Ultimate HD konfugurasjon av Mac Pro

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Ultimate HD konfugurasjon av Mac Pro

Innleggav Macabre » tor 14.12.2006 19:38

Jeg har noen spørsmål angpående Mac Pro og lagringsmulighetene.

Jeg har tenkt å bruke den til lyd, Logic og diverse. Og slikt arbeid går best med harddisker som har kort søketid.

går det ann å bruke en slik ?

http://www.seagate.com/cda/products/dis ... 84,00.html

eller
http://www.seagate.com/cda/products/dis ... 41,00.html

3.5ms (!)søketid er jo ikke å forakte :-) Jeg tenker å ha to 500GB disker i tillegg. Går det ann å "Raide" 10000rpm eller 15000rpm disker da ?
Kommer dette til å bråke ganske mye ?

Eller må jeg kun kjøpe andre disker fra Apple med de tilhørende "swap"- kabinettene ?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Otsego » tor 14.12.2006 19:58

Diskene du linket til er SCSI, Mac Pro bruker S-ATA.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav EinarJ » tor 14.12.2006 20:32

Alle like disker og disketter kan raides.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav quadra800 » tor 14.12.2006 20:57

Bare en liten korreksjon på innlegget ditt, zpeidar.
Alle disker med like stor lagringsplass(MB/GB/TB) kan raides i sammen.
Ved å kombinere flere RAID-metoder kan du bruke to og to(eller flere) like store disker i et RAID.
F. eks. RAID 10= Fiberoptisk kabel e. l.->RAID 1->2x RAID 0->RAID 0 nr.1->DISK 1 og 2;RAID 0 nr.2->DISK 3 og4

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav svar » tor 14.12.2006 22:37

Man kan raide forskjellige disker også, men du får da bare ytnyttet de som om alle skulle være lik den dåligeste.

eks raider du en 500GB og en 250Gb får man bare 500GB på raid volumet og ikke 750GB. mener de også er slik at vist man raider sammen en 7500RPM og en 10000RPM vil begge spinne på 7500RPM.

en bra konfig av disker på mac pro (litt avhengig av bruk) kan eks være:

1stk WD raptor 150GB 10000rpm som systemdisk
2stk WD RE2 500 i raid0
1stk WD RE2 500 til noe annet (eventuelt i raid0 settet)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav quadra800 » tor 14.12.2006 23:03

Sorry, svar.
Du er helt på jordet.
Hvis du raider to disker med ulik størrelse blir raidet bare dobbelt så mye som kapasiteten på den minste disken.
F. eks. 1x 250GB+1x 500GB=500GB totalt.
Se <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/RAID" target="_blank">denne</a> linken for å lese mer om RAID nivåer.
Og rpm blir ikke påvirket i et RAID, men det er ikke dumt å ha like raske disker pga. at data fra den den raskeste disken blir liggende i cachen helt til relatert forespurt data fra den andre disken blir kjørt til terminalen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav svar » fre 15.12.2006 6:39

vist jeg er på jordet er du det også, for du skriver det samme som meg og vi har samme regnestykke vist du ser etter :-P

ok, bommet på det med rpm, men resten stemmer. (selv om 1. setning var litt knotete skrevet)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav tjodolv » fre 15.12.2006 12:19

Hvor mye plass man ender opp med kommer jo også an på om det er raid 0, raid 1 eller raid ... man kjører.
med 1x250Gb og 1x500Gb får man:
- Raid 0: 500Gb
- Raid 1: 250Gb

Det går også an å kombinere raidnivåer for å få egenskapene til flere raidtyper sammen.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav nicho » fre 15.12.2006 12:40

Tilbake til topicen...

Hvis jeg var deg ville ejg annskaffet 2 WD Raptor 10.000rpm SATA disker og raidet disse i RAID0 til systemdisk, og som du sier hatt en større disk som "lagring".

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav NyZeta » fre 15.12.2006 12:46

Når alt dette er sagt så kan jeg gjerne legge til et par små ting jeg...

Raid 0 er ikke noe raid... Raid = Redundant Array of Independent Disks. Siden denne såkalte Raid 0 konfigurasjonen ikke har noen Redundant funksjon så er det strengt tatt ikke noe raid i det hele tatt.. Her er en kort sammendrag av ulike konfigurasjoner:

Raid 0: 2 eller flere disker koblet sammen for å øke hastighet. Fordel om diskene er fysisk like, MEN hvis de er ulike så blir den disken med lavest hastighet flaskehalsen for hvor fort raidet vil fungere og den minste disken * antall disker blir størrelsen på raidet.

Raid 1: 2 disker med samme innhold. Såkalt speiling.

Raid 2,3,4 brukes skjelden og er ikke å anbefale

Raid 5: krever minst 3 disker. Størrelsen på raidet blir (antall disker-1)*størrelsen på den minste (hvis de er forskjellige). Den siste disken blir brukt til "summering" av de andre. hvis en disk går fløyten kan man kjøre et program fra bios eller en CD som regenererer en ny disk man erstatter den ødelagte med.

Raid 6: krever minst 4 disker og er ellers lik Raid 5. Her blir størrelsen (antall disker-2) * størrelsen på den minste. Her blir to disker brukt til summering og det er mulig å regenerere om en eller to disker feiler.

Raid 10: en kombinasjon av raid 1 og raid 0. Rekkefølgen her har en betydning. Først raid 1 og så raid 0. Altså man tar først to og to disker og lager et raid 1 system (speiling på begge) for så å sette disse sammen til et raid 0 system.

Raid 01: som raid 10 bare omvendt

Raid 50: Lager først 2 eller flere raid 5 system for så å sette sammen til et raid 0 system.

Og slik fortsetter det med raid 51, 60, 61 osv..

Ellers så kan jeg vel si som så at jeg har begitt meg ut på et raid 5 system. Det er nogenlunde sikkert og nogenlude raskt. MEN du bør ha en raidkontroller med prosessor ombord for dette systemet. Jeg prøvde det som såkalt softwareRAID i linux først og det går en smule treigt, rett og slett fordi paritetsregningen for den siste disken tar veldig mye resurser.

Hvis det er veldig viktig for deg å ha backup på ting hele tiden så er kanskje et raid 0 system løsningen. Dette er likevel forholdsmessig dyrt. En må alltid ha dobbelt så mange disker i forhold til plassbehovet en har, mens raid 5 gir deg bare en disk i fratrekk.

Bare å spørre mere hvis du lurer på oppsettet.


Tilføyer litt mer i teksten jeg :

Hvis du velger å gå for to raptordisker som OS disker så er jo dette veldig gunstig. Det å raide dem vil gi deg ganske så bra kopieringshastigheter med tanke på swap osv. Likevel tjener en ikke så forferdelig mye på det å ha raske disker til swap, så jeg ville anbefalt deg å kjøpe en disk til OSet. (de er vel på 138gb eller så de mellomste Raptor diskene). De pengene du sparer kan du heller kjøpe deg en gb og to mer minne for. Det å raide lagringsdisker er vel og bra, men hva er det du ønsker å oppnå med dem? Sikker lagring? I såfall er det ikke smart å raide dem med raid0. Hvis du bare skal ha hastighet så er det kanskje like greit å gå tilbake til å ha to raptordisker og jobbe med prosjektet på disse diskene og bruke en 500gb disk til ferdige prosjekter. Hvis du ikke setter opp 500gb disker i raid så har du det mye lettere for deg selv med tanke på utvidelse senere.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ultimate HD konfugurasjon av Mac Pro

Innleggav fotojon » man 13.10.2008 23:34

for ren hastighet, hva er da å anbefale.
mac pro UTEN raid kort.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ultimate HD konfugurasjon av Mac Pro

Innleggav NyZeta » man 13.10.2008 23:54

For en ren hastighetsøkning vil Raid0 være løsningen. Dette krever lite av maskinen samtidig som det øker hastigheten betraktelig. Legg merke til at du ved et eventuelt diskproblem på en av de diskene du har satt i Raid0 mister data på ALLE diskene i systemet. Kan være en smule dumt :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Ultimate HD konfugurasjon av Mac Pro

Innleggav fotojon » tir 14.10.2008 0:06

alle diskene som i dem som kun brukes som lagring også? eller begge de 2 som står i raid?
hvordan er det med 10k rpm diskene, er de vesentlig raskere enn 7200?
SSD disker er det noe å satse på enda?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ultimate HD konfugurasjon av Mac Pro

Innleggav segrov » søn 21.12.2008 2:17

Hvor mange disker kan man egentlig klare å få inn i en PowerMac G5 om man kjøper ekstra kontrollere og slikt? Noen som kjenner maks-grensa?
medlem i 249 måneder
 

Re: Ultimate HD konfugurasjon av Mac Pro

Innleggav rihno » tir 11.08.2009 11:20

Ser tråden har vært død en stund, men prøver likevel...

Hva med å bruke 2x500 GB 7200rpm disker i raid 0 (=1TB) og samtidig ha et eksternt raid 1 på 1TB til TimeMachine. Det burde vel være både raskt og sikkert?
medlem i 177 måneder
 

Neste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron