Lyst til å snakke om Mac på TV?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Innleggav Nit-Ram » man 16.04.2007 22:34

Helt enig refsvik!

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav eb » man 16.04.2007 22:39

Foreslår at kolby og admin snakker om Mac på TV... Flinke gutter, de

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

FBI

Innleggav refsvik » man 16.04.2007 22:46

Enig at det hele blir konkret og fint fra et TV-faglig synspunk og at det også kan spisse en konflikt situasjon ut av å en David-Goliat lignende kamp mellom de stakkars små Mac-brukeren og den store horden med PC-brukere, men jeg tror fortsatt at dersom alle utviklere av IT-tjenester hadde levd etter læresetningen:

"Du skal ikke lage løsninger som krever at brukeren må kjøpe/eie et spesifikt IT-produkt for å bruke tjenesten"

...så hadde dette blitt enkelt enkelt nok til at alle skjønte hva de skulle gjøre, og forhåpentligvis etter reportasjen - hvorfor.

:-)

Kjell Are
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Jon » man 16.04.2007 23:14

Tror Kolby er i Trondheim, så da blir det nok ikke så lett.

Jeg tror mye av skylden for dårlige løsninger er rett og slett at de fleste it-ansvarlige rundt omkring i norge ikke har kjennskap/kompetanse nok til annet enn MS løsninger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav NuSkool » man 16.04.2007 23:35

Mye bra her! Supert! Spesielt fra Kolby, dannyxio og refsvik!

Når det gjelder snakkingen så spurte de om jeg kunne finne et par stykker som kunne samle seg rundt et bord og ha en liten samtale om dette. Og det burde jo gå fint. De skulle ringe tilbake i morgen, så jeg kommer tilbake med en bekreftelse dersom det blir noe av.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav devo » man 16.04.2007 23:45

Det viktigste uansett i denne diskusjonen (og å få frem på FBI) er å skape støtte for ting på tvers av platformer. Det være seg dokumenter, multimedia og programmer. og vi er på vei, men det er langt igjen. det blir brukt flere milliarder årlig verden over pga kompatibilitetsproblemer istedet for å utvikle programmene til å bli bedre og mer stabile. Apple har noen gode linjer her. de ønsker å fjerne den kunstige barrieren mellom menneske og maskin. som jobs trakk frem det under lanseringen av Apple TV, "it's like magic, like there is no connection in between" (eller noe sånt)

og det gjelder ikke bare mac, men linux også. det er faktisk dødsviktig at det blir satt noen skikkelige mål for standarder som FØLGES av ALLE på nettfronten. kan ikke ha det slik det er i dag...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Angående FBI

Innleggav Toralfen » man 16.04.2007 23:52

Hei alle sammen.
Det var meg som for en drøy uke siden sendte en mail til FBI fordi min hverdag med Mac er svært hektisk fordi den hindrer meg i å benytte med av Tipping, bestilling av varer til min jobb, nett-tv og ikke minst nettbanken min. De ringte meg opp etter jeg sendte mailen og ønsket et intervju med meg, og skal møte meg i Kristiansand på fredag. Jeg kommer til å følge nøye med på tråden, og ber svært vennlig om at dersom noen har ting som bør nevnes, er det fint om de kommer frem enten på denne tråden eller på mail til meg (mener den står i infoen om brukerkontoen min)


Ken Åstrøm
Kristiansand
medlem i 210 måneder
 

Innleggav LarsB » tir 17.04.2007 0:12

Øysteinh skrev:Nettopp derfor mener jeg at ansvaret til syvende og sist ligger hos utviklerene.


Jeg jobber selv som utvikler, og vi utvikler det kunden spør om, på den platformen kunden ønsker. Vi gjør ikke noe platformavhengig (på brukersiden) med mindre kunden har krav/ønsker som medfører at man må bruke teknologi som låser brukeren til enkelte klienter/nettlesere.

Alle offentlige løsninger legges ut på anbud, og ved å stille krav til at løsninger skal fungere på "alle" platformer så ville man enkelt sikret seg at nye løsninger kan brukes av alle.

Å tro at utviklere har ansvaret for om en løsning blir åpen eller ikke blir feil, det er et valg som tas av kunden gjennom sin kravspesifikasjon og sitt valg av tilbyder. Desverre så er det slik at kunden ikke alltid vektlegger de "riktige" kriteriene.

Lars
medlem i 213 måneder
 

Innleggav bohdi » tir 17.04.2007 0:33

Veldig bra at dette temaet vert teke opp. Har lurt på kvifor det ikkje har vore litt meir snakk om det i offentlege fora - men det er vel kanskje ein endring å spore no...?

Har sjølv vore i kontakt med NRK for eitt par år sidan, dett mtp nettradioen, og fekk då til svar: "Det er fullt mulig å bruke Nettradio med Mac. Riktignok er den ikke først og fremst tilpasset Mac-brukere, men tjenesten utvikles stadig og forbedres på dette området."

For øvrig - noko som er innanfor temaet - har eg vore i kontakt med konkurransetilsynet i samband med at eg jobbar i det offentlege, og det er stadig tilbod om såkalle heime-pc pakkar på jobben. Dette ekskluderar dei som vil velgje mac. Eg har prøvd å få arbeidsgjevar til å ta med mac sidan 2003 - utan hell. Ikkje at eg vil velgje det sjølv - til det er ikkje den avtala så bra, men eg vil sjølv ta det valet - ikkje berre verte utelukka frå å ta det.

Sjå og denne tråden som eg starta for litt sidan mtp dei kommande skule-pc'ane...

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=48377&highlight=

Vert spennande å sjå FBI når den tid kjem - have fun at macpizza :-D
Sist endret av bohdi den tir 17.04.2007 0:34, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav trydl » tir 17.04.2007 0:33

Det er vel bare delvis sant, LarsB.
Mange som spesifiserer et system tenker ikke på at dette er et problem, og i mange tilfeller tenker ikke utviklerne på det heller. De bare lager noe med det verktøyet de kan. Og så skjuler de seg bak at kunden ikke spesifikt ba om en kryssplatformløsning når/hvis problemet dukker opp.
Det finnes helt sikkert veldig mange eksempler på svært dårlige kravspesifikasjoner. Og det finnes svært mange utviklere som ikke kan noen ting om annet enn Windows.

Men jeg er veldig enig med deg i at dette må med i anbudsrunden. Hvis man spesifiserer i anbudsrunden at dette skal virke på Mac, Windows og Linux, har ikke utviklerne noe valg.

Men det er svært viktig at denne diskusjonen blir vinklet rett. Det må ikke bli fokus på at "det virker på Windows, men ikke på Mac, derfor er Mac dårlig". Fokus må bli at på grunn av at man ikke følger standarder (som er tilgjengelig for alle) blir det et problem. Hvorfor kode i IE-spesifikk HTML når det finnes en standard for HTML. Hvorfor bruke WMA/WMV når det finnes ISO-standarder. Osv...
Når noen utvikler et tilbud - hvorfor velger de bort en del av kundene? Gjør de det med hensikt, eller vet de ikke bedre?

Man kan vanskelig angripe private aktører. De utvikler et tilbud til en kundegruppe, og hvis de ikke ønsker Mac og Linuxbrukere, så er det opp til dem. Men når staten bruker av skattepengene for å utvikle noe, eller når staten har tildelt noen et monopol, må det gjelde for alle. Så jeg har egentlig ikke noe problem hvis TV2 ikke fungerer med Mac eller Linux. Vil de velge bort en betydelig, og stadig voksende, brukergruppe er det helt greit. Their loss. Men det er ikke greit når det gjelder NRK, Norsk Tipping, Filmarkivet osv...

Det er heller ikke greit når private tjenester du er avhengig av og som før var tilgjengelig for alle, plutselig ikke blir tilgjengelig for deg (fordi de flytter ting over på nett og legger ned fysiske filialer), som f.eks. nettbanker.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Øysteinh » tir 17.04.2007 0:38

LarsB:
I flere tilfeller er det vel snakk om system i en ganske annen størrelsesorden enn den som utvikles på privat/mindre basis.

Eksempelvis omhandler TV2s Web-TV, WMV+DRM, en standard som er utviklet av Microsoft som vel ikke har som vane å utvikle systemer på anbud men som spekulerer i dette(propreitære system).

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav fredriku » tir 17.04.2007 0:50

Når det gjelder hjemmepc ordning for Mac, så har Eplehuset i Trondheim det, eller Eplehuset generelt :) Noe som er knall. Men det står nok mest på arbeidsgive som ikke gidder bruke tid på å forhandle frem en avtale med tilbyder av slike maskiner. Gleder meg til å se programmet hvor dette blir tatt opp i alle fall! :)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav KuaJmC » tir 17.04.2007 0:54

NickFalk skrev:
KuaJmC skrev:
NickFalk skrev:Nå er vel ikke vi macbrukere på noen som helst måte ansvarlig for de feil og mangler Apple måtte ha som selskap. (Selv om en del av oss tidvis synes å ta all negativ omtale av Apple personlig). Jeg klarer derfor ikke å se at det er noen selvmotsigelse i å klage på eksempelvis MS' misbruk av monopolmakt...


Du ser vel at det blir utrolig tåpelig å klage på en praksis hos en bedrift, samtidlig som man HYLLER samme praksis hos en annen bedrift?

For det første: jeg tror ikke det er så veldig mange som hyller Apple for å binde løsninger opp mot egne teknologier.

For det andre: Det hadde vært bedre om de ikke gjorde dét, men i langt de fleste tilfeller dreier det seg om tilleggstjenster til egne, eksklusive Appleprodukter i utgangspunktet - det skader altså ingen som ikke har nevnte produkt.

For det tredje: Det har fremdeles ingenting med glasshus og steinkasting å gjøre. Det er ikke Apples brukere som står bak en slik [eventuell] praksis og det er dermed ikke deres glasshus å knuse. Dobbeltmoralsk er det nok derimot.

(Tror ellers jeg har kverulert nok for i kveld)...


Apple syns at det er greit av OS X kommer med et komplett operativsystem. Det er en selvfølge at man blant annet har safari, mail, ichat, quicktime og itunes installert. mindre slit for brukerne.

Microsoft syns egentlig det er greit om Windows fikk lov til å prøve å gi brukerne sine et komplett operativsystem i Europa. Oi, anti trust. monopolmisbruk. Ut med windows media player, inn med en handicappet messenger.

Alle som er inne på dette forumet er rett og slett uærlig, hvis de nekter for å ikke ha noen gang: 1) uttalt seg FOR apple for deres helhetlige løsning, og 2) forfektet at Microsoft misbruker sin stilling da de prøvde å snike inn Windows media player i Windows.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Firestone » tir 17.04.2007 0:54

Tror kanskje det er viktig å få frem i dette innslaget at Mac-brukere ikke er "freaker" på noen måte som jeg tipper det lett kan framstilles som på tv.
Jeg tenker da på at folk liksom skal få en oppfattning at vi som bruker Mac bare er en liten gruppe som roper og skriker om at ingenting fungere på vår platform og er altfor sære til å bruke Windows. Det er jo ikke det det handler om, og det tror jeg er viktig å få frem.

Det viser seg jo for tiden at flere og flere går over til Mac fra Windows ikke fordi at vi som allerede er Mac-brukere hele tiden prøver å overtale folk til å konvertere, men fordi de rett og slett har gjort seg opp en mening selv om dette. Jeg har hjulpet ganske mange gjennom et platformbytte og erfarer til stadighet bare det at jeg sitter og bruker maskinen min blandt andre PCer og jeg får oppmerksomhet med en gang bare fordi de ser at jeg bruker et annet system enn de andre.
Folk flest har hørt om Apple takket være iPod, men faktisk begynner det å bli slik at mannen i gata også har fått snusen i hva Mac er, men er litt skeptisk fordi det er nytt og litt anderledes.

Mine erfaringer er uten tvil at overgangen fra Windows til Mac går så godt som knirkefritt, og som nevnt tidligere i tråden er så er mange kompatiblitets-problemer løst i forhold til hva det kanskje var på midten av 90-tallet og utover.

Poenget mitt er at folk vil jo ha en datamaskin som fungerer best mulig, og som de slipper å måtte sitte å være redd for at alt mulig galt skal kunne skje slik dagens windows-hverdag er. Mange vil nok slenge ut at "hey, jeg har brukt windows i mange år og jeg har aldri hatt et eneste virus!". Klart det, jeg har også brukt Windows i mange år og bruker det fortsatt uten slike problemer, men det er jo kun fordi jeg vet hva som må til for å unngå det og kan såpass mye om datamaskiner generelt. Men gjør en bestemor det? .....Dere skjønner poenget hvis dere er av typen som blir ringt opp av gud og enhver mann som spør om du kan komme og "rense" maskinen deres fordi "det går så tregt".

For å ta dette med å velge idiotiske lukkede løsninger for nettverk på for eksempel skoler har jeg forstått det slik at dette er mye opp til hvert enkelt fylke. Går sterkt ut i fra at det sitter en eller annen luring som er IT-ansvarlig hos fylket som er såpass ensporet at han velger en såpass teit løsning ene og alene fordi han ikke vet om noen annen løsning.
Jeg er overbevist om at det KUN har med at denne personen har for liten kompetanse.

Jeg skjønner jo ærlig talt ikke problemet til mange av disse folkene. Det MÅ jo være dyrere for dem å ikke benytte seg av åpne løsninger i stedet for å drive å investere i lukkede ustandard løsninger som sikkert i tillegg har noen helt fantastiske lisenskostnader. Kanskje tar de bare den enkle utveien for å få jobben gjort? .....mange er jo lei av jobben sin :)

Når det gjelder nettsider som du får slengt i fjeset "Internet Explorer 6.0 only", så viser det jo seg vanvittig ofte at hvis du bare bruker en nettleser som utgir seg for å være nettopp Internet Explorer så laster siden aldeles utmerket på alle OS. Hvorfor lage denne sperren da?

NRK og TV2 har valgt Windows Media for å streame sine programmer. Dette kan jeg ikke fatte i det hele tatt, for er det ikke i deres interesse at programmene deres blir sett av flest mulig? Det ville jo være lettere å integrere deres programmer i nye ting hvis formatet hadde vært mer åpent. Jeg synes det er helt vanvittig upraktisk at programmene åpner seg i et lite vindu i nettleseren min mens det flyr masse teit flash-reklame ved siden av.

I sin tid snakket Apple mye om at deres streaming-servere til Quicktime var gratis og mente dette var best av mange grunner som jeg ikke kommer på i farta (Ref: keynotes fra slutten av 90-tallet)

Er ikke kvaliteten på H264-streamer bedre enn Windows Media-formatet? Jeg er på litt tynn is nå, for jeg vet desverre lite om dette.
Burde vel være mulig å lage codecs for Windows Media Player slik at man kan få det beste fra to verdener?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav LarsB » tir 17.04.2007 0:56

I flere tilfeller er det vel snakk om system i en ganske annen størrelsesorden enn den som utvikles på privat/mindre basis.


Hvem snakker om private/mindre prosjekter?

Eksempelvis omhandler TV2s Web-TV, WMV+DRM, en standard som er utviklet av Microsoft som vel ikke har som vane å utvikle systemer på anbud men som spekulerer i dette(propreitære system).


TV2 har valgt å bruke MS teknologi, men det er vel neppe MS som har levert TV2 sin nett-tv løsning. Regner med at TV2 har vurdert tilgjengelig teknologi og valgt det de mener var den beste løsingen på det tidspunktet.

Jeg vil våge å påstå at hovedgrunnen til at Mac brukere ikke kan se TV2 Nett-tv er at Apple valgte å utviklere sin egen DRM løsning istedenfor å samarbeide med MS. O:-)

Lars
medlem i 213 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron