ikke blir slettet? Må man ha en ekstern harddisk til det?
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Jon » tor 16.11.2006 13:35

I utgangspunktet tar det vare på alt, men du må ha nok diskplass. Uansett, man bør alltid ha backup når man holder på med sånne ting, eller man bør ha det uansett.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav knutmathisen » tor 16.11.2006 13:46

Jeg gjorde som du sa, fikk den opp og forsøkte en "C" start, men jeg synes det gikk litt vel fort. Den viste meg et lite icon av en mappe med "?" i, mitt på skjermen ca 1/2 min før den kom opp. Kan det stemme at det tar så lang tid å reinstallere?
Trodde jeg måtte legge inn begge DVD-ene igjen i tur og orden?
For det er vel de 2; "Mac OS X Install Disc 1" og 2 som skal inn igjen?

Akkurat nå så står den på, oppegående :)

På forhånd takk
:)
Knut

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav knutmathisen » man 20.11.2006 10:41

Hmmm?
Det ble stilt, er det virkelig ingen som kan fortelle meg hvordan jeg tvinger iBooken til å slette seg selv og legge systemet inn en gang til?

På forhånd takk
:)
Knut

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav qwerty » man 20.11.2006 11:01

Det er ingen tivil om du ikke har fått installert systemet på nytt ihvertfall. Prøv en gang til med å sette inn installasjons cden, ta omstart mens du holder nede c. Hold nede c helt til du får oppdialogboksen som guider deg gjennom re-installering. Kan fort ta et minutt eller to.
Prøv på nytt og se hva som skjer.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav knutmathisen » man 20.11.2006 12:05

Nix :(

Virker som om tastatur driveren ikke er med. Uansett hva jeg gjør så kommer ikke tastatur eller mus i drift. selv etter 8-10 forsøk uten cd så har systemet på iBooken startet, men da uten tastatur funksjon.

Jeg bruker vel rett plate? "iBook G4", "Mac OS X Install Disc 1"

På forhand takk
:)
Knut

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav qwerty » man 20.11.2006 12:48

Hmm dette var en nøtt.

Ja det er rett plate du bruker.

Kanskje noen andre her inne har tips til hvordan starte fra cd uten å trenge å bruke mus eller tastatur?

Du kan prøve å kjøre hardware-testen. Tviler på den finner noe, men er verdt forsøket. Den ligger på en av cdene/dvdene som fulgte med.

Edit: hvis du har en ekstra usb-mus eller tastatur kan du plugge i det, slik at du får reinstallert systemet. Kanskje det ville funke.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iBook vil ikke starte

Innleggav knutmathisen » ons 10.05.2017 8:43

Hei igjen
Glemte å si hvordan det gikk med forslaget ditt Querty , det gikk bra :-)
Den gamle iBooken går faktisk fremdeles. Fungerer i dag som "Printer deler" for en printer som ikke har nettverkskort.
Takk for hjelpen :-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: iBook vil ikke starte

Innleggav Ogga » fre 12.05.2017 14:15

qwerty har ventet tålmodig i 11 år for å høre hvordan det gikk med iBooken din. Endelig kan han puste lettet ut.
medlem i 222 måneder
 

Neste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron