diskett til Macintosh Plus

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

diskett til Macintosh Plus

Innleggav magnerlu90 » man 25.02.2008 21:37

Har ikke peiling..
Passer denne i min "nye" Macintosh Plus?
eller disse?

Og kan jeg bruke denne med en ny Mac Pro med Leopard for å legge data på denne eller disse?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav devo » man 25.02.2008 21:44

Macintosh Plus kommer kun med vanlig diskettstasjon, 1,44MB. Det fantes enkelte macer med zip-stasjon, men det kom senere.

Leopard støtter diskettstasjoner, for eksempel en usb-sak. Jeg aner ikke om du kan formatere den slik at Macintosh Plus gjenkjenner den, men Plusen kan jo garantert formatere den, usikkert om leopard gjenkjenner den da...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav magnerlu90 » man 25.02.2008 21:51

Ok. Får bare prøve meg fram :)
Men.. åssen kan jeg endre oppstartsbildet?
Finder: 6.0(H1)
System: 4.3(H1)

Maskinen er fra kjøpt av HøyskoleData og på oppstartsbildet står det nettopp "HøyskoleData"..ganske plagsomt :/

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav MacPlus » man 25.02.2008 21:55

Sikker på om det er 1,4MB diskettdrev i din Plus?
De første ble hvertfall levert med 800KB diskettdrev. (DD og ikke HD disketter)
Du kan forøvrig formatere 1,44MB disketter som 800KB. men jeg tror ikke leopard støtter 800kb.

Du kan laste ned en del gratis MAC OS til din plus.
Du kan feks prøve OS 6.0.8 eller 7.5.3 lastet direkte ned fra Apple sine sider=)
Sist endret av MacPlus den man 25.02.2008 21:57, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav devo » man 25.02.2008 21:56

Dette er et longshot, men siden maskinen din klarer det, kan du laste ned norsk versjon av System 7.0 fra Apple sine hjemmesider. Da blir alt endret og du får en ny maskin.

Slik:
1. Filene er her: http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Norwegian/Macintosh/System/System_7.0/Norwegian__800K_/
2. Disk Copy får filene over på diskett og finnes her:
http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Norwegian/Macintosh/Utilities/Disk_Copy
3. Kopier over på disketter og installer :)

EDIT: MacPlus, du har såklart rett. Den kommer med 800k stasjon. Men jeg tror 1.44 disketter kan formateres som 800k, det er ihvertfall samme fysiske form (mangler noen huller, men det har ikke noe å si).

EDIT2: løste noen problemer
Sist endret av devo den man 25.02.2008 22:10, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav magnerlu90 » man 25.02.2008 21:56

Isåfall får jeg emulere ett elelr annet shit for å få det til å funke.. eller installere tiger elns.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav kehagen » man 25.02.2008 21:57

Riktig. Kun 800 KB disketter på Plus. Men det var da tross alt MYE mer enn PCfolkene hadde. De hadde kun 720 KB.

Men du? Macintosh Plus har SCSI inngang. Kanskje du skulle sett noe i retning av en ekstern disk med SCSI-1, kanskje med Iomega Zip på 250 MB. Kanskje du må kjøpe en slik stasjon på FireWire eller USB til Leoparden også. Mye strev å være kompatibel.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav magnerlu90 » man 25.02.2008 22:00

devo skrev:Dette er et longshot, men siden maskinen din klarer det, kan du laste ned norsk versjon av System 7.5.5 fra Apple sine hjemmesider. Da blir alt endret og du får en ny maskin. Du kan eventuellt laste ned noe tidligere (System 6.0), hvis det blir for mye for maskina. Men den skal klare 7.5.5

Problemene tårner seg forøvrig opp...
1. Først må du finne filene.
2. Så må du finne ut hvordan du skal få diskfilene over på disketten uten å fucke de.
3. Er det virkelig riktig format? Kanskje kan kun 720k disketter brukes?
4. Installeringen skal gå greit, men du kan jo ende opp med en ubrukelig mac. Kjipt...

EDIT: MacPlus, du har såklart rett. Den kommer med 800k stasjon. Men jeg tror 1.44 disketter kan formateres som 800k, det er ihvertfall samme fysiske form (mangler noen huller, men det har ikke noe å si).

Oi.. System 7.5.5 virker interesant..
Mac Plus bruker en ekstern harddisk, ved navn 20SC... er det mulig lettere å finne noen for for adapter og intallere System 7 rett på den? elelr må det bruker diskett og overføre fil for fil som kanskje fucker opp maskinen?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav MacPlus » man 25.02.2008 22:04

Du må vel nesten kjøre i fra den eksterne harddisken, da Plusen selv ikke har noen harddisk. Og system 7.0 og oppover kan ikke kjøre hele OSet fra diskett, så vidt jeg husket hvertfall.
Men det kan du derimot med pre OS 7 =)

Uten at jeg er sikker, så mente jeg kun den komplette OS som lå ute for nedlastning var 7.5.3, og en må da laste ned en oppdatering på 3 disketter for å nå 7.5.5

Men personlig liker jeg mye bedre systemene før OS 7.
Test ut System 6.0.8 du, og se hvor kjapt og stabilt det er!
Sist endret av MacPlus den man 25.02.2008 22:20, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav magnerlu90 » man 25.02.2008 22:05

Ok. Hvor får jeg tak i System 7.5.5, da? finner bare 7.6.1 og oppdatering til 7.5.5 fra 7.5.3.
Jeg har jo system 6 ett eller annet..

EDIT:
Dette virket interesant.. Zip drive for Mac Plus..

EDIT2:
Vil denne funke i Mac Pro (med Leopard) med den eksterne Mac Plus harddisken?
Isåfall ville det vel vært enkelt å installere programmer'n shit?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav devo » man 25.02.2008 22:29

En ting er ihvertfall sikkert, jeg fant nettop ut at alt som skal klare å gjøre noe fornuftig med disse install-filene er Classic, altså er Leopard utelukket. Man må ha Tiger med Mac OS 9 installert.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav MacPlus » man 25.02.2008 22:36

Ta en titt på denne: http://lowendmac.com/sable/07/0315.html

Linken du viste til på komplett.no er vel et fast SCSI kort, som bruker et grensesnitt som går på 10MB/s mens den gamle og første SCSI grensesnittet som SC20 harddisken bruker går på 5MB/s.

Så de er nok ikke kompatible med hverandre.
Hvis den ikke er bakoverkompatibel da?

System 6.0.8 er anbefalt som det beste å bruke på en Plus.
Selv om maskinen kan kjøre 7.5.5, så går det ikke akkuratt like raskt og smidig som 6.0.8.
Men for all del, test ut=)
Sist endret av MacPlus den man 25.02.2008 22:46, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav magnerlu90 » man 25.02.2008 22:40

hmm.. Er altså mulig å bruke windows, da :)
Da er jeg reddet.

Skal prøve i morgen med en ekstern floppy-drive.. bare jeg finner System 7.5.5 :-/

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav taG » man 25.02.2008 22:56

I forhold til oppstartbilde så mener jeg man måtte lage et bilde i ett spesielt format (Pict Resource, mener Graphic Converter støttet det formatet). Filen må navngis "StartupScreen" (Nøyaktig slik, ingen .pct eller annen endelse). Denne filen slippes så rett i Systemmappen.

De gode gamle dager :P Men jeg savner ikke *BOMBE*-meldingen :P

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: diskett til Macintosh Plus

Innleggav magnerlu90 » man 25.02.2008 23:20

Fant endelig System 7 btw.. http://download.info.apple.com/Apple_Su ... sh/System/
Så da er det bare å håpe på at diskett-dingsebomsinga fungerer :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Neste

Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron