Windows XP på ekstern harddisk?

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav Magnus Pettersen » tir 19.08.2008 15:47

Hei! Jeg har nettop startet på arkitekturstudiet i Oslo, der vi skal bruke en del windows baserte programmer, så derfor lurer jeg på om jeg kan gjøre følgende:

Kjøpe meg en liten ekstern USB harddisk som får strøm fra min MacBook, der jeg har installert Windows XP, slik at jeg kan ha Windows på en seperat disk, som vil kunne påvirke min interne disk. Vil dette bli problematisk med tanke på hvor rask den interne diskens rpm er i forhold til den eksterne? Må jeg kjøre bootcamp?

På forhånd takk for svar :)

Mvh Magus
medlem i 187 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav pølsa » fre 22.08.2008 16:17

XP må installeres på den interne disken, om grunnen til at du ikke vil ha det der er at du er redd virus og andre ulumskheter får du nok finne deg et killer anti-virusprogram. Alternativt kan du legge inn parallels og installere det der, da ligger windows i et disk image og skal ikke kunne gjøre slemme ting

Dersom grunnen er at du ikke har plass kan du jo kjøpe en ny intern disk, bytte av disk i macbook er veldig lett og bryter ikke garantien.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav pølsa » fre 22.08.2008 17:09

Hmm,

jeg svarte kun på bakgrunn av svar i dette forumet fra tidligere, men ser ut som om jeg må trekke utsagnet om at det ikke går, det er vist bare litt vanskeligere.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav guerilla » ons 10.09.2008 23:38



Har du testet dette?
medlem i 193 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav T.B.Hansen » tor 11.09.2008 8:31

Hm... Å legge hele skitten på en ekstern disk, høres fristende ut.

Men jeg har altså installert det hele på intern-disken. Med Mac ville man jo kunne klone denne til en ekstern disk, som så kunne brukes til oppstart. Finnes det tilsvarende muligheter (uten utgifter til programvare eller eksamen fra NTNU) i Windows?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav slogmo » tor 11.09.2008 18:43

Så lenge Windows skal støtte xx antall kombinasjoner av hardware så blir vel det en vanskelig oppgave.
;)

slogmo

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav arntss » tor 25.09.2008 19:57

Har en gammel Dell Latitude C510.
Denne har jeg slitt lenge med å få i stand igjen.
Den vil ikke boote fra CD-rom og heller ikke fra USB.
Jeg har nå tatt harddisken ut har satt den i eksternt kabinett og formattert den med macbooken. (FAT)
Håpet er at den skal funke når jeg setter den inn. Altså nå skal finne CD-romen og klare lese disken i den. Hvis ikke dette vil fungere så håpet jeg at jeg kunne klare dette via usb og harddisken med eksternt kabinett fra macbooken.
Er det noen som har noe erfaring rundt dette?
Vet det er noen tråder ang dette på forumet, men det gjelder vel ved bruk med macen?
Og heller ikke med tanke på at den skal installeres internt i maskin etterpå.
Hadde vært kjekt om noen hadde noen tanker rundt dette, idèer eller helst en oppskrift! :-P

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav Remix90 » søn 09.07.2017 17:30

Angående Windows XP på ekstern harddisk.

Jeg sitter med en ekstern harddisk som har windows xp innstallert, hvordan får jeg bootet denne? Bootcamp er støtter jo ikke windows xp lengre...

Brukerens avatar
medlem i 151 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav Nikolay » søn 09.07.2017 18:04

Du må mixe og trixe og lage din egen løsning. Windows xp er ikke støttet av noen ting lenger.

Om det bare er snakk om at du vil hente filer fra en gammeld disk, så er det en annen problemstilling enn at du ønsker å boote fra den.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav Remix90 » søn 09.07.2017 19:44

Tenkte det måtte litt til, har du noen lure ideer angående å boote den?

Brukerens avatar
medlem i 151 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav Morse » søn 09.07.2017 20:38

Skjønner ikke spørsmålet. Skal du boote fra den, er det det enkleste å sette den i en PC. Skal du bare hente filer, er det, som Nikolay sier, en annen problemstilling. Vennligst opplys oss om hva du er ute etter.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav torsteng » fre 14.07.2017 10:10

Jeg ville brukt VirtualBox (som er gratis) til å kjøre Windows XP som et vindu i MacOS. Men det kommer dårlig frem hva som er motivasjonen din for å ønske å kjøre XP på ekstren disk. Ønsker du å bruke en ekstern harddisk fordi du ikke har mer plass på Macen eller er det andre årsaker? Sikkerhetsmessig kan du holde XP ute av internet, mens hosten (macos) er på nett for det du trenger der. Det er jo litt risikabelt å ha XP på nett.
medlem i 165 måneder
 

Re: Windows XP på ekstern harddisk?

Innleggav arntss » fre 14.07.2017 14:19

Å boote XP, eller Windows i det hele tatt, fra ekstern disk, har aldri vært særlig rett frem.
Om du bare skal hente ut data fra disken så er det bare å sette den i et eksternt kabinett og koble den til en maskin, Mac eller Windows, så kan du hente ut det du ønsker av filer osv... Boote den for å kjøre operativsystemet? Da anbefaler jeg også, som Morse, å installere den i en Windows maskin... aller helst i maskinen, eller tilsvarende, den som den i utgangspunktet sto i. Dette pga drivere osv.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron