iBook'en kræsjet

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

iBook'en kræsjet

Innleggav Yoshi » fre 26.09.2008 14:11

For noen uker siden fikk jeg problemer med iBook'en min. Jeg oppdaterte noen programmer og en sikkerhetsoppdatering og tok en restart. Den ville dessverre ikke slå seg på igjen. Den startet til blåskjerm med det lille hjulet, og lengre ville den ikke.
Jeg leverte den til Eplehuset i Oslo i håp om at de kunne fikse den.
Så langt ser det dårlig ut.
Først fikk jeg beskjed om at de måtte bytte ut harddisken og denne ikke var dekket av reklamasjon fordi maskinen er over 2 år gammel.
Men etter at de byttet den ut ville den fremdeles ikke fungere.
Nå ber de meg om en kvittering med serienummeret til maskinen. De sa jeg skulle gå inn på Apple-kontoen min, men der finner jeg ingen ordrer som er over 18 måneder gammel.
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. De har hatt maskinen min i 3 uker uten å komme et døyt nærmere en løsning. Og jeg må begynne å etterforske for å finne en 3 år gammel kvittering.
Maskinen min har skapt meg mer trøbbel de siste 3 ukene enn alle de 3 årene vi hadde sammen.
Når det ikke var harddisken som var problemet, må jeg fremdeles betale de 2000 kronene for at de byttet den ut? Og er ikke reklamasjonen 5 år og ikke 2?
Hvordan får jeg fatt i kvitteringen? :-!
medlem i 195 måneder
 

Re: iBook'en kræsjet

Innleggav T.B.Hansen » fre 26.09.2008 14:27

Reklamasjonstiden regnes i forhold til forventet, normal levetid på produktet. En harddisk i en bærbar datamaskin er svært utsatt, og kan ikke forventes å virke like lenge som «selve maskinen». I slike tilfeller må man krangle litt for å få dekket reparasjoner utover garantitiden — og man er ikke garantert å få rett.

Om man har rotet bort kvitteringen til Mac'en sin, er det mulig å få en ny ved å ringe Apples support-telefon. Noe av en tålmodighetsprøve, og du risikerer å få svar på engelsk eller av en person som snakker veldig dårlig «skandinavisk».

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iBook'en kræsjet

Innleggav Yoshi » fre 26.09.2008 14:29

Hva om de bytter ut harddisken min, når det ikke var den som var problemet?
medlem i 195 måneder
 

Re: iBook'en kræsjet

Innleggav T.B.Hansen » fre 26.09.2008 14:38

Da må du klage på reparasjonen. Vet ikke helt hvilke rettigheter du har her.

Det kan virke som om verkstedet heller bytter en del, enn å lete etter feil. Vet ikke om det er fordi teknikerne ikke har så mye greie på OS og programvare, eller om det er fordi deler er billigere enn arbeidstimer.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iBook'en kræsjet

Innleggav XCP » fre 26.09.2008 14:45

Dette er jo en klassisk systemfeil.
Kan enkelt rettes opp ved å kjøre arkiver og installer.

Dette var dårlig av teknikkerne, de burde kunne klare å se forskjell på disk problem og system.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: iBook'en kræsjet

Innleggav Xander » fre 26.09.2008 14:53

Krev en lånemaskin.
Du får sikkert en som er bedre enn din.
Også bare beholder du den til de har reparert din - om det tar 2 år, so? Da har du en flott maskin!

Du har krav på lånemaskin etter 10 virkedager.
medlem i 230 måneder
 

Re: iBook'en kræsjet

Innleggav Yoshi » fre 26.09.2008 15:14

Det er ikke så farlig med lånemaskin. Bruker min manns pc til jeg enten får den igjen eller kjøper en ny. Men jeg vil så gjerne prøve å redde den.
Syntes også det var rart at de ville bytte ut harddsiken. De var så sikker i sin sak at de faktisk sa den ville være ferdig i løpet av dagen. Det ble den jo aldri. Og så begynte de å mase på at de måtte ha kvittering med serienummeret. Har fått snakket med Apple, og de sa ihvertfall at de skulle få sendt den til meg. Jeg kan ikke så mye om feil på MAC, har rett og slett ikke hatt noen feil på den før nå, men min bror fikk samme problem på sin MacBook og det ble fikset veldig greit.

Har sniffet litt på å kjøpe en iMac og føler nå at jeg har en god grunn.
Men ikke fra eplehuset..
medlem i 195 måneder
 

Re: iBook'en kræsjet

Innleggav Yoshi » lør 11.10.2008 13:42

En oppdatering:
Etter 5 uker var maskinen min klar.
Etter det jeg skjønte var det byttet ut harddisk, hovedkort og en Clean-installasjon. Jeg mistet dermed alt på maskinen, men den funker ihvertfall.
Betalte heller ingenting.
Ny iMac har jeg fått meg også. Så nå er iBooken deltidspensjonert.
medlem i 195 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron