Mac Pro kan gi deg blodkreft

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav XCP » ons 01.10.2008 16:07

Giftig lukt fra kabinettet inneholder benzen.

Irriterende lukt fra Mac Pro kan være svært farlig, ifølge fransk forsker.
Problemet har blitt oppdaget i frankrike da en CNSR-forsker begynte å irritere seg over en lukt som spredde seg fra sin Mac Pro-maskin. Han analyserte lukten og oppdaget intet mindre enn syv ulike giftstoffer.

http://www.itavisen.no/sak/788685/Mac_Pro_kan_gi_deg_blodkreft/

Hva skal man si til det da?
True? false?

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav termserv » ons 01.10.2008 16:09

Rødvin er farlig. Rødvin er bra.
Kaffe er farlig. Kaffe er bra.
Sjokolade er farlige. Sjokolade er bra.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger. Godt mulig det er farlig, men alt er jo farlig/bra i disse dager. Man har bare ett liv :)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav XCP » ons 01.10.2008 16:11

Kan ikke si meg mer enig. Men synes det var litt spesielt, så jeg måtte poste det
Sist endret av Judas den tor 02.10.2008 17:03, endret 1 gang
Grunn: Fjerna unødig sitering av innlegget ovanfor. Les reglane

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav Charliefoxtrot » ons 01.10.2008 16:20

Min samboer er redd for at powerbooken i fanget skal gå utover spermkvaliteten min. Hun er særdeles lite begeistret for den lille strømdirringen man eksponeres for når man holder i den.

Er det noe i dette?
medlem i 221 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav XCP » ons 01.10.2008 16:22

Dem har jo alltid sagt det at en laptop egentlig ikke bør ligge på fanget. Dette pga varme som ja, går utover sædkvaliteten.

Men så er dem jo alltid veldig fram og tilbake på ting.
Det er mange ekstreme nerder som sikkert har en laptop på fange oftere enn andre som har fått unger i ettertid.

Men begynner det derimot å svi, da bør du tenke deg om :P
Sist endret av Judas den tor 02.10.2008 17:04, endret 1 gang
Grunn: Fjerna unødig sitering av innlegget ovanfor. Les reglane

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav T.B.Hansen » ons 01.10.2008 16:26

Sterk varme i fanget er vel ikke nettopp bra for fruktbarheten. Legg et brett, et tykt blad, eller en stor bok imellom.

«Dirringen» skyldes sannsynligvis statisk elektrisitet. Det kan du og kjæresten oppleve dere imellom også, helt uten Mac...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav gorjan » ons 01.10.2008 16:56

Det er ikke så fryktelig kult hvis han fant ut at det siver it benzen fra Macen. Benzen er anerkjent som etiologisk faktor for utvikling av ulike maligniteter utgående fra beinmargen. Altså leukemi og annet. :-/

Edit: Men jeg tviler sterkt på at gassutviklingen er så stor at man skal trekke maskinen fra markedet.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav AllFather » ons 01.10.2008 17:08

Er ikke bare Mac som er farlig for spermen, er alle laptoper.
Er grunnet ekstrem varme og sædceller går ikke hånd i hånd ;)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav alfa » ons 01.10.2008 18:01

Spis gulrøtter mens det er sunt, var det ei som sa til meg en gang. Det som var bra i går kan være skadelig i dag er vel essensen i denne uttalelsen. En skal kanskje ikke fleipe med den slags påstander, for historien kan vise til utallige eksempler på yrkesskader, løsemidler er et stikkord her. Hvis froskeforskeren har rett, blir det vel en undersøkelse på saken etter hvert.
alfa
medlem i 191 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav siggg » ons 01.10.2008 18:36

Sterk varme i fanget er vel ikke nettopp bra for fruktbarheten.


.. du skader spermen , men ikke cellene spermen blir lagd i. så med mindre du sitter med laptop umiddelbart før du skal gjøre et forsøk på å skape en liten krabat, så har det null å si. vi menn er så heldige å produsere nye hver dag, i motsetning til våre medmennesker kvinnene, som har et visst depot hele veien.

Rødvin er farlig. Rødvin er bra.
Kaffe er farlig. Kaffe er bra.
Sjokolade er farlige. Sjokolade er bra.


hvorvidt benzen er skadelig er vel ikke like om kontroversielt som fordeler/ulepmer ved kaffe, sjokolade og rødvin ? det er vel strengt talt stor enighet om at det er et karsinogen (" en kreftfremkaller")

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav hawkiiz » ons 01.10.2008 18:38

om en varm laptop er farlig for fruktbarheten får så være.

det er tross alt litt mer alvorlig dersom det faktisk lekker benzen og diverse andre stoffer fra macen. Nå har jeg ikke merket noe spesielt til dette akkurat, men jeg vil heller ikke le det bort som om det en "farlig" potet.

det som bekymrer meg litt er at apple tydeligvis bekreftet problemet. hvorfor har de ikke nevnt det før, hvis de er klar over det?
medlem i 204 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav svar » tor 02.10.2008 9:18

Jeg har en merkelig lukt hos meg om dagen, men den kom fra en skitten oppvaskklut og ikke fra mac pro`en.

Dette problemet skal vistnok bare gjelde Mac Pro pre 2008, noe jeg har :-!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav fredarn » tor 02.10.2008 12:06

termserv skrev:Rødvin er farlig. Rødvin er bra.
Kaffe er farlig. Kaffe er bra.
Sjokolade er farlige. Sjokolade er bra.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger. Godt mulig det er farlig, men alt er jo farlig/bra i disse dager. Man har bare ett liv :)


Rødvin i små doser har en rekke positive helseeffekter, rødvin (alkohol) i store doser har en rekke negative helseeffekter
Kaffe i små doser har en rekke positive helseeffekter, kaffe (koffein) i store dosen kan ha negative effekter.
Sjokolade i små doser har en rekke positive helseeffekter, sjokolade i store doser kan gjøre deg feit, og det inneholder mye mettede fettsyrer.
medlem i 217 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav T.B.Hansen » tor 02.10.2008 12:28

Myten om at rødvin har positive helseeffekter er dessverre bygget på to undersøkelser der både utvalg av forsøkspersoner og kontrollgruppe er diskutabel (i det første tilfellet, der undersøkelsen var bestilt av franske vinprodusenter, kan man nesten snakke om ren manipulasjon). Dette har ikke hindret senere «forskere», som har hatt som utgangspunkt at rødvin er sunt, i å finne årsaker til denne antatte sunnheten...

Og sånn er det med det meste av naturvitenskapelig forskning: Utvalg av forskningsobjekter, hvilke data som måles og i hvilken sammenheng, og hvilke forutsetninger resultatene vurderes etter, kan føre til helt ulike konklusjoner. Og det er aldri vanskelig å finne forklaringer, bare man i utgangspunktet godtar konklusjonen.

Men noen stoffer er naturligvis udiskutabelt giftige.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro kan gi deg blodkreft

Innleggav Gaau » tor 02.10.2008 12:54

Litt OT: Om rødvin og helseforskning

Selv om det er stor diskusjon rundt helseeffekten av alkohol og rødvin, er det i forskermiljøer enighet om at personer som drikker rødvin jevnlig er mindre utsatt for avleiringer av fettstoffer i blodårene (kan gi hjerteinfarkt). Men dette kan altså ha mange forskjellige årsaker:

1 - Alkohol er sunt
2 - Andre stoffer ann alkohol som finnes i rødvin er sunne
3 - Personer som drikker rødvin er mer helsebevisste (spiser sunnere, trener mer)
4 - Forskjellige drikkekulturer kan gi forskjellig utslag ("drikk og vær glad" kan være mer helsebringene enn å "drikke vekk sorgene sine"). Rødvinsdrikkere har oftere sunn drikkekultur.

Mao: om vi vet at rødvindrikkere er sunne, betyr ikke dette nødvendigvis at rødvin er sunt.

Det er også vist at rike personer lever lengre, men det betyr jo ikke automatisk at det er sunt å holde penger eller å ha en tung lommebok.

Problemet for den vanlige mann er jo at tabloidaviser tar forskningsresultater som disse og blåser opp "RØDVIN ER SUNT FTW!!!!1" på forsiden av avisen sin.
medlem i 231 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron