EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav Macca » tor 29.05.2008 0:59

Nå er det bare litt over en uke til fotball-EM i Sveits og Østerrike braker løs.

I den anledning tenkte jeg at jeg skulle fortsette tradisjonen fra forrige store internasjonale fotballmesterskap og lage en iCal EM-kalender som inneholder kamper, resultater, satistikk, TV-program og diverse annet. Adresse til kalenderen er webcal://icalx.com/public/macca86/Fotball-EM.ics. For å abonnere klikker du på linken, og iCal skal åpnes. Anbefaler å sette «Autooppdater» til «Hver dag». Kalenderen kan også sees i nettleseren din her, men da forsvinner noe av informasjonen jeg har lagt inn.

Jeg kan ikke garantere at alt jeg skriver i kalenderen er 100 % riktig, men jeg skal prøve å holde den så oppdatert som mulig. Jeg kommer til å oppdatere den hver dag (sannsynligvis med noen unntak). Kildene mine er i hvert fall euro2008.uefa.com og canaldigital.no (for TV-program).

Et par tips:
• Kalenderoppføringen for finalen inneholder litt mesterskapsstatistikk (toppscorer, flest gule og røde kort).
• For å søke etter kamper fra f.eks gruppe C, skriv inn «Gruppe C:» i søkefeltet (med kolon til slutt). Skriver du bare gruppe C kommer alle gruppespillkamper opp.


Og så over til hovedtemaet: Hva tror Mac1's fotballinteresserte brukere om mesterskapet? Hvem er favoritter? Hvem blir toppscorer? Hvem blir mesterskapets store overraskelse?

Personlig så holder jeg en knapp på Tyskland. Håper litt på Spania, men de skuffer jo som regel, og det er jeg sterkt redd for at de gjør denne gangen også. Hvem som blir toppscorer avhenger litt av om Spania kommer langt eller ikke. Fernando Torres er min favoritt til tittelen, men som jeg nevnte forrige gang tror jeg også Miroslav Klose kan bite fra seg hvis han får spille fast. Klaas-Jan Huntelaar, Lukas Podolski og Christiano Ronaldo er vel også hete kandidater, men i og med at Nederland er i en så vanskelig gruppe som de er så kan det bli vanskelig for Huntelaar å bli toppscorer. Jeg tviler på at regjerende mester Hellas kan klare å forsvare tittelen, men dersom de gjør det blir det i så fall mesterskapets store overraskelse.

Hva mener dere? Kjør debatt! ;)

(og for de som ikke synes fotball hører hjemme på Mac1: Ignorer denne tråden, det er ikke så vanskelig)
:bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav Alfred.Woodden » tor 29.05.2008 12:13

Hadde vært praktisk om du, dersom du har ressurser og tid til det, hadde lagd et Mac Os nativt cocoa app med tabeller, kampinformasjon, topp-scorer etc etc. Evt en widget. Forstod ikke så mye av den iCal-subscription greia.

Men likevel kjempe flott at du tar deg tid til dette :)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav Mr.Wanton » tor 29.05.2008 13:01

Tror Portugal kan slå fra seg litt. Vært gode de siste mesterskapene, men de mangler en notorisk måljeger. Nuno Gomes er nok litt over the hill som man sier.
Veloso er en mann å holde øye med:-)

Ellers er det vel Frankrike, Italia og Tyskland som fremstår som klare favoritter for min del. Italia har klasse i alle ledd på banen.

Håper også på Spania, men tror at Aragones som trener er for svak. Han har ikke klart å gjøre det stor med laget, til tross for en meget sterk tropp.

Uansett gleder jeg meg stort til EM. Blir FEST nesten hver dag.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav Macca » tor 29.05.2008 13:52

Har dessverre ikke noe kunnskap om hvordan jeg skulle laget et program eller widget, så det får eventuelt noen andre ta seg av.

iCal-greia er egentlig ikke veldig vanskelig å bruke, men hvordan man gjør det avhenger vel litt av hvilken versjon av OS X du har. Med 10.5 er i hvert har du i hvert fall en relativt sikker fremgangsmåte her (punkt 1-4 kan egentlig sløyfes ved å bare klikke på kalender-linken):

1) Kopier linken webcal://icalx.com/public/macca86/Fotball-EM.ics
2) Åpne iCal
3) I menylinjen: Kalender->Abonner... (alt+cmd+s)
4) Lim inn linken (cmd+v) og trykk på «Abonner»
5) Velg navn og farge (du trenger ikke gjøre noen endringer her), og velg «Autooppdater: Hver dag»
6) Trykk «OK»
7) Hvis du nå finner frem til datoen 7. juni, så skal det stå 2 kamper oppført. Dobbeltklikker du på den ene kampen får du opp en boks med informasjon om hvilken kanal kampen vises på, tabell og kampfakta og url til uefa.com's offisielle side som hører til den aktuelle kampen.
Bilde



Jeg ser helst at Italia ryker ut så tidlig som mulig, noe som ikke er helt usannsynlig i og med at de er i "dødens gruppe" (gr. C, med Frankrike, Nederland og Romania). Jeg liker ikke italiensk fotball, og italienerne har enkelte personligheter i troppen som jeg ikke kan fordra (pga. usportslig oppførsel). Litt spesielt da er det vel kanskje at jeg har en italiener i avateren min, men han er tross alt tidenes største Chelsea-spiller (min mening).
Sist endret av Macca den tor 29.05.2008 14:16, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav Mr.Wanton » tor 29.05.2008 13:59

Hehe....jeg har heller ikke sans for den italiensk spillestilen, eller den sutrende mammadaltholdningen til deler av troppen. Men allikevel så kan de ikke avskrives, da kvaliteten i troppen er såpass høy.
Gruppen er tøff, men lag skal videre fra den også:)

Håper bare ikke lag som spillerantifotball slik som Hellas, når langt i årets EM. Det hadde vært en tragedie.
Blir sprøtt med et EM uten England.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav FooReXZ » tor 29.05.2008 14:50

Gleder meg til EM. Tipper Tsjekkia vinner ;)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav Nicon » tor 29.05.2008 15:06

Meget imponerende Macca!
Dette kommer til å bli brukt flitting i de neste ukene...
(Kommer det en TdF iCal også ?)


Topic:
Tror, som alltid, at Tysland kommer til å gjøre det bra. De har ett solid lag, men spørs om de fikk en utløsning i forfjor som gjør at de ikke når opp denne gangen.
Frankrike er også en personlig favoritt, tror de kan gjøre det skarpt!

Ser jo at det er de europeiske lagene som er ypperst i verden pt.
ITALY wins 2006 Football World Cup in Germany on Penalties,
FRANCE came Runners-Up,
GERMANY took the Third plac


Ønsker alle lykke til, håper vi får en artig mesterskap uten skandaler.
Blir litt merkelig når Eng ikke er med. Vi Nordboere får heie på SWE eller DEN.!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav admin » fre 30.05.2008 13:03


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav fredrikhl » søn 01.06.2008 3:03

Spania, merk mine ord. Torres og Villa på topp. Nøkkelspillere som Iniesta, Alonso, Cazorlaog Fabregas i midtbaneleddet. Sterk forsvarslinje og Iker Casillas som førstekeeper.
Spania røk ut i gruppespillet i EM 04, også da i gruppe med Hellas og Russland. Likevel tror jeg Spania når langt. Med årets landslagstropp og erfaringen fra forrige EM stiller Spania som absolutt favoritt hos meg!

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav musher » tir 03.06.2008 12:54

Finnes det noen komplett oversikt over hvilke kanaler som sender hvilke kamper? Vet det ligger inne i kalenderen, men vil gjerne slippe å klikke på hver kamp…

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav Macca » tir 03.06.2008 14:11

Jepp, det er oppgitt i første post som kilde. Evt klikk her. Det er kun norske kanaler (TV2, TV2 Sport HD1, TV2 Sport HD2 og TV2 Sport UEFA Euro 2008). Jeg antar at SVT sender noe også, men er ikke sikker.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav fredrikhl » tor 05.06.2008 15:15

Svensk TV4 sender samtlige kamper! Da er det bare å la TV-en stå på fra 7. til 29. juni...

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav TheRealChristoffer » tor 05.06.2008 15:30

Lite tips.

Euronics legger daglig ut offisiel EM baller i butikkene sine. DE ligger gjemt hver dag:)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav Macca » søn 08.06.2008 11:47

Ja, da var vi igang! Deilig! Ikke de store overraskelsene på mesterskapets første dag. Etter hva jeg har lest så gjorde også Sveits en god kamp (fikk ikke fulgt med i går). Bra at de som slo ut oss tapte også.

Jeg var i utdrikningslag i går og fikk dermed ikke oppdatert kalenderen før i dag, men den skal være oppdatert nå.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: EM-tråden (UEFA Euro 2008) og iCal-kalender

Innleggav musher » søn 08.06.2008 14:25

Sveits gjorde det veldig bra, og hadde virkelig fortjent å vinne. Spesielt høyrevingen gjorde en kjempekamp.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron