Eplehuset - En utblåsning

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Dorkfish » søn 09.03.2008 14:07

Problemet mitt er at Apple har sagt at dette er en garantisak, men ingen verksteder her på Østlandet gidder å ta den inn til reparasjon. Og jeg har for mye bruk for min MBP at jeg vil sende den til Apple(les-utlandet) for reparasjon og være uten maskin i 2 uker.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav kjetil02 » søn 09.03.2008 15:23

Til meg skrev de, som sagt, ut en ordre på reparasjon, noe som forhåndsgodkjente refunderingen av reparasjonen til reparatøren. På denne måten hadde verkstedet verken noe valg eller noe å tape på å ta reparasjonen.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Hasse » søn 09.03.2008 16:53

Men dere... hva gjør man når det viser seg at det er hos Apple man har slått sammen to reparasjoner til én? Jeg leverte maskinen inn rett etter at den var kjøpt (i januar) og siden påfølgende sommer (i juni) da den fortsatt slarket og HD ikke responderte. Hos apple står begge disse reparasjonene oppført i juni og de bokfører ikke datoer for når de har bestilt eller mottatt deler, så det var umulig å spore at dette var to. Det eneste jeg har tenkt på i etterkant er at det nå står at hovedkort, tastatur, casing, inverter og harddisk ble byttet i samme omgang. Sannsynligheten for at man ikke bare hadde gått for en ny maskin her er vel ganske lav, non?

Anyways, om de insisterer på at den bare har vært inne to ganger før er den uansett inne for tredje gang nå. Og ser man på historikken er det by far en 'mangelfull vare'. En forbrukerjournalist jeg snakket med mente dette fokuset på 'nøyaktig samme feil' er irrelevant og at det egentlig bare handler om hvorvidt varen må inn til service mer enn to ganger og det ikke er selvforskyldt. Eplehuset er tydeligvis ikke helt enig i denne tolkningen....

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav fredriku » søn 09.03.2008 17:00

Det du sier er at maskina skal kunne kreves omlevert eller heving av kjøp etter 2 ganger inne på rep?

Les forbrukerkjøpsloven, så ser du at den må ha vært inne for samme feil til utbedring opp til tre ganger før du kan begynne å tenke i de baner.

Det at et serviceverksted ikke er enig i det du sier, er fordi i 99% av tilfellene har sitt på det rene.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Haukevinge » søn 09.03.2008 17:08

To ganger samme feil gir ikke rett til omlevering/heving.
Hvis maskina har vært inne to ganger for samme feil, og feilen oppstår igjen for tredje
gang, da kan du kreve det.

Edit:
Om maskina di har vært inne til reperasjon fire ganger, og hver gang har det vært en ny
feil, eller det har vært f.eks to feil med cdrom og to feil med HDD, så har du fortsatt ikke
rett til omlevering/heving. Det MÅ være samme feilen.
Tro meg, jeg hadde en sak med Elkjøp for et år siden om dette, og pratet regelmessig med
forbrukerrådet, og jeg hadde ikke loven på min side og fikk hevet kjøpet etter 4 rep for
forskjellige feil.
MEN! Den 5. gangen, da kan du heve. Det sa elkjøp og forbrukerrådet.
Kjipern for meg, så kom aldri den 5. feilen.. Selv om maskinen hadde vært inne til rep
i 6 mnd sammenlagt..

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Hasse » søn 09.03.2008 18:44

For å presisere, maskinen er nå inne for fjerde gang. Hvorav de to første er slått sammen til en reparasjon. Så er det også et spørsmål om hva som definerer feil:

a. Hva jeg opplever av feil gjennom daglig bruk
b. Hva de faktisk tar med i den ene linjen de bruker til å beskrive feil
c. Hva de klarer/prøver å reprodusere
d. Hva som faktisk konkret er byttet/rettet

1. Gang (januar 2007)
Rapporterte: Problemer med skjerm og hyppige kernal/panics + unexpected reboots.
Ble byttet: Top casing, tastatur, inverter og hovedkort.

2. Gang (juni 2007)
Rapporterte: Ingen kontakt med HD, skjerm fortsatt like ille.
Ble byttet: HD

3. Gang (februar 2008)
Rapporterte: Hyppige kernal/panics + unexpected reboots, skjerm fortsatt like ille.
Ble byttet: LCD

4. Gang (mars 2008)
Rapportert: Hyppige kernal/panics + unexpected reboots, skjerm viser diagonale linjer.
Ble byttet: Ikke fått tilbake melding ennå.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav kajac2 » søn 09.03.2008 19:32

Det er vanlig at serviceteknikerne ikke finner feilene.

Et eksempel (sann historie)
Jeg har levert inn min Nec Versa-laptop til reperasjon 2 ganger. Første gangen var i 2005 da den begynte å slå seg av uventet, og senke prosessorhastigheten, samt at modemet var gåent.
Leverte den inn, og fikk beskjed om at pcen var helt i orden, men de byttet modemet for sikkerhets skyld.

Andre gangen
, i 2007, rapporterte jeg samme problem med at CPUen senket hastigheten, at CD-brenneren var ødelagt samt viften bråkte noe inni hel****.
Ingenting ble fikset, men fikk ny vifte, for sikkerhets skyld.

Nå er garantien gått ut, og maskinens brenner brenner ikke cder, den nye viften har begynt å bråke, men prosessoren har holdt stabil hastighet, merkelig nok.

Det jeg prøver å poientere er at god service ikke er lett å oppdrive i dag :(, og det er ikke bare Apple/Eplehuset som er dårlig.

Så kan jeg nevne en historie fra en i klassen som leverte inn sin HP-laptop fordi tastaturet hadde smeltet (overoppheting). Den ble levert inn i september 2007 eller noe sånt, og er enda ikke kommet til rette.

Så både Apple, Packard Bell Nec, og HP er ikke gode på service.
medlem i 197 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Postmannen » tir 25.03.2008 21:34

Jeg synes Eplehuset får ufortjent krass kritikk her.
Jeg er nylig blitt Mac-bruker. Kjøpte min første MBP forrige måned på Eplehuset ved Operaen, og jeg er meget fornøyd med servicen!
Jeg ble ekspedert av ei ung søt jente som tok seg tid til å svare på alle mine dumme spørsmål.

Jeg skulle egentlig bare innom for å titte, siden jeg hadde vurdert å bytte til Mac etter mye trøbbel med pc og Windows opp gjennom årene. Men jeg ble overbevist da jeg fikk så god hjelp, sammenlignet med f. eks Elkjøp hvor jeg handlet min tidligere pc.
Det skal sies at jeg har vært innom i etterkant når jeg har fått problemer eller jeg sliter med enkle ting, hvor jeg har støtt på enkelte individer med litt arrogant holdning, men hjelp får jeg.
Nå stikker jeg bare innom dersom hun jeg kjøpte den av er på jobb ;)

Med vennlig hilsen fersk mac-bruker
medlem i 192 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav mariustidemann » lør 28.06.2008 22:32

Etter et år på IT-Helpdesk vil jeg bare påpeke at jeg har oppdaget at det er stor forskjell på brukers opplevde feil og faktisk feil. Selv om mange mac'ere mener at de har stor peiling, så er det ikke sikkert at deres feilanalyse/diagnose stemmer med det som faktisk er feil.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav kovacs » lør 28.06.2008 23:05

mariustidemann skrev:...så er det ikke sikkert at deres feilanalyse/diagnose stemmer med det som faktisk er feil.


Og poenget ditt er? Her listes det opp i postene hva som er fikset og hva som er skiftet. Hvor i tråden diskuteres folks uvitenhet?

Dårlig service er dårlig service, *spesielt* hvis kunden ikke forstår hva som skjer.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav termserv » lør 28.06.2008 23:15

Saken min gjelder ikke Eplehuset, men heller Humac (eller egentlig serviceavdelingen som heter Officeline).

Uansett, kjæresten min hadde en væskeskadet MacBook. Hun hadde heldigvis forsikring, og fikk dekket dette, men forsikringsselskapet ville vite hva det kostet.

Når vi sendte den inn, ga de oss en pris på rundt 3000 kr. Når jeg ba spesifikt om hvordan de kom fra til dette, nevnte de ingenting om over halvparten av skadene jeg fortalte om ved innlevering, og plutselig hadde de hevet prisen for reparasjon til 4500 kr.

For forsikringsselskapet var dette greit, og vi har fått maskinen i fin stand igjen, og alle er fornøyde, men å somle sånn er rett og slett latterlig. Det verste er at de sa til oss at det var "tegn på væskeskader".. Det vet vi jo, og det fortalte vi jo også at det faktisk VAR væskeskade.

Selv har jeg erfaring fra en serviceavdeling hos Elkjøp, og vet at væskeskade er den verste typen skade for elektronikk, med tanke på skader maskinen kan få senere. Det blir litt som å ha rust på en bil.

Humac/Officeline kunne ikke garantere for eventuelle senskader. Det vil si, de kunne reparere for 4500 kr, men ville ikke garantere at maskinen ville fungere etter reparasjonen. Eneste garantien jeg hadde, var 3 måneder på delene som ble byttet. I tillegg spurte jeg reparatøren, om han anbefalte reparasjon eller å anskaffe ny maskin, og da sa han at han anbefalte reparasjonen hvis maskinen funket ETTER reparasjonen..!!

Jaja, vi holdt en hyggelig tone hele veien, så ingen ble sure eller irriterte på hverandre, og vi har jo fått tilbake maskinen i tilsynelatende god stand. Heldigvis har jeg fått det skriftlig at forsikringsselskapet garanterer at de vil dekke kostnadene hvis maskinen lider av senskader.

Det er viktig å være nøye med slike ting!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav tjodolv » lør 28.06.2008 23:56

Jeg handlet på Apple online, og fikk etter en tid problemer med batteriet på min MBP. Det jeg gjorde var å ringe Apple, siden de er selger og dermed er den jeg skal forholde meg til. Jeg forklarte problemet, fikk medhold i at det var en garantisak, og fikk et saksnummer. Jeg gikk så til nærmeste Apple Service Provider, som i dette tilfellet var Eplehuset i Bergen. Der sjekket de saksnummeret mitt, bekreftet at problemet stemte ved å se på maskinen min, og så fikk jeg nytt batteri. Enkelt og greit.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Beining » søn 29.06.2008 3:29

Må si jeg blir litt oppgitt når jeg leser alt som er skrevet om diverese Apple-butikker på nettet, skjønner ikke at de tar så lett på kundeforholdene sine.
De kan ikke holde på sånn om de skal få flere over til Mac og beholde eksisterende kunder.

Men, uansett min erfaring med InfoCare er faktisk ganske bra!
Kjøper alle maskinene mine på et bestemt sted(har også endel mac'er innom med diverse problemer) og kjører da alltid opp til InfoCare på Alnabru og leverer maskinen.
Er ikke allitd så hyggelig de i kundemotaket og har man en god dag før man kommer opp kan jeg nesten garantere at man er deprrimert når man går ut derfra.
Men, sånn bortsett fra det og at Apple har en policy på at InfoCare ikke skal sitte med noen deler på hylla, noe som jeg synes er litt unødvendig med tanke på at ALLE deler MÅ bestilles og ventes på.
Når først delene kommer så går det ganske kjapt, og har inntrykk av at de enkelte ganger gjør mere enn det som er raportert inn.
Så f.eks hadde jeg en sort flekk på skjermen min som kun var synelig under det blå "oppstartbildet" som jeg ikke tenkte så mye på og som jeg ikke raporterte inn.
Når jeg kom å hentet maskinen 2 uker senere var mistenkt del byttet og helt ny skjerm var på montert.
Har også et par andre eksempler på ting de har utbedret uten at jeg har spurt om det!

Min mening, selv om jeg har hatt InfoCare så langt opp i strupen at jeg har vurdert å bytte til Dell bare fordi jeg ikke orket InfoCare en gang til...

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav aslak » søn 29.06.2008 9:28

Grunnen til at folk syter om eplehuset, er at det var bedre før. Men med stor gjennomstrømning av studenter som ikke kan faget eller service bak kassa, så blir det dårlig. Pass bare på å ikke snakke med ferskingene, så får de selge ipods. ved kjøp av større ting eller reklamasjon, snakk med de mer erfarne ansatte.

har levert inn macbook pro med semidefekt skjermkort. ekstern skjerm fungerte kun med apple cinema skjerm, ikke med prosjektor. aner ikke hvordan det går til, men maskin, prosjektor og skjerm var behørlig krysstestet opp mot andre macbook pros og windowslaptoper.

etter å ha forklart dette grundig til en fersking bak disken, sier han at det helt sikkert må være noe galt med prosjektoren... argh!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Schmanus » søn 29.06.2008 11:05

@ tjodolv:
Hadde identisk problem og gjorde det samme som deg og fikk oppgavenummeret. Problemet da jeg kom på Eplehuset i Operapassasjen var bare at ekspeditøren nektet(!) å se på oppgavenummeret! Han sa: "Vi skjønner ikke hvorfor de [apple support] er nødt til å gjøre det så tungvint", hvorpå han istedenfor å sjekke dette oppgavenummeret slo på maskina mi og tok ut batteriet for å sjekke serienummer på disse. Jeg sa at han karen i apple support hadde lagt inn alt han trengte å vite og at han ville få opp denne informasjonen hvis han tastet inn oppgavenummeret. Men han kunne altså ikke begripe hvorfor apple support måtte gjøre det så vanskelig...

Han var meget skeptisk til at dette skulle kunne la seg ordne sånn uten videre. Han måtte ta en telefon uten at det så ut til å hjelpe. Da han endelig fikk somlet seg til å skrive serienummeret på maskina inn i en eller annen database, så dukket endelig løsningen opp: apple support hadde forlenget garantitiden på batteriet og lagt inn noe som visstnok heter "customer satisfaction guaranteed". Først da gikk han og hentet batteriet jeg skulle ha.

Fornøyd? Ja, men det satt jammen langt inne. Og så skjønner ikke Eplehuset hvorfor apple support skal gjøre det så vanskelig?????

Neste gang velger jeg den andre varianten (som jeg vært fornøyd med før) med at apple sender meg delen som skal skiftes. Jeg må legge ut for delen, men når jeg deretter returnerer den defekte delen (til resirkulering, antakelig), får jeg refundert disse pengene.

Litt OT: En gang jeg skulle kjøpe veske til mac'en kom ekspeditøren knaskende på et grønt eple(!) Sikkert veldig kult og sjarmerende, men ikke veldig profesjonelt. Jeg kjøpte veska mi på Humac.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]