Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav svar » fre 25.01.2008 22:45

Ja da var prosjekt "OSX 10.5 Server hjemme" i gang.
Var i dag og hentet en kopi av 10.5 server og her er et bilde:
Bilde

I morgen henter jeg en "ny" maskin, skal kjøpe en Powermac G4 2*1,45ghz med 1,25GB ram. Dette er en av de siste modellene av PMG4, den har til og med firewire 800.

Har fra før en G4 500Mhz Server som kjører 10.4 server med SATA kort og en 250GB sata disk.
Planen er som følger:

1: Ta backup av all data på nåverende server.
2: Sette sata kort og sata disk inn i ny server.
3: Instalere 10.5 server
4: Overføre data.

Det jeg skal bruke i serveren er:

Open Directory
Mail Server
VPN Tjenester
Filserver
DNS Server
DHCP Server
Spotlight Server

Dette er ihvertfall det som er planlagt pr nå.
mere info og bilder kommer etterhvert.

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav iLocinho » fre 25.01.2008 23:04

Kult. Jeg har også tenkt tanken å sette opp en server en gang i framtida, men ikke nødvendigvis en Mac. Du får komme med oppdateringer underveis på hvordan dette går. Alltid interessant å høre om andres erfaringer ;) .

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav svar » lør 26.01.2008 7:49

Da har jeg begynt å ta backup av eksisterende data på serveren :)
Legger også med en liten tegning på hvordan jeg ser for meg at nettverket skal se ut:

Bilde

Har her ikke tatt med alle enheter, i switchen er ting som xbox,ps3 osv koblet til.
Har også tegnet inn en timecapsule, som jeg planlegger og kjøpe, vist jeg ikke utstyrer den nye maskinen med eksterndisker.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav svar » søn 27.01.2008 20:45

Da er backupen tatt og den nye maskinen er i hus :)
Den ble levert i orginal embalasje og greier :D
Det som jeg skal gjøre nå er å slå av den gamle og bytte over harddisk og satakort:
Under: gamle server med sata kort
Bilde

Her er et bilde etter at satakort og harddisk ble satt inn i ny server:
Bilde

Ok da var kortet inne, og på tide og starte den opp.
Forige eier hadde leopard på den, og den ekstra sata disken dukket opp med en gang uten noe spørsmål om drivere osv :D
Alt ser ut tl å fungere, så nå har tiden kommet til å åpne server pakken.

Første ting man merker med server esken er at den er litt tykkere enn klientesken og at den er grønn isteden for lilla.
Inne i esken er det en tykk manual, en tynn bok med lisensen, et ark med lisenskoden +support ID +2eple klistemerker :D
Det er også 2 plater, en med selve os`et og en med admin tools.
Bilde

(flere bilder kan sees på min hjemmeside, http://www.isvein.net)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav thomasb » søn 27.01.2008 20:55


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav svar » søn 27.01.2008 23:13

Planen var og ta noen videoer og legge ut, men de ble veldig uklare da jeg skulle komprimere de, så jeg få nok holde meg til bilder :(

Jeg startet med å installere admin tools plata på min mac pro.
Dette instalerer følgende programmer lokalt:
Bilde

Det er 2 måter og instalere osx server på:
-Lokalt, skjerm, tastatur og mus koblet til serveren
-Fjerninstalasjon, man styrer alt over nettverket, utenom DVD-Drevet som må være lokalt på server.

Det jeg skal prøve på er en remote instalasjon. Setter inn dvd`en, starter opp maskinen tilkoblett nettet, holder inne "c" for å starte fra plate, starter så "Server assistant" programmet fra mac pro.
Bilde
For å instalere velger man det øverste valget her også vil serveren dukke opp i en liste.
Man trenger et passord for å koble seg til maskinen, og dette er de 6 første tegnene i maskinen sitt serienummer.

Selve instalasjoen tok en 30-40min tid på min maskin.
Etter at os`et var instalert, restartet maskinen og dvd ble matet ut.

For å starte oppsettet av serveren, starter jeg igjen "server assistant" verktøy og velger "set up remote server"

Det er 3 måter og sette opp en 10.5 server på:

Standar: Setter opp en standalone server, med de vanligeste tjenestene

Workgroup: Passer best/egnet for server i et alerede eksisterende nettverk

Advanced: gir tilgang på avanserte verktøy/tjenester. Dette blir det natulige valget for meg da jeg skal bruke Open Directory

I neste session skal vi se nermere på Server Admin verktøyet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav iAperture » man 28.01.2008 20:09

Venter spent nå kompis. Går alt som planlagt?

Henrik
medlem i 211 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav Caveman » man 28.01.2008 21:20

Glimrende post :)
Skal til å sette opp en 10.5 Server selv :)
Gleder meg til å se videre.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav svar » man 28.01.2008 22:56

Så bra og høre at noen faktisk har nytte av og lese dette :D
Man får lyst til å fortsette og skrive av slikt.

Jeg hadde kommet så langt at jeg etter reboot startet opp "server Assistant" og gikk igjennom den med avanserte innstillinger.
Den spør om diverse info, serial nøkkel, språk man vil bruke, tastatur layout, lage en konto osv osv.
En ting som er vært å merke seg, er at server 10.5 ikke komme med like mange språk som klientversonen.
Språkene man har i serveren er:
    Engelsk
    Tysk
    Fransk
    Japansk

Det finnes 2 måter man kontrolerer tjenester på i osx server:
Server Preference: Dette verktøyet bruker man når serveren er konfigurert som "standar" eller "workgroup" Dette verktøyet er meget enkelt og gir tilgang på kjerne tjenestene.

Server Admin: Dette brukes hovedsakelig ved avanser oppsett og gir tilgang til det meste. Det er dette verktøyet jeg kommer til å konsentrere meg om videre.

I tilegg har man "Workgroup manager" , som er for å addministrere brukere og grupper, men dette kommer først til sin rett vist man bruker Open Directory.
Mere om dett senere i logen.

For å koble på en server via server admin, trenger man:
    IP eller dns navn på tjener
    navn og passord til en administrator

Server Admin:
Her har jeg logget meg inn på server admin mot min server:
Bilde

Som dere som husker server admin i 10.4 har det skjedd en del forandringer.
Før stod alle servisene i menyen til venstre, uavhengig om man brukte de eller ikke.
I 10.5 har Apple laget en egen meny under tjenester der man velger hvilke tjenester man ønsker og bruke, sslik er kjekt.

Som dere ser har jeg alerede skrudd på 2 tjenester, DNS,DHCP og AFP, mere om spesifik oppsett senere.

På første side ser man info om serveren:
    navn
    model
    CPU
    minne
    server lisens
    kernel verson
    system verson
    osv

En av mine favoriter, er file sharing taben.
Her ser dere et bilde, der sharene er sortert på "Share points":
Bilde
Ikke bare ser man hvilke mapper/volumer som er delt men også hvor mye av total diskplass som er brukt + 4 symboler.
Disse symbolene viser:

Jorklode: Vises denne ved et share, er gjestepålogging påslått på sharet.
Pil opp/ned: Viser om volumet har påslått automount, brukes eks til å lage hjemmemappe område når Open Directory brukes.
Forstørelsesglass: Er dette på, er spotlightsøk slått på på sharet
TM-logo: Dette symboliserer om sharet er myntet på time machine backup over nettverk
Mere om disse når vi kommer til oppsett av AFP.

Apple har også bygget inn "Server Updates" rett i serveradmin, så nå bør man ikke logge på serveren for å opptatere den, smart :D

Ellers har vi følgende:
Logs:Viser serverens totale logger
Graphs: Viser nettverkstrafikk og CPU bruk
Certificates:Viser hvilke sertifikater som er instalert på serveren
Settings:Her setter man opp ting som om serveren skal kunne kontaktes via ssh, skjermdeling, navn på server, dato og tid, varsler, div tilgang, og servicer.

Noen vil nok klage på at man har ikke 100% kontroll via det grafiske, og til disse har osx server terminalen. Absolutt alt man gjør grafisk kan gjøres i terminalen ++, men spør dere meg er terminalen mere for spesielle oppgaver/instreserte, personlig liker jeg å gjøre ting i det grafiske grensesnittet så lenge det er mulig.

Dette avslutter min kjappe gjennomgang av server admin verktøyet.
Vi kommer mere inn på det senere også, neste runde blir det oppsett av DHCP som står på planen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav svar » søn 03.02.2008 0:58

Ok, da har tiden kommet til å skrive litt om dhcp:

DHCP: Dynamic Host Configuration Protocol, er en tjeneste for å dele ut IP addresser til maskiner innenfor samme nettverk som serveren tilhører.
Det er mulig og få samme dhcp server til å dele ut til forskjelige nettverk, eks vist serveren er koblet til forskjellige nettverk med seperate nettverkskort, eller i andre spesielle oppsett.
Her kommer jeg til å fokusere på å sette opp ett nettverk.

OK; man starter ved å åpne "Server Admin, koble til serveren, velge settings-->services-->huke av DHCP og klikke save nederst i høyre hjørne.
Etter en liten stund dukker DHCP opp i menyen til venstre.

Overview: Her står det om servicen kjører eller ikke, når den startet, antall klienter.
Log:DHCP service loggen, denne er kjekk ved feilsøking eks.
Clients:Viser hvilke klienter som får ip fra serveren
Subnets:Her setter man opp nettverkene serveren sakl dele ut ip addresser i.
Static Maps:Vil man at en bestemt maskin skal få samme ip hver gang, settes dette opp her.
Settings:Her setter man nivået på loggen.

Vi går til Subnets og fjerner eventuelle nett som alerede ligger inn. Det settes opp et par når serveren instaleres, men disse trenger vi ikke. (merk i listen og klikk på "minusen" for å slette)
Klikk på "plussen" for å legge til et nytt subnett.
Under kan dere se hvordan jeg har gjort det:
Bilde

Subnet name: Navnet på subnettet, eks LAN
Starting ip address:Hvilken ip som er den første serveren kan dele ut, jeg har satt denne til 192.168.0.10, da de 9 første brukes til maskiner som bruker fast ip.

Ending ip:Hvilken ip som er den siste serveren kan dele ut, jeg har satt den til 192.168.0.51
Subnet mask:Nettmasken som nettet bruker, i mitt eksempel er dette 255.255.255.0
Network interface:Nettverkskortet rangen skal deles ut på, her har man flere valg vist man har flere kort. Velg det kortet som de andre maskinene i nettverket er koblet på.
Router:Her skal addressen til routeren stå, i et typisk hjemmenettverk vil dette være addressen til eks adsl routeren, men dette varierer, avhengig av oppsett.

leas time:Her velger man hvor lenge en maskin skal holde på en gitt ipaddresse før den spør serveren etter en ny. Hva som er lurt å velge her avhenger av antall maskiner vs antall ipaddresser man har til rådighet.

Under "DNS" setter man opp hvilke DNS servere man vil at klientene skal bruke, har man eks DNS tjeneste på samme server som dhcp tjenesten, fyller man inn serveren sin ip her.
Ellers kan adsl router sin ip velges, eller andre, avhengig av oppsett.
Under "Default Search Domain" skriver man inn domenet man bruker/tilhører, jeg ahr valgt isvein.local som mitt LAN domene.

Når man er ferdig, klikker man i enable boksen, så save nederst i høyre hjørne, også Start DHCP nede til venstre.
Går alt etter planen, kan man se i loggen at tjenesten har startet.
Tester man nå med en klientPC skal den få en ip addresse fra serveren.

Når jeg satt opp dette hos meg, fungerte serveren bare med macer, og ikke med XBOX360, ps3, wii og andre ikke macer.
Etter litt søking på nett fant jeg ut at andre hadde samme problemet og her er løsningen:

Fra serveren åpne terminalen og skriv inn følgende uten "":

"sudo pico /etc/bootpd.plist"
Neders i filen finner man patiet:
<key>reply_threshold_secconds</key>
<integer>10</integer>
Trikset er å endre 10 til 0 så lagre filen (ctrl-x-->yes-->enter) også restarte dhcp tjenesten.
Dette kommer av at en del enheter spør etter ip på nytt, vist de ikke har fått noen, før 10sekunder har gått. Ved å endre 10 til 0, slår man av at serveren ikke godtar forespørsler som kommer for fort etterhverandre fra samme maskin.
Etter at jeg endret dette fungerte alt som det skulle.

Dette avslutter hva jeg nå har og fortelle om dhcp, det finnes mere avaserte innstillinger enn det man har tilgang på via det grafiske, men da må man endre diverse konfig sider via terminalen

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav Caveman » søn 03.02.2008 1:47

meget bra :)

er noe noe store fordeler med å kjøre dhcp på maskin og ikke ruter ?
ser kanskje for meg at det er med mange subnett osv.
men sånn til avansert hjemmebruk, noe fordeler?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav svar » søn 03.02.2008 12:20

Skal du bruke osx server som router/gate, må du ha minimum 2 nettverkskort, der det det ene er koblet mot internett og det andre mot LAN`et.
Den biten er ganske grei, men man må også stille inn brannmuren i osx server,, noe om ikke altid er like enkelt (tro meg har prøvd).
I tilegg, sett fra sikerhetsmessige hensyn, vill jeg hatt brannmuren/router på en dedikert maskin.
Muligens jeg kommer inn på dette temaet senere, da jeg vurderer noe i denne duren selv :)

ps: takk for at du liker tråden :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav torgrim » ons 06.02.2008 11:50

Hei! Takker for flott tråd!
Jeg har ett veldig lignende prosjekt på gang hjemme, men mine nettverkskunnskaper/server kunnskaper henger desverre ikke helt med...

Foreløpig bruker jeg kun AFP servicen, men jeg iriterer meg endel over at det tar veldig lang tid å få opp listen over tilgjengelige Shares på klientmaskinene. Er dette noe du har opplevd?

- Hva er egentlig fordelene med å bruke OpenDirectory... eller kan noen forklare en ufaglært hva OpenDirectory egentlig er? Wikipedia og Apple bare ramser opp en masse fagutrykk som egentlig ikke sier meg noe...

Er det vanskelig å sette opp slik at klientene har home på servern, og brukerene kan arbeide helt uavhengig av hvilken klient man bruker?


Min konfigurasjon:
Server: G5 2x2ghz 2x750Gb SATA + 400Gb ATA (DVD-bay) + to eksterne disker

Klienter:
Intel iMac - hjemmekontoret
Macbook - sofaen
Mini - til TVen

Takker på forhånd for gode innspill!

Gigabit ethernet til mini og iMac.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav svar » ons 06.02.2008 19:40

heisann :)

Når det kommer til tregheter til serveren har jeg litt problemer ja.
Dvs, vist jeg bruker eple+k (koble til tjener) skriver inn IP eller navn til tjener og klikker "koble til" så tar det lang tid før listen over shares kommer opp.
Når jeg først kobler til et share, går det kjappere og få det opp.

Først trodde jeg at dette kunne komme av at maskinen ikke akuratt er den raskeste, men du opplever jo mye det samme og har en langt mere kraftigere maskin enn jeg har.

Derimot, vist jeg i finder finner serveren under "delt" i menyen til venstre og bruker knappen koble til, går det mye mye kjappere.
Da får jeg opp sharene brukeren jeg logger på med kan se i finder vinduet, og dobbeltklikker jeg på et av de legger den seg på skrivebordet +åpner seg i finder.
Klikker jeg på "koble fra" i delt vinduet, og ikke har koblet fra alle shares som ligger på skrivebordet, kobler den seg bare på igjen umiddelbart.


Når det kommer til Open Directory vil jeg ikke skrive noe om det nå, da jeg skal skrive et kapittel i denne logen om det på et senere tidspunkt :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Arbeidslog: OSX 10.5 Server

Innleggav torgrim » tor 07.02.2008 12:52

Hei og takker for ditt svar.

Jeg har forsket litt videre men hadde desverre begrenset tid i går.

Jeg tok rett og slett og installerte på nytt.
Forige instalasjon var en oppgradering fra Tiger-Server, og ble derfor automatisk satt opp i Advansed konfigurasjon.

Nå valgte jeg å sette opp en standard konfigurajson siden jeg hovedsaklig skal bruke fildelingsfunksjonen og har lyst til å teste ut TimeMachine mot serveren.

Det som er litt spesiellt er at nå spretter lista over shares opp nesten øyeblikkelig når jeg klikkerpå serveren i sidepanelet...
Dette tok sikkert 15-20 sek under forrige instalasjon med samme oppsett av shares...
Dette er også når jeg ikke har koblet meg til noen andre shares på serveren.

Ser fram til ditt neste kapittel! :-)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron