Leopard - Nettbank

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav Xuphon » ons 21.11.2007 19:22

Det er Apple som har skylda, ikke fokus bank.

Det er ille at Leopard ikke har støtte for Java 6... men vent det blir verre og her er grunnen til at dere har problemer: Leopard har Java 5, men Java 5 støtten i Leopard er ødelagt.


Så det er ikke Fokus bank som ikke er kompatibelt med Leopard, men heller omvendt.
Litt for dårlig av Apple spør du meg.
Dere er heldige om dere kan bruke java i det hele tatt.

http://www.javalobby.org/java/forums/t102936.html


Edit: okay det virker som at kanskje Java kanskje ikke er helt ødelagt som man trodde.(Dog jeg har hatt litt problemer med Java i Leopard)
Det er mye motstridende informasjon på nettet ang. java i Leopard. (Kan ikke folk bestemme seg?)
Det viste seg at muligens noen applets/programmer som er laget for en tidligere versjon enn Java 5, ikke er kompatibel med Java 5 eller nyere. Og må derfor oppdateres for å kunne brukes.
Sist endret av Xuphon den tor 22.11.2007 3:43, endret 1 gang
medlem i 210 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav Hizzz » ons 21.11.2007 19:26

Til dere som bruker alternativ innlogging, hvor har dere fått tak i kodekort?

Jeg har en sånn kodekalkulator, funker det å hente koden herfra?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav Torkel26 » ons 21.11.2007 19:45

Snålt. Jeg fikk Java-feilmelding på Fokus lenge før jeg installerte Leo, mens bankID-pålogging til SpareBank1 har fungert utmerket hele tida.
Fokus må jeg kjøre gjennom Parallels/XP.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav Jannicke » ons 21.11.2007 19:49

Hizzz skrev:Til dere som bruker alternativ innlogging, hvor har dere fått tak i kodekort?
Jeg har en sånn kodekalkulator, funker det å hente koden herfra?


Ja, det er den som genererer koden.
Du bruker bare fødselsnr (11 siffer) og som passord de 8 tallene du får fra den kode-kalkulatoren.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav macreidar » ons 21.11.2007 21:13

Endelig en midlertidig løsning.
Fokus burde hatt den klar allerede ved lansering og ikke komme 3-4 uker etterpå.
Javaén får Apple ta seg av så fort som mulig, det er jo der problemet egentlig er.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav GeneralCody » ons 21.11.2007 21:33

Jeg bruker både DnbNOR, Ya Bank og SEB Privatbanken.
Alle er Java baserte og fungerer fint med Leopard og Safari 3.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav MILANders » ons 21.11.2007 21:47

Har mottatt følgende fra Fokus Bank:

Våre kunder som på grunn av oppdatering til MAC OS X 10.5 Leopard har problemer med pålogging og bruk av Fokus Nettbank kan foreløpig benytte nettbank på følgende måte:

1. Gå inn på https://nettbank.fokus.no/html/index.ht ... AC&forceAC
2. Logg inn med fødsels- og personnummer og kode fra sikkerhetskortet

Dette er en midlertidig løsning som gjør at det er mulig å logge inn og benytte Fokus Nettbank med Leopard.
Våre utviklere jobber videre med saken og vi håper i løpet av kort tid å ha en løsning på plass så kunder med Leopard problemfritt kan benytte Fokus Nettbank med BankID.

Du vil motta en ny e-post fra oss når det igjen er mulig å benytte pålogging med BankID.


Ved ytterligere spørsmål er du velkommen til å ringe oss på telefonnummer 08540

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav mg2 » ons 21.11.2007 22:38

Noen ganger ser Opera ut til å fungere beder enn Safari mot nettbanker

bare et tips

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav LOOM » tor 22.11.2007 0:31

Xuphon skrev:Så det er ikke Fokus bank som ikke er kompatibelt med Leopard, men heller omvendt.
Litt for dårlig av Apple spør du meg.

Det er vel en litt rask konklusjon når alt annet av java fungerer andre plasser, etter min erfaring. Nettbankenes sikkerhet er såpass omfattende at det å lage ett sikkert system som fungerer på alle platformer er ganske vanskelig.

macreidar skrev:Endelig en midlertidig løsning.
Fokus burde hatt den klar allerede ved lansering og ikke komme 3-4 uker etterpå.
Javaén får Apple ta seg av så fort som mulig, det er jo der problemet egentlig er.


Hadde du sendt de mail hadde du fått urlen med en gang. Jeg har hatt denne lenge. Og husker jeg riktig nå, så tror jeg at jeg fikk akkurat samme url som en midlertidig løsning i den tiden de begynte å lage støtte for linux for en del år siden.

mg2 skrev:Noen ganger ser Opera ut til å fungere beder enn Safari mot nettbanker
bare et tips

Hvis du leser tråden så fungerer opera/firefox/safari2 fint i tiger, men ingen av de fungerer i leopard. Det er ikke det som er problemet her..

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav chello » tor 22.11.2007 1:38

Kommer ikke inn i svenske handelsbanken med e-leg. på Safari, kun på Firfox. Noen som vet hvordan, eller om det kan gjøres?
medlem i 216 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav Xuphon » tor 22.11.2007 2:20

LOOM skrev:
Xuphon skrev:Så det er ikke Fokus bank som ikke er kompatibelt med Leopard, men heller omvendt.
Litt for dårlig av Apple spør du meg.

Det er vel en litt rask konklusjon når alt annet av java fungerer andre plasser, etter min erfaring. Nettbankenes sikkerhet er såpass omfattende at det å lage ett sikkert system som fungerer på alle platformer er ganske vanskelig.


Tja kanskje det var en litt for rask konklusjon. Kan jo hende at Fokus sliter med nett sidene sine og trenger å oppdatere dem, ikke vet jeg. Men er vel neppe deres feil at ting er som det er. Går ut i fra at de som har 10.4.10 og tidliger OS versjoner ikke har problemer. Får bare håpe at de fixer det snart, og at Apple klarer å knø seg ferdig med Java 6.

Ikke at jeg har vært innen om nettbank siden at jeg byttet til Leopard, men etter min erfaring så sliter Leopard av og til med Java. Problemer som ikke var der under Tiger. Ikke noe alvorlig eller noe sånt, men må av og til Force quité fordi en Java applet/applikasjon låser seg.
medlem i 210 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav hansh » lør 01.12.2007 22:49

men jeg opplever det samme med min nettbank, men det som er rart er at det gikk helt knirkefritt før, men plutselig går det ikke lenger, og samme gjelder i youtube og slikt, får ikke vist videoer i safari lenger, enda dette har fungert med leopard tidligere...noen som har noen tips eller hint om hvordan jeg skal få dette til å fungere igjen? veldig frustrenede... så på forhåndt tusen takk!
medlem i 211 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav hanordg » ons 12.12.2007 22:25

Har også samme problemet, har sendt mail til banken, håper de har en løsning på det.
Er det noen som har fått svar fra banken. Jeg vil poste mitt svar når jeg får det.
medlem i 196 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav hansh » tor 13.12.2007 0:12

jeg fikk negativt svar, løsningen for min del ble å bruke opera, der fungerer det for tiden ihvertfall!
medlem i 211 måneder
 

Re: Leopard - Nettbank

Innleggav Conker » tor 13.12.2007 1:09

kongsberg.sparebank1.no

Ser siden ubrukelig ut på deres maskiner også? Gjør det i alle nettlesere jeg har prøvd nå

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Forrige

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]