Lånemaskin og frakt.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Lånemaskin og frakt.

Innleggav aavar » tor 07.08.2008 23:04

Hei!
Jeg har som mange hatt endel forskjellige problemer med mine to macbooker.
Maskinene er kjøpt på Apple-Store, men når de har vært inne til reperasjon har de vært inne hos Eplehuset i Bergen. Vi har både sendt maskinene i posten og kjørt til Bergen.
De gangene vi har kjørt så er det en tur som tar 3 timer og man må ta to ferjer.
De gangene maskinen har blitt sendt så kostet det ca. 300kr hver vei.

Hvis man kjøper en maskin hos en hvilken som helst nettbutikk og man må inn til service (garanti) så pleier man å måtte betale for å sende den, men ikke når de sender den tilbake.
Men altså siden maskinen er kjøpt hos apple-store, og de ikke har noe eget verksted for slike saker så må jeg altså betale begge veier. Har jeg krav på noe annet?

Og dette med lånemaskin. Jeg leser på forumet her at man har krav på lånemaskin hvis det tar over 1uke. Har noen en paragraf jeg kan slå i bordet med her? Og hvordan er det med frakt av denne?

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Lånemaskin og frakt.

Innleggav vesla86 » tor 07.08.2008 23:24

Angående lånemaskin:
Forbrukerkjøpsloven §30 3.ledd: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. "

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Lånemaskin og frakt.

Innleggav MatsEikemo » tor 07.08.2008 23:27

lovdata sine sider finner man de nødvendige paragrafer. I dette tilfelelt Forbrukerkjøpsloven kapittel 6, §30, ledd 1:
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

og ledd 3:
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.


Også §33, ledd 1 kan benyttes:
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.


Du kan med andre ord kreve å få tilbakebetalt utleggene dine til bensin, porto, osv. Det kan være reglene er noe anderledes siden det er kjøpt på nettet. Dog leveres varen til en forretning for reparasjon, så det er ikke helt klinkende klart. Dette er i det minste en start slik at du har noe å slå i bordet med.
I tillegg skal du få en lånemaskin, men også her er det mulighet for skjønn pga det ikke skal være urimelig utgift for selger og du skal ha et behov for lånemaskin.
medlem i 200 måneder
 

Re: Lånemaskin og frakt.

Innleggav aavar » tor 07.08.2008 23:40

Hvem er det eventuelt jeg kan rette kravene mine til? Eplehuset eller Apple-Store?
Syns det virker litt merkelig at Eplehuset kan si fra seg alle krav med at maskinen ikke er kjøpt der, iom. at de er et autorisert verksted og Apple ikke har tilsvarende egne verksted.

Aavar

(Neste gang kjøper jeg i butikk)

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Lånemaskin og frakt.

Innleggav iTouch » tor 07.08.2008 23:42

Det er vel absolutt ikke urimelig, hvorfor skal Eplehuset lide av at du må ha service?
Du som har valgt AppleStore. Du har kun krav på og kan kun få lånemaskin om maskinen er kjøpt hos Apple. Det samme gjelder alle dine utlegg.

Med andre ord kan du rette dette til Apple Store, men lite sannsynlig at de gjør noe med det.. Desverre.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]