iBook G4 krasj

Diskusjon rundt Apples eldre bærbare

iBook G4 krasj

Innleggav JTE90 » tor 08.05.2008 17:11

Hei!
Har etter problemer med den nye macbooken min levert den inn til rep, og i ventetiden tenkte jeg å benytte meg av min gamle iBook. Det som kom som en uventet overraskelse var at iBooken plutselig nekter å skru seg på. :-!

Dette er mildt sagt en ulempe da jeg er avhengig av denne både for å få tilgang til, og gjøre skolearbeid, samt at jeg trenger diverse ting som befinner seg på den når jeg får tilbake macbooken.

Derfor lurer jeg på om det er noen som vet hvorfor den nekter å skru seg på, og evt/forhåpentligvis har forslag til metoder som kan få den til å fungere/skru seg på igjen?

Har prøvd med og uten strømforsyning tilkoblet, batteriet fungerer (lyser når man trykker - viser fullt forresten).

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav Ole Amund » tor 08.05.2008 19:02

Forsøkt å resette "Power management unit"?

iBook (16 VRAM)
iBook (14.1 LCD 16 VRAM)
iBook (14.1 LCD 32 VRAM)
iBook (32 VRAM)
iBook (Opaque 16 VRAM)
iBook (Early 2003)
iBook (800 MHz 32 VRAM)
iBook (900 MHz 32 VRAM)
iBook (14.1 LCD 900 MHz 32 VRAM)
iBook G4
iBook G4 (Early 2004)
iBook G4 (Late 2004)
iBook G4 (Mid 2005)
For iBook (16 VRAM) and later models of iBook, there is no physical reset button.

If the computer is on, turn it off.
Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
Wait 5 seconds.
Press the Power button to restart the iBook computer.

(fra http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449)
medlem i 215 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav JTE90 » søn 11.05.2008 15:17

Ole Amund skrev:Forsøkt å resette "Power management unit"?
If the computer is on, turn it off.
Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
Wait 5 seconds.
Press the Power button to restart the iBook computer.

(fra http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449)


dette funka ikke :-( noen annen måte jeg hvertfall kan få filene på, uten å måtte henvende meg service avdelinger av noe slag?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav daggis85 » søn 11.05.2008 15:44

Putt harddisken i macbooken din når du får den tilbake, start i firewire modus og overfør filene til en annen mac.
medlem i 197 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav tierra-manzana » søn 11.05.2008 17:16

ta ut batteriet, fjern strømkabel og trygg og hold powerbutton i 10 sec. sett in battieri plus strømkabel igjen og start...
medlem i 197 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav JTE90 » man 12.05.2008 0:55

Å ta ut batteriet, og fjerne strøm, forså å holde inne på knappen i 10sek, og starte på nytt med alt virket heller ikke... Trodde ett sekund det virket, da den vanlige "gadsunk" ( :-P ) lyden kommer, men så begynner bare viften å bråke helt SYKT mye, også bare står vifta og går og bråker sånn uten at noe annet skjer...

Ser foreløpig ut som det blir til at jeg må sette i harddisken i macbooken når den kommer tilbake, men virker som det er litt av et prosjekt å fjerne harddisken på en iBook?

Dersom noen andre har gode forslag vil jeg sette pris på dem! takk til de som har kommet med råd hittil :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav tierra-manzana » man 12.05.2008 9:37

det var ikke bra..høres ut som det er kanksje Logic board som er ødelagt( typisk det med viftern som går og går og.....) Hadde samme problem(tror jeg) noen år siden. Prøvde det med å holder P-knappen uten strøm og batteri flere ganger og iBooke lå uten strømkabel og batteri hele natt. Neste morgen starter den opp med bare blå skjerm. jeg resette pram´en og plutselig virker den igjen... har jobbet med den en god stund før jeg solgte den hos ebay.

men du kan også prøve å skru litt (se link)

http://www.coreyarnold.org/ibook/
medlem i 197 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav eisa01 » man 12.05.2008 10:01

JTE90 skrev:Ser foreløpig ut som det blir til at jeg må sette i harddisken i macbooken når den kommer tilbake, men virker som det er litt av et prosjekt å fjerne harddisken på en iBook?

Harddisken i iBooken har IDE kontakt, mens MacBooken har SATA, så dette går ikke.
Det du kan gjøre er å kjøpe et USB-kabinett. Dette brukte jeg når jeg byttet HD på min iBook.

ifixit.com har guider som du kan se på for å åpne maskinen. Se også denne tråden for flere tips.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav HondaS2000boy » man 12.05.2008 20:27

Akkurat det samme skjedde med min Ibook G4 forrige uke. Hadde med macen på skolen som vanlig. Skulle prøve å slå den på men vifta gikk på for fullt og ikke noe annet skjedde. Tenkte kanskje den kunne være for varm siden den lå i den varme skolesekken en halvtimes tid. Slo den av og lot den hvile. Tok den med hjem og prøvde igjen, men det samme skjedde. Så prøvde jeg å resette PRAM. Så fikk jeg den faktisk på. La rask over viktige skoledokumenter på en usb penn. Så skulle jeg surfe på nettet, og da skjedde det som bildet viser. Bilde

Så hang ibooken seg. Måtte slå den av, og siden den gang har den ikke ville slå seg på. Kun vifte som går for fullt. Synd, var en veldig fin maskin.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav JTE90 » tir 13.05.2008 2:04

okei, hvordan resetter man PRAM da? kan evt. prøve det som en siste utvei før jeg sier takk og farvel til den...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav HondaS2000boy » tir 13.05.2008 12:20

Her er en artikkel på resetting av PRAM

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Prøv dette og se om det hjelper.

PS: Kan være lurt å holde knappene inne slik at den starter opp 3-4 ganger. Altså når du holder kanppene inne hører du oppstartslyden (forhåpentligvis). Fortsett å hold de inne. Så hører du lyden igjen osv. La den gå sånn 3-4 ganger (ikke spør meg hvorfor) så forhåpentligvis vil den slå seg på.

lykke til

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav Twinrehz » søn 05.10.2008 12:36

Å ta ut harddisk av iBook er en ganske plundrete oppgave, det er ørtogførti skruer som må ut, samt at du må av med begge plastdelene som sitter rundt maskina (ikke den på skjermen).
medlem i 218 måneder
 

Re: iBook G4 krasj

Innleggav Dorkfish » søn 05.10.2008 12:48

daggis85 skrev:Putt harddisken i macbooken din når du får den tilbake, start i firewire modus og overfør filene til en annen mac.

Har du i det hele tatt lest tråden?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Eldre bærbare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]