Apple support er &#¤@!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Apple support er &#¤@!

Innleggav troto » ons 22.10.2008 12:51

Jeg gikk over til MBP i jobbsammenheng (og privat) i fjor. Topp score for OS X, sleek maskin! Men, etter nesten ett år er låset til lokket i stykker samt at en av tastene ikke er helt som den skal være, etter min mening.

Problemet er at dette er ikke Apples mening...

Jeg har en liten bulk i siden på mac-en etter jeg var uheldig og mistet ryggsekken i bakken rett etter den var ny (mac-en altså, ikke sekken ;). Dette har aldri vært noe problem, til nå. Apple mener dette er årsaken til at låsen til lokket ikke funker og nekter å reparere.

Videre er en av tastene ustabil. Jeg er ganske lett på handa i og med at jeg skriver ganske fort. Stadig vekk registrer ikke denne tasten at jeg har trykket den ned. Dette medfører ganske mye ekstra arbeid og NAG! Må nevne at jeg har Apple eksternt tastatur i tillegg, og her funger alt helt fint. APPLE mener dog at det ikke er noe i veien med tastaturet på MBP-en og nekter å fikse dette.

Nok om mine frustrasjoner. Konklusjonen er kort sagt at man bør tenke seg om to ganger før man kjøper Apple hardware! Fine greier så lenge det fungerer, men får du problemer er Apple mer kjip enn en gammel jomfru...

Hadde Dell laptop før og der kan man snakke om god service. Fikk en mann på døra for å skifte hovedkort en gang. Med Apple er man uten maskin i ukesvis. Forstår ikke Apple at det bare er hard core Mac-fantaster som finner seg i slik behandling uten å mukke? Jeg tilhører pinadø ikke den sekta. GI MEG SERVICE!!!!!

Slike annoyances er (nesten) nok til at man forlater hele Mac-plattformen og kjører opp Ubuntu i stedet.

Aahhhh, det var godt å lufte litt frustrasjon :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav gersa » ons 22.10.2008 13:07

Jeg hadde bedt om å få en skriftlig utredning som beviser at bulken i maskinen er årsaken til at låsen på lokket er ødelagt. Det er de som skal bevise det, ikke du. Når det gjelder tasten så burde du bare få noen i butikken der du leverer maskinen til å teste det mens du er tilstede og så spørre de om de syntes det er helt ok på en maskin til den prisen. Har hatt et slikt problem selv, men det løste seg til slutt. Apple er, som alle andre maskinleverandører, prisgitt den personen som behandler akkurat din sak. Noen personer burde bare ikke jobbe i serviceyrker. Har vært borti at jeg har tatt 2 telefoner og fått ett avslag og ett gjennomslag på én og samme klage. Og det gjelder både for windowsmaskiner og apple-maskiner
medlem i 230 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav frency » ons 22.10.2008 13:10

Jeg har en liten bulk i siden på mac-en etter jeg var uheldig og mistet ryggsekken i bakken rett etter den var ny (mac-en altså, ikke sekken ;). Dette har aldri vært noe problem, til nå. Apple mener dette er årsaken til at låsen til lokket ikke funker og nekter å reparere.


Dette sier vel det meste, ikke noe krav til gratis reperasjon her.
medlem i 185 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav Jurgis » ons 22.10.2008 13:50

Dell har veldig god service, de kom hjem og bytta harddisk hos meg en gang ;)
medlem i 206 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav Gelle » ons 22.10.2008 14:15

Ja, Apple er jo kjent for dårleg sørvis, ingen tvil om det. Dell har også sendt ein mann og skifta skjerm heime hos meg. Det er tydeleg at dei har kvar sin strategi på dette, og kva som er mest lønsamt hadde vore moro å visst. Problemet vårt er at det kun er Apple som er leverandør av maskinvare til denne plattforma, medan Dell må konkurrere med mange andre. Dermed må vi på sett og vis anten godta den dårlege sørvisen, eller skifte plattform. Eg klarar for min del ikkje å skifte plattform, men blir av og til utruleg provosert av Apple si sørvisinnstilling.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav troto » ons 22.10.2008 14:31

frency skrev:
Jeg har en liten bulk i siden på mac-en etter jeg var uheldig og mistet ryggsekken i bakken rett etter den var ny (mac-en altså, ikke sekken ;). Dette har aldri vært noe problem, til nå. Apple mener dette er årsaken til at låsen til lokket ikke funker og nekter å reparere.


Dette sier vel det meste, ikke noe krav til gratis reperasjon her.


Var du sarkastisk/ironisk mht Apple eller har du ikke lest innlegget?

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav rstange » ons 22.10.2008 14:49

Hadde en Powerbook G4 (nesten samme kassen som dagens MBP) som fikk seg en kakk i flybagasjen. Fikk en bulk i øvre venstre hjørne. Dette skapte ikke noen problemer i begynnelsen. Rundt 1 år etter begynte låsen å bli vanskelig, den hoppet ofte av i sekken eller på bordet. Etter enda en stund ble låsen helt ødelagt, maskinen gikk aldri i lås og endte opp med å ha en lastestropp rundt for å holde lokket sammen. Skrudde masse på maskinen for å prøve å finne ut hva det kunne være. Bytte hengsler til skjermen uten at det hjalp. Bestemte meg tilslutt for å prøve å bytte bunnkassen. Kjøpte bunnkasse hos eplehuset i Trondheim og byttet den selv. Etter det var det aldri noen problemer igjen. Bortsett fra den kakken i flybagasjen har maskinen aldri blitt utsatt for noe "slemt". Trenger ikke å ha en sammenheng, men jeg finner ingen annen forklaring enn at bulken har gjørt chassiet svakere som tilslutt førte til at det ble "bøyd" nok til at låsen ikke tok. Kassen så ikke skjev ut, men var en anelse av at det var bittelitt bøyd. ;)

Så slike fall skader kan skape problemer i ettertid.

Du skriver ikke om du har applecare, men de bruker å være snillere i slike saker om du har applecare. Selv om maskinen har skader som er påført av kunde.

Når det gjelder tastene er det ubekreftet rykte om at dette er ett problem med noen MBP modeller, at tastene ikke funker. For noen løster det seg med en FW oppdatering, men andre må bytte tastatur. Dette går under garanti, problemet ditt er at du har mistet garantien siden maskinen har vært i bakken. Slik er det dessverre bare.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav troto » ons 22.10.2008 15:03

rstange skrev:Hadde en Powerbook G4 (nesten samme kassen som dagens MBP) som fikk seg en kakk i flybagasjen. Fikk en bulk i øvre venstre hjørne. Dette skapte ikke noen problemer i begynnelsen. Rundt 1 år etter begynte låsen å bli vanskelig, (...)
Så slike fall skader kan skape problemer i ettertid.

Problemet er hos meg at låsen ikke gikk helt ut, den var blitt treg (også et vanlig problem, har jeg hørt). Pirket jeg med enden av en binders nede i selve låsen kunne den finne på å sprette ut...
rstange skrev:Du skriver ikke om du har applecare, men de bruker å være snillere i slike saker om du har applecare. Selv om maskinen har skader som er påført av kunde.

Har ikke Apple Care. En forglemmelse av både meg og min leverandør (kjøpt i jobbsammenheng). Burde nok hatt det ja, men spørs om det hadde hjulpet noe som helst (se under).
rstange skrev:... problemet ditt er at du har mistet garantien siden maskinen har vært i bakken. Slik er det dessverre bare.

Dette blir jeg kraftig provosert over (ikke mot deg, da). Det er omtrent det samme som at bilforhandleren min vil nekte å reparere feil på motoren fordi jeg har en bulk i bakskjermen.
Hadde jeg kjøpt maskinen som privatperson skulle jeg lagt et lite helv... for Apple. Mistenker de for å (om mulig) drite enda mer i bedriftskunder da det ikke finnes reklamasjonsrettigheter i det segmentet - kun leverandørens "garanti" (som ikke er verdt papiret det er skrevet på).

Må rose Eplehuset litt da. De reparerte låsen på lokket likevel. Ender vel med at jeg må kjøpe nytt tastatur.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav slogmo » ons 22.10.2008 17:24

Gelle skrev:Problemet vårt er at det kun er Apple som er leverandør av maskinvare til denne plattforma, medan Dell må konkurrere med mange andre.


Det lar seg faktisk gjøre å installere OSX på en Dell eller Thinkpad pluss mange andre maskiner. Og det uten å piratkopiere.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav Torjussen » ons 22.10.2008 17:32

Det lar seg faktisk gjøre å installere OSX på en Dell eller Thinkpad pluss mange andre maskiner. Og det uten å piratkopiere.

Funker dette like smooth?
I så fall skal Mamma få på sin HP!

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav Gelle » ons 22.10.2008 17:36

Torjussen: Ja, jeg vet det, men for oss som bruker tiden foran datamaskinen til å jobbe og ikke til å sette seg inn i all verdens finurligheter så er det foreløpig ikke et alternativ. Jeg har en aldri så liten mistanke om at mye av fordelen med mac da vil forsvinne samtidig, nemlig det at man slipper så mye rot og styr for å få ting til å virke. :-)

EDIT: Innlegget var selvfølgelig myntet på Slogmo :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav slogmo » ons 22.10.2008 17:43

På bærbare er det litt plunder.
Og ofte funker ikke det interne WLAN-kortet.

Men på stasjonære, så er det en smal sak.
Tok meg ca 30-50 minutter fra jeg puttet i DVD'en til jeg surfet i Safari. :D

Spørs om ikke noen lure hardwareprodusenter kommer med maskiner som funker out of the box med OSX.
Hadde vært gromt.
Før Bootcamp kom var det jo Mac'ere som "fikset og dillet" for å få Windows til å kjøre på
Mac'en sin.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav rstange » ons 22.10.2008 17:48

troto skrev:Mistenker de for å (om mulig) drite enda mer i bedriftskunder da det ikke finnes reklamasjonsrettigheter i det segmentet - kun leverandørens "garanti" (som ikke er verdt papiret det er skrevet på).

Bedriftskunder er mer verdsatt hos Apple, de er nok de aller viktigste kundene.

Nå er det litt forskjell på en bil og en datamaskin. I bilen skal du treffe ganske hardt før det går ut over motor oppheng osv. Dessuten koster jo bilen ett par lapper mer. Problemet i elektronikk verden er at problemene kan oppstå i ettertid. Ganske lenge etterpå. Her er alt veldig følsomt. Det er også vanskelig å bevise eller motbevise om bulken din har innvirkning. Men skjønner situasjonen din, og ville vært rimelig fortvilt selv. Siden det tross alt er snakk om utstyr som koster en del penger.

Nå er jeg også litt forvirret med hvem du kaller Apple? Vi har jo ingen Apple Store i Norge, så om det er i butikk du har vært så er det i såfall en reseller. Apple er ikke alltid firkantete, så mange kunder løser saker med å ta kontakt med apple dirkte (altså via telefon). Da kan de opprette en sak og si at feilen dekkes av garanti og skal utbedres, så kan du få ett lokalt verksted til å ta jobben (må være ett apple registrert service verksted). Så om du ikke har snakket med Apple er det værdt ett forsøk. Vet mange kaller humac og eplehuset for apple, så derfor kommer jeg med tipset siden det er litt uklart hvem du referer til !

Men det er jo selvfølgelig beklagelig at du ikke får den servicen du ønsker.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav troto » tor 23.10.2008 11:21

rstange skrev:Nå er jeg også litt forvirret med hvem du kaller Apple? Vi har jo ingen Apple Store i Norge, så om det er i butikk du har vært så er det i såfall en reseller. Apple er ikke alltid firkantete, så mange kunder løser saker med å ta kontakt med apple dirkte (altså via telefon). Da kan de opprette en sak og si at feilen dekkes av garanti og skal utbedres, så kan du få ett lokalt verksted til å ta jobben (må være ett apple registrert service verksted). Så om du ikke har snakket med Apple er det værdt ett forsøk. Vet mange kaller humac og eplehuset for apple, så derfor kommer jeg med tipset siden det er litt uklart hvem du referer til !

Men det er jo selvfølgelig beklagelig at du ikke får den servicen du ønsker.

Har kjøpt den via vår bedrifts IT-leverandør, og nå levert den inn på Eplehuset som har tatt dialogen med Apple. Mulig jeg skulle brukt leverandøren jeg kjøpte via.
Jeg tror hele "problemet" her er at maskinen ikke ble kjøpt med Apple Care. Har jo skjønt at det er "obligatorisk" når man ikke kjøper som privatperson.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav rstange » tor 23.10.2008 11:54

Eplehuset har egene teknikere, så noen kontakt med Apple har de nok ikke.

Men Apple Care er nok den beste invisteringen du kan gjøre dersom det er ett firma som kjøper maskinen. ;)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]