av henke » fre 02.05.2008 18:27
Min 20" iMac G5 har den siste siden fått en irriterende uvane - den slår seg av helt uten videre. En rask sjekk på nettet viste at dette er et utbredt problem, og hos Apple fikk jeg vite at maskinen min etter alt og dømme ville omfattes av et reparasjonsprogram hos dem.
Jeg stilte samme henvendelse til Office Line, og fikk opplyst av dersom det ikke falt innenfor garantiordningen, ville reparasjonen komme på omtrent 2000 kroner. Joda, det må vel være overkommelig, tenkte jeg. Ettersom jeg sitter å brekker om eksamensoppgaven min akkurat nå, haster det å få ordnet maskinen. Jeg leverte den til Humac, og to dager senere fikk jeg omtrent følgende SMS på telefonen:
"Maskinen omfattes ikke av reparasjonsprogrammet til Apple da garantien er utgått. Pris på reparasjon vil bli 8058 kroner"
Det er jo langt mer enn en brukt maskin av samme art vil koste, og jeg kastet meg på telefonen. Jeg forklarte at jeg ble skissert en pris på 2000 kroner, men fikk i svar at det var noe annet som var galt det de forventet. De mener at hovedkortet må skiftes, men forklaringen stemmer ikke overens med symptomene på maskinen.
Uansett, nå må jeg hente maskinen for å ta ut harddisken. Og 1200 kroner for prisundersøkelse rett i dass. Jeg vet ikke hvilke erfaringer dere har med Apples servicetilbydere, men makan til motstridende informasjon, slapp service og dårlig fleksiblitet har jeg ikke sett før. Nå sitter jeg med en delvis defekt maskin, og spør meg selv: Hva gjør jeg nå? Er det noen som tilfeldigvis har en iMac G5 de vil selge, eller noen som har et hovedkort liggende? Finnes det reperatører med mer fornuftige priser?
Tips, anyone? Merker at jeg blir litt matt av dette.