Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Anders E » tir 14.10.2008 18:48

Hei.

For en stund tilbake sluknet batteriet i Macbooken min. Strømmen forsvant umiddelbart, og når jeg koblet til laderen stod det “lader ikke” i statuslinjen. Ordet “reklamasjon” popper med en gang opp i hodet mitt, men dette skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort.

Maskinen er kjøpt ny i februar 2007, og er derfor utenfor garantiperioden. Dette er heldigvis ikke av betydning siden vi i Norge har 2 års reklamasjon på batteri i en bærbar maskin, med unntak av at feilen ligger hos brukeren. Men det gjør den selvsagt ikke i dette tilfellet.

For å underbygge denne påstanden fant jeg et skriv fra Apple; http://www.apple.com/no/support/macbook ... eryupdate/, som klart og tydelig forklarer at det har vært feil hos enkelte batterier i en viss periode, og hvilke symptomer disse rammede batteriene har. “Batteriet lades ikke når datamaskinen koples til vekselstrøm”, er et av disse. Maskinen oppfyller også kravet om kjøpsdato mellom februar 2006 og mars 2007.

Her stiller jeg med en god sak, og forventet egentlig å få nytt batteri på stedet når jeg var hos Tell. Det gjorde jeg ikke. Jeg måtte ringe til Apple Support og forklare problemet mitt, slik at de eventuelt kunne gi klarsignal til Tell om å bestille inn et nytt batteri til meg. Greit nok. Jeg går ut i bilen, setter meg godt til rette, og ringer Apple. En mannlig svenske svarer i andre enden, og får høre historien min. Vi er enige om at det ikke er garanti, men at saken burde få gjennomslag på basis av reklamasjonsretten. For at dette skulle være mulig måtte min lokale Apple-butikk diagnostisere batteriet, og vurdere om det oppfyller kravene.

Jeg går tilbake inn i butikken, sier at jeg vil reklamere på batteriet, og ber de om å kjøre en diagnose på det for å bekrefte at feilen ikke ligger hos brukeren. De sier at jeg skal få beskjed når det nye batteriet mitt har kommet inn.

Noen dager etter får jeg riktignok mail, men ikke med det innholdet jeg hadde håpet på:
“Pga av nye retningslinjer får vi ikke bestillt opp nytt batteri til din laptop. For å få hjelp må du ringe Apple på tlf 81500158.”

Dagen etter er jeg tilbake hos Tell. Jeg går på verkstedet og spør om noen kan forklare meg hva disse nye retningslinjene er. Det kunne de ikke svare på, og konkluderer med at han som skrev mailen hadde vært litt brå i handlingene. Jeg forklarer saken min igjen, og for å understreke rettighetene mine, viser jeg han denne siden:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/20 ... %20batteri

Han er helt overbevist, og jeg får tilbake troen på at dette kommer til å gå rette veien.

Så går det 2 uker uten at jeg hører en eneste ting fra Tell, og i dag ble jeg lei av å vente. Kjører inn til Tell, mildt frustrert, spaserer inn på verkstedet, og spør hvor det blir av batteriet mitt. Beskjeden jeg får da er at feilen helt klart ikke skyldes meg, og hadde det vært opp til de hadde det blitt bestilt inn nytt batteri til meg på reklamasjonsgrunnlag. Men jeg er nødt til å ringe til Apple først. For klarsignal. Igjen...

Situasjonen er rett og slett komisk, og jeg kan ikke la være å smile litt når jeg nok en gang setter meg i bilen for å ringe til Apple Support. 81500158. Jeg orker ikke å gjenfortelle denne samtalen, men etter å ha snakket med 2 svensker (en av de måtte sette meg på vent for å ringe til supervisoren sin og forhøre seg) var essensen at jeg ikke fikk nytt batteri pga. at batterisymptomet skyldes bruk(!). Dette var helt normalt, og slikt måtte man regne med. Syklusantallet på 350 var visst også litt høyt, mente han.

Toatal samtaletid: 64 minutt.

Hadde det ikke vært for at jeg er veldig fornøyd med Macbooken min, er dette dagen jeg hadde byttet til PC igjen.

Anders, over og ut
medlem i 210 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav H-con » tir 14.10.2008 18:54

dette hørtes meget kjipt ut.
Jeg vil fortsatt tro at de bare "prøver seg" med å skylde på at dette skyldes bruk. Jeg ville ikke gitt meg helt med en gang. Kjøp deg ett nytt batteri, og forsøk å få gjennom saken likevel. Så har du kanskje to nye batterier etter hvert?

off topic:
må du sette deg inn i bilen hver gang du skal ringe apple? :-)
medlem i 186 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Anders E » tir 14.10.2008 19:07

H-con skrev:dette hørtes meget kjipt ut.
Jeg vil fortsatt tro at de bare "prøver seg" med å skylde på at dette skyldes bruk. Jeg ville ikke gitt meg helt med en gang. Kjøp deg ett nytt batteri, og forsøk å få gjennom saken likevel. Så har du kanskje to nye batterier etter hvert?

off topic:
må du sette deg inn i bilen hver gang du skal ringe apple? :-)


I begynnelsen av denne saken var jeg skråsikker på at jeg ikke skulle gi meg før jeg hadde et flunka nytt batteri i hendene. Men nå ser jeg at telefonkostnadene kommer til å overskride prisen av et nytt batteri hvis Apple Support ikke skjerper seg.

Bilen blir brukt som telefonkiosk siden tidligere erfaringer tilsier at når jeg først ringer til Apple, blir det en lang samtale, og da har jeg i det minste lyst til å sitte godt.
medlem i 210 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav iTouch » tir 14.10.2008 20:22

Dette er absolutt ikke dårlig service. 350 syklusantall er MYE. Det blir som å kjøre bilen tom for bensin og reklamere pga den bruker for mye på mila. Jeg har selv opplevd det samme hos Eplehuset, det er nye rettningslinjer som kun gir unntak på enkelte batteriet over ett år. Kjøp nytt.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Anders E » tir 14.10.2008 20:48

Poenget her er at batteriet ble ødelagt ved normal (student)bruk før det har gått to år.

Og når Apple skriver: "A properly maintained Apple notebook battery is designed to retain up to 80% of its original capacity at 300 full charge and discharge cycles.", nekter jeg å tro at det er vanlig at batteriet er helt dødt etter 50 til.
medlem i 210 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav bokfinn » ons 31.12.2008 14:23

Til trådstarter: AKKURAT det samme har skjedd med meg nå, var som å lese min egen historie. Jeg leverte min MAC inn på service i August, da det var kommet sprekker i maskinen (dårlig plastkvalitet). Når maskinen var ferdig på rep virket ikke batteriet i det hele tatt. Jeg fikk derfor ett nytt batteri etter noen uker uten å måtte krangle noe for det. I oktober/november streiket det nye batteriet også fullstendig. Var hos Tell rett før jul, og de har nå bedt meg om å ringe til apple for å løse saken.... Dette synes jeg er helt fullstendig håpløst da det nye batteriet bare var drøyt 3 mnd gammelt.

Noen som har noen synspunkter og tips til dette?
medlem i 188 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav eisa01 » ons 31.12.2008 14:49

Hvor har du kjøpt maskinen din? Hvis det er hos Tell, kan ikke de kreve at du ringer Apple. Du skal kun behøve å forholde deg til forhandleren du kjøpte fra.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav SinWin » ons 31.12.2008 14:55

350 sykluser er jo ganske mye, vil jeg si..

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav bokfinn » ons 31.12.2008 15:04

eisa01 skrev:Hvor har du kjøpt maskinen din? Hvis det er hos Tell, kan ikke de kreve at du ringer Apple. Du skal kun behøve å forholde deg til forhandleren du kjøpte fra.


er kjøpt på apple.no
medlem i 188 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Wackhy » ons 31.12.2008 16:34

Anders E skrev:Poenget her er at batteriet ble ødelagt ved normal (student)bruk før det har gått to år.

Og når Apple skriver: "A properly maintained Apple notebook battery is designed to retain up to 80% of its original capacity at 300 full charge and discharge cycles.", nekter jeg å tro at det er vanlig at batteriet er helt dødt etter 50 til.


Spørsmålet jeg da får lyst til å stille er om ditt batteri er "properly maintained"?
Erfaringsmessig kan et batteri holde i både 4 og 500 sykluser hos de som er heldige, men når et batteri først begynner å dø skjer det fort. For min del er en syklus fort noen dagers bruk, og med det i bakhodet kan jeg vel si at for min del er 50 sykluser kanskje 150 dager. Nå er riktignok ikke jeg den som bruker maskinen min mest på bare batteri, men 50 sykluser er allikevel en god del.

Hvor ofte har du kalibrert ditt batteri siden du kjøpte maskinen?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav trydl » ons 31.12.2008 17:16

Ved 350 ladesykluser er i praksis batteriet utslitt. Ved normal bruk skal dette være nok til ca 3-4 års bruk.
medlem i 249 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav eisa01 » tor 01.01.2009 16:08

350 sykluser kan ikke være for mye når Apple selv sier man skal ha 80 % kapasitet ved 300.

Dette er egentlig heller ingen problemstilling, da batteriet er helt dødt. Hvis det hadde hatt f.eks 40 % kapasitet igjen ville ikke OP hatt en sak.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav trydl » tor 01.01.2009 16:29

Men disse batteriene oppfører seg jo på den måten at de er normale fram til ca 80%, og så "stuper" de. Altså - de bruker 300 ladesykler på å gå fra 100% til 80% og så kansje 50-100 sykler for å gå fra 80% til 0. Så dette batteriet virker å oppføre seg ganske normalt.
medlem i 249 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Traktor » tor 01.01.2009 17:07

Jeg har hatt macbooken min i 20 dager nå, og har hatt 13 ladesykluser. Når jeg tenker på det har jeg ikke brukt bateriet spesielt mye. Så det vil si at på en måned vil jeg ha ca. 18 sykluser. Så vis bateriet bare kan ha 350 ladesykluser, vil bateriet mitt ta kvelden etter ca. 20 månder. Jeg synes det er ganske lite. Jeg har nesten altid macbooken koblet til strøm når det er tiljengelig.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Ildvind » tor 01.01.2009 17:40

Oi, må si jeg har brukt maskinen min mye da. Mitt batteri er ennå i skjønneste orden, etter 370 (!) sykluser, og dette på litt over 8 måneder! (Er student da, så maskinen brukes hver dag på skolen, og til annet man bruker datamaskin til.) Coconut Battery viser at batteriet har 85 % igjen av maxkapasitet, og må si jeg har enten vært veldig heldig, eller brukt maskinen "riktig". Vi har samme type MacBook Pro tror jeg, 4,1 sant? Så det er definitivt en feil ved batteriet ditt!

EDIT: Vi har ikke samme maskin. Min er fra 2008, jo :p

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere