Forbanner Office Line og Apple Care

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav henke » fre 02.05.2008 18:27

Min 20" iMac G5 har den siste siden fått en irriterende uvane - den slår seg av helt uten videre. En rask sjekk på nettet viste at dette er et utbredt problem, og hos Apple fikk jeg vite at maskinen min etter alt og dømme ville omfattes av et reparasjonsprogram hos dem.
Jeg stilte samme henvendelse til Office Line, og fikk opplyst av dersom det ikke falt innenfor garantiordningen, ville reparasjonen komme på omtrent 2000 kroner. Joda, det må vel være overkommelig, tenkte jeg. Ettersom jeg sitter å brekker om eksamensoppgaven min akkurat nå, haster det å få ordnet maskinen. Jeg leverte den til Humac, og to dager senere fikk jeg omtrent følgende SMS på telefonen:
"Maskinen omfattes ikke av reparasjonsprogrammet til Apple da garantien er utgått. Pris på reparasjon vil bli 8058 kroner"
Det er jo langt mer enn en brukt maskin av samme art vil koste, og jeg kastet meg på telefonen. Jeg forklarte at jeg ble skissert en pris på 2000 kroner, men fikk i svar at det var noe annet som var galt det de forventet. De mener at hovedkortet må skiftes, men forklaringen stemmer ikke overens med symptomene på maskinen.

Uansett, nå må jeg hente maskinen for å ta ut harddisken. Og 1200 kroner for prisundersøkelse rett i dass. Jeg vet ikke hvilke erfaringer dere har med Apples servicetilbydere, men makan til motstridende informasjon, slapp service og dårlig fleksiblitet har jeg ikke sett før. Nå sitter jeg med en delvis defekt maskin, og spør meg selv: Hva gjør jeg nå? Er det noen som tilfeldigvis har en iMac G5 de vil selge, eller noen som har et hovedkort liggende? Finnes det reperatører med mer fornuftige priser?
Tips, anyone? Merker at jeg blir litt matt av dette.
medlem i 211 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav et » fre 02.05.2008 18:32

Den er da vel ikke eldre enn 5 år gammel? Da har du reklamasjonsrett med mindre du har gjort noe selv som kunne skade den uavhengig av hva Apple sin garanti dekker eller ikke.
medlem i 196 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav bjornrostad » fre 02.05.2008 19:10

Det der var utrolig dårlig service!
medlem i 210 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav bohdi » fre 02.05.2008 19:21

Eg ville i alle høve ringt til forbrukarrådet og teke ein prat med dei som jobbar der. Berre for å ha gjort det. Har god erfaring med å få råd og vink opp mot regelverket.

Men, verstefallsløysinga kan vere å pelle ut harddisken, og sette denne opp i eit cover som støtter den typen (har ikkje sjekka ut detaljar) - og koble denne til ein mac/pc og hente ut det du treng.

Men - mtp økonomien og evt krav/rettar som du har - sjekk med forbrukerrådet.

http://www.chotocheeta.com/2007/10/21/c ... hard-disk/

Uansett - dette var dårleg kundeservice :-(

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav zelvuc » fre 02.05.2008 19:22

Hei, du har reklamasjonsrett på hoved kortet. Det er 5 år !!
[*]"Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid."

fra: http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... asjonsrett
Lykke til og stå på !!
Zeljko
medlem i 232 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav ggt667 » fre 02.05.2008 20:12

Apple opererer sterkt trenerende på alt som gjør forsøk på å utvide Apple’s regler for garanti;
1 år hvis du ikke har Apple Care.

Mao en norske forbrukerpoltikken er ikke veldig godt mottatt av Apple.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav henke » fre 02.05.2008 21:06

Da har jeg forfattet et utkast til reklamasjon, men så stiller man seg spørsmålet: Hvordan kommer man i det hele tatt kontakt med Apple i Norge? Jeg har blitt bedt om å rette reklamasjonen direkte til Apple, og vil gjøre dette i tillegg til å rette den til forhandler. Spørsmålet er hvordan jeg kan gjøre dette - jeg har fremdeles ikke klart å finne en epost-adresse på Apples sider.
medlem i 211 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav audunr » fre 02.05.2008 21:09

Du må nok vere veldig nøye når du leverer inn maskin og/eller snakkar med Office Line/Apple. Dei gongane eg har vore i kontakt med dei er det fyrst ein lang runde med "korleis kan dette ha skjedd, har du forsøkt omstart" (sjølv om maskina til dømes ikkje vil starte opp) før eg til slutt seier "dette er ein reklamasjon", og då vert dei plutseleg veldig stille før alt blir veldig formelt.

Så det virkar som om reklamasjon er noko som kunden må føreslå før det vert aktuelt.

Du må ringe Apple, dei har ikkje e-postadresse for slikt.

MVH Audun
medlem i 232 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav kolby » fre 02.05.2008 21:09


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav Millad » fre 02.05.2008 22:20

du skal få reparert den gratis ! Min powerbook g4 har vært hos dem 4 ganger pluss nå o de har fikset den med norsk lov. Har ikke åpnet maskinen selv .

Service er grei men produktene holder ikke lenge fra apple.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav ggt667 » fre 02.05.2008 23:07

Haha, har 7x MacBook 13"

5 av dem har det vært noe galt med, den jeg selv bruker vart i ca 9 mnder... men den ble kjøpt i Singapore så noen garanti utover 1 år kan man nok se langt etter?

4 av dem gikk harddisken på, én av de 4 gikk hovedkortet på også, den jeg benytter har ikke lenger mulighet til å brenne plater, den leser kun noen plater, synce iPhone har den sluttet med, og høyre skifttast har sporadisk funksjonalitet.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav csharp » lør 03.05.2008 1:06

OT: som jeg har skrevet her inne flere ganger - MacBook er skrøpelige greier! Makan til dårlig kvalitet skal man lete lenge etter, desverre. For den er jo en lekker maskin sånn ellers.

Til saken: dette bekrefter nok en gang det jeg har opplevd og hørt tidligere: Humac/Office Line er noen skikkelige svinepelser og bør styres unna!
medlem i 212 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav ggt667 » lør 03.05.2008 1:27

Det skal ikke være slik, Office Line er et norsk selskap og må forholde seg til norsk lovgivning. Det skal egentlig Apple også, men er usikker på hvordan det gjennomføres i praksis hvis man kjøper fra Apple på nett, det med garanti og slikt...

Mulig "TV2 hjelper deg" el l, evt Forbrukombudet bør statuere et eksempel med Apple?
Sist endret av kolby den lør 03.05.2008 3:38, endret 1 gang
Grunn: Det er unødvendig å sitere et innlegg rett over ditt eget.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav Haakon » lør 03.05.2008 2:37

Office Line driver tull.
Det er 5 års reklamasjonsfrist hvis det er feil med hovedkortet.
Sender du meg en PM tar jeg gjerne opp saken med Apple for deg.
Er forferdelig irritert over dårlig/ignorerende service, siden disse VET at dette dekkes av Forbrukerkjøpsloven (hvis den er kjøpt av privatperson i Norge, da..).
medlem i 237 måneder
 

Re: Forbanner Office Line og Apple Care

Innleggav simen » lør 03.05.2008 2:45

Om du ikke har kjøpt maskina hos Officeline må det gå via Apple. Sier vel seg selv?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]