Trådløst nettverkskort til PowerMac G5

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Trådløst nettverkskort til PowerMac G5

Innleggav Swag » søn 11.02.2007 23:55

Har søkt litt på forumet, men jeg fant ikke noe rundt dette, mulig fordi jeg er elendig til å søke.

Uansett. Jeg har nylig anskaffet meg en PowerMac G5. Denne herligheten er en "late 2005"-modell (2.0 DualCore, GF 6600 osv). Denne står det ikke noen form for Airport-kort i, noe jeg gjerne skulle hatt. Var innom Eplehuset, og der ble jeg fortalt at et slik løsning ville komme på en rundt 1200kr, og da måtte dette bestilles.

Finnes det virkelig ikke noen billigere måte å fikse dette? Er det noen WLAN-kort for PC som også er kompatible med G5´en, så jeg kanskje slipper unna med 2-300 kr?

Takker for hjelp på forhånd og beklager hvis dette har blitt tatt opp før. :)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Helge Hafstad » man 12.02.2007 8:57

Der finnes både PCI- og USB-løsninger som vil gå, spørmålet blir bare hvor du skal få tak i dem. Du kan fx ta en titt under Nettverk/Trådløst på http://www.komplett.no og deretter gjøre et søk på navn + "driver mac os x" på Google.

PS: Drivere fra tredjepart er som regel ikke listet hos forhandler, så det vil ofte lønne seg med et søk uansett hva som opplyses.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav expertn » man 12.02.2007 9:08

WG311T Netgear
DWLG122 D-Link

Disse to skal fungere. Netgear adapteret funker ifølge enkelte rett ut av boksen, d-link er litt variabel, men her tror jeg du skal kunne laste ned drivere fra d-link. D-link er usb adapter forresten.
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Ogga » man 12.02.2007 10:22

I følge Mactracker og everymac.com passer et Airport Extreme kort rett inn.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Swag » man 12.02.2007 11:04

Takker masse for hjelp. Stikker innom Datakjeden i løpet av uken og plukker opp et Netgear WG311T, så blir det nok vakkert. :)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 12.02.2007 11:08

Et vanlig Aiport Extreme kort passer dessverre ikke inn i den.

Systemkrav:

* AirPort Extreme-kort kan installeres i Macintosh-maskiner som har en installeringsplass for AirPort Extreme-kort. AirPort Extreme-kort kan ikke installeres i Macintosh-maskiner som har en installeringsplass for tidligere AirPort-kort.
Dette AirPort Extreme-kortet er ikke kompatibelt med Mac Pro-maskiner, Power Mac G5 Dual-maskiner og Power Mac G5 Quad-maskiner som ble introdusert i oktober 2005. Hvis du vil ha installert et AirPort Extreme-kort i en av maskinene som nevnes over, tar du kontakt med en Apple-autorisert serviceleverandør.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Swag » man 12.02.2007 11:29

Det var dette jeg fikk beskjed om på Eplehuset også. Tester et sånt Netgear-kort, da dette ser ut som den billigste løsningen. :)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav obi_one » man 12.02.2007 11:33

Har denne modellen G5 selv, passer fint med et vanligt airport kort, virker bra. Du kan også kjøpe orginalt fra apple, da får du et kort med airport og bluetooth, som er lettere å feste i kabinettet.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Ogga » man 12.02.2007 11:54

Du må visst sette inn antenne for å få airport extreme til å fungere. Sikkert smartere å kjøpe et PCI-kort med antenne.
medlem i 222 måneder
 

USB-trådløst kort

Innleggav fredfish » man 12.02.2007 11:56

Du får kjøpt USB-løsning i Dronning Maudsgt 1 i Oslo. Det er vel office line.. Denne koster ca 600 kr..
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 12.02.2007 12:10

Komplett har også USB løsning til ca 270-300 kr. Har selv kjøpt en slik, og det funka bra det.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav fredfish » man 12.02.2007 12:16

Den funker bra? Har hørt at de USB-greiene er ustabile, så jeg leter etter Airport-kortet av den gamle typen. Har en Powermac g4.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 12.02.2007 12:22

Bra, men ikke like bra som et skikkelig airport kort. Programvaren som fulgte med det D-Link USB kortet jeg kjøpte var rett og slett ustabil. Men jeg fant en uoffisiell oppdatering et sted på nettet. Da funka det bra.

Men det er bedre å ha et airport kort. G4 kan jo fint ta en del Belkin PCI kort også.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav fredfish » man 12.02.2007 12:39

Hmm. Prøvde netgear skjønner du.. Kjøpte på Lefdal. De sa det skulle funke, men det så dårlig ut. Men da skal jeg sjekke ut Belkin. Takker!
medlem i 207 måneder
 

Innleggav expertn » man 12.02.2007 23:59

Prøvd å laste ned nye drivere til netgear? Testet dette på omentrent samme type maskin i dag og det funket greit.
medlem i 210 måneder
 

Neste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]