Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav baba2 » søn 29.06.2008 14:39

Hei!
Jeg har en iMac som er kjøpt gjennom bedrift. iMacen viser masse striper og generelt herpa bilde, og det passer sammen med "Repair Extension Program" for iMac en min. Da serienummeret passer med de aktuelle modellene. Dette programmet varer i tre år fra kjøps dato.
Så jeg tok en telefon til Apple og de sa at maskinen min er kjøpt i Mars 2005. Og at jeg er for sen til å kunne få en gratis reperasjon. Da ble jeg jo sur, fordi iMacen min har et problem annerkjent av Apple, men jeg får ikke maskinen min reparert fordi jeg er for sen ute?. Jeg synes at det er meget teit av Apple å begrense reperasjonen til en bestemt periode, når de vet at dette kan skje når som helst med de aktuelle modellene.

Så har noen erfaring med å sende en klage, eller å få maskinen reparert gratis, selv om "Repair Program" er utgått?
medlem i 199 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav Dorkfish » søn 29.06.2008 14:41

Er det ikke 5 års reklamasjonsrett på datamaskiner i Norge? Hvor er dere eksperter som hele tiden påstår at man aldri må kjøpe Mac i utlandet pga reklamasjonsretten?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav baba2 » søn 29.06.2008 14:47

Reklamasjonsretten gjelder ikke for denne maskinen, da den er kjøpt gjennom bedrift..
medlem i 199 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav Wackhy » søn 29.06.2008 15:35

Sånn går det når man ikke leser første innlegg ordentlig...

Det er allikevel mulig at du kan få kostnadene dekket av Apple, men det er egentlig heller liten sjangse for det. Jeg har bare hatt gode erfaringer med Apple Support, og har alltid fått det jeg ville ha - til og med reparasjoner som ikke var garantisaker.
Det som er viktig er å huske å ha en hyggelig tone, og respektere den du snakker med. I det man begynner å få en dårlig tone mot personen i andre enden vil han naturlig nok ikke løfte en finger for å prøve å jobbe rundt systemet. Sånn tror jeg de fleste er.

Jeg ville prøvd å ta kontakt med Apple Support igjen, og forklare problemet og evt be om å få snakke med andre supportledd som gjerne har mer erfaring og mer myndighet enn de litt småslitne svenskene som høres ut som de er lei av jobben sin.

Det er forøvrig ikke sikkert du trenger å nevne det aktuelle programmet i det hele tatt. Jeg fikk en ny maskin uten å nevne ordet reklamasjon etter at min ene MacBook Pro hadde vært inne til reparasjon for 5. eller 6. gang.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav baba2 » søn 29.06.2008 16:57

Takk for svar Wacky. Skal ringe Apple igjen. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal spørre dem om å få snakke med litt høyere instans. Blir det riktig hvis jeg sier "Kan jeg snakke med en som håndtar garantisaker?"
medlem i 199 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav Wackhy » søn 29.06.2008 17:00

Be om å få snakke med en på andre supportledd, det pleier å funke. Eller du kan bare stille masse vanskelige spørsmål, så sender de deg dit automatisk ;)

Min tidligere nevnte reklamasjonssak forløp seg slik at jeg først snakket med en kar, og etter å ha forklart saken for han snakket han med en annen kar, og satte meg så over til en annen veldig blid og hyggelig svenske som satt på andre supportledd. De har som regel mye mer erfaring, og mye mer kunnskaper om hvordan man håndterer slike saker.

Du kan forøvrig også be om å få snakke med en norsk person dersom du ikke vil snakke med en svensk, om du føler at det er bedre.

Det går jo forsåvidt også an å si at du ønsker å reklamere på et produkt, så vil du nok høyst sannsynlig ende opp hos andre supportledd.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav Dorkfish » søn 29.06.2008 18:27

Wackhy skrev:Sånn går det når man ikke leser første innlegg ordentlig...


Og du bare må slenge ut en spydig kommentar? Imponerende voksent av en som skal være moderator......
Virker som du ikke klarer å gjøre annet enn å slenge spydige kommentarer i min retning om dagen. Har jeg gjort deg noe spesielt vondt?

Jeg visste faktisk ikke at det var forskjellige regler for bedriftskjøp, ettersom jeg ikke er en bedrift, så der tok jeg altså feil.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav Wackhy » søn 29.06.2008 18:31

Hvis man ikke skriver innlegg som er spydige rettet mot andre, slipper man spydige innlegg selv.
Ikke kritiser andre når du oppfører deg på samme måte selv.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav Dorkfish » søn 29.06.2008 18:35

Gjør jeg det? Kan du fortelle meg hvor?
Hadde vært fint å vite når jeg var spydig, for jeg forsøker så godt jeg kan å ikke være det uten å først bli provosert.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav Wackhy » søn 29.06.2008 18:51

Innlegget ditt i denne tråden for eksempel...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav fotojon » søn 29.06.2008 19:47

Wackhy :
Jeg er også veldig spent på å høre hva som var så spydig med J.D. Dorian's svar.
Begynner av og til å lure på alderen på folk her inne. alle griner jo for alt.
Og uansett hvordan du vrir og vender pådet så burde en vente mer av en moderator

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav Dykkeren » søn 29.06.2008 20:17

Unnskyld meg, men hvis man leser 1. innlegg til j.dorian så er kommentaren "Hvor er dere eksperter som hele tiden påstår at man aldri må kjøpe Mac i utlandet pga reklamasjonsretten?" rimelig spydig. Ekspertene vet at det ikke er 5 år reklamasjonsrett på bedriftkjøp, derfor svarer de heller med det. :-/

Men tilbake til trådstarter, kontakt Apple som anbefalt. De er mulig å snakke med og verdt å prøve.

Ellers til opplysning, så er det helt andre regler ved kjøp mellom bedrifter(b2b) enn ved privatkjøp. Årsaken er at bedrifter er profesjonelle og dermed bedre rustet til å foreta avgjørelser ved innkjøp. Derfor velge en del bedrifter/enkelmannsforetak å kjøpe f.eks Apple Care, som gir gode avtaler(egentlig en form for forsikring).
medlem i 205 måneder
 

Re: Utvidet garanti gikk ut for 3 måneder siden, iMac G5

Innleggav fotojon » søn 29.06.2008 20:50

xvel da tolker vi det forskjellig.

men uansett, Årsaken er IKKE at bedrifter er profesjonelle og dermed bedre rustet til å foreta avgjørelser ved innkjøp.
men at man regner flere brukstimer ved profesjonelle kjøp. Det er årsaken til at man har 6mnd garanti og 1års rekamsjonsrett.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron