Wackhy skrev:OS X omfattes av AppleCare Protection Plan...
OS X Server og XServe er de systemene som krever en egen plan, men kjøper du f.eks. en MacBook Pro med AppleCare Protection Plan vil dette også dekke OS X, samt mange andre programmer. Blant annet iLife og iWork.
Wackhy skrev:Man kan fint argumentere med at du har to eller fem års reklamasjon på et kjøp uansett, men en av de store fordelene med AppleCare Protection Plan er nettopp gratis support i tre år. Det er ingen lov som sikrer deg dette, og det kan spare deg for mange penger siden Apple tar en minstepris på rundt 300,- om jeg ikke husker feil.
Wackhy skrev:Apple er også betydelig rundere i kantene mot de som har AppleCare Protection Plan. Jeg hadde en maskin med APP som jeg skulle reklamere på. Jeg trengte ikke nevne ordet reklamasjon, og etter en snau halvtime på telefonen (som ikke kostet meg en krone) var det lagt inn bestilling på ny maskin til meg, som kom en ukes tid senere.
Jeg hadde sikkert klart å få ordnet dette uten APP og, men jeg tviler sterkt på at det hadde gått like strømlinjeformet.
AppleCare Protection Plan gjelder forøvrig også en AirPort Express/Extreme, Cinema Display, Time Capsule eller andre ting som kjøpes med maskinen.
Masse informasjon her som kan være verdt å få med seg når det gjelder AppleCare Protection Plan: http://www.apple.com/no/support/products/proplan.html
troto skrev:Ok, det er mulig det. Tror uansett at man vil få beskjed om å reinstallere os dersom det oppstår problemer, og det kan man fint gjøre selv.
troro skrev:Her tror jeg du "blander kortene" litt. Lov om forbrukerkjøp garanterer kostnadsfri reparasjon av feil som oppstår på produktet, hvor leverandøren må påvise at dette er som følge av noe kjøperen har forårsaket. At en serviceavtale kan gi deg noe utover dette er helt greit, men de som ikke har det skal ikke begrenses mht de rettigheter man har som forbruker i Norge.
troto skrev:Problemstillingen her er Apple sin strategi om å forsøke å få kunden til å betale for noe som man allerede har krav på gjennom norsk lovgivning. Det er da heller ikke mangel på saker som belyser dette. At man må "krangle" med Apple for å få sine rettigheter viser jo dette tydelig, noe som du også viser til mht at "alt gikk strømlinjeformet" for deg.
For øvrig dekkes alle produkter av lov om forbrukerkjøp som du måtte "kjøpe med maskinen".
Jeg synes det er problematisk med en leverandør av utstyr som ikke underordner seg norsk lovgivning uten at kundene må "stå på krava".
MindTooth skrev:Kan heller anbefale deg å kjøpe den gjennom Eplehuset, så er du dekket av reklamasjonretten. Som jeg tror gjelder i to år.
Men om du er helt grønn innen verden av macintosh, og kanskje vil være sikker, så hvorfor ikke. Tror bare at man egentlig ikke trenger den.
Birger
Wackhy skrev:troto skrev:Her tror jeg du "blander kortene" litt. Lov om forbrukerkjøp garanterer kostnadsfri reparasjon av feil som oppstår på produktet, hvor leverandøren må påvise at dette er som følge av noe kjøperen har forårsaket. At en serviceavtale kan gi deg noe utover dette er helt greit, men de som ikke har det skal ikke begrenses mht de rettigheter man har som forbruker i Norge.
Det er nok du som blander her troto...
Jeg har ikke sagt noe som helst om at reparasjoner ikke er kostnadsfrie. Det jeg sa var at support ikke er noe du har krav på å få gratis. Les postene ordentlig før du kommenterer de...
Wackhy skrev:Forøvrig kan man si at mange folk oppfører som komplette idioter når det kommer til reklamasjon. Mange ringer inn til Apple og nærmest roper ut til den stakkars svensken som sitter på andre linja om at de SKAL ha ny maskin i går, og vil ikke godta noe annet. Det er mange eksempler bare her på mac1 på folk som har gått i denne "fella", og da skjønner jeg veldig godt at Apple ikke har veldig lyst til å være kjempehyggelig mot den type kunder. Klarer man å holde seg saklig og rolig kommer man i de aller fleste tilfeller gjennom uten store problemer.
Wackhy skrev:Det er, som du sier, sant at alle produkter du kjøper er dekket av forbrukerkjøpsloven, men det gjelder da som nevnt tidlige reklamasjon, og ikke support. AppleCare Protection Plan er mer rettet mot support enn garanti, men folk her til lands har hengt seg grundig opp i dette med at du får tre års garanti.
AppleCare Protection Plan er tre års gratis telefonsupport, og som en "bonus" får man tre år on-site garanti der det er tilgjengelig. Hvis du leser gjennom AppleCare Protection Plan sine sider går dette faktisk ganske klart frem.
Wackhy skrev:Vi kan godt fortsette denne diskusjonen ved å dra frem ørten andre leverandører som ikke underordner seg norsk lovgiving uten at kundene «må stå på krava». Et fint eksempel er jo batterisaken til Dell for ikke så alt for lenge siden.
Incrediboy skrev:Det er ofte mange meninger om hvor langt etter et kjøp man kan reklamere. Norsk høyesterett har i én sak fastslått at du kan reklamere på et produkt opp til 5 år etter kjøpsdato dersom forventet levetid er ut over det normale.
Vi snakker da om elektronikk som i all hovedsak står i ro, som TV, DVD-spillere, hvitevarer etc.
Incrediboy skrev:At man forventer 5 års reklamasjonsrett på en bærbar maskin som MB el. MBP syns jeg blir totalt misforstått. Dette er et produkt som i all hovedsak utsettes for store mengder ytre påkjenninger med mye reise og av-og-på.
Incrediboy skrev:Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen.
- sitert Forbrukerkjøpsloven anno 2007.
Incrediboy skrev:Så om man da vil utvide sin garanti- og support tid, så er Apple Care en rimelig investering. Prisen tilsvarer 1 bytte av HD.... I tillegg får man 3 års support worldwide. Garantien er egentlig veldig god,- da spesielt for folk som reiser mye og da gjerne over lengre perioder.
Returner til Garanti og service
Registrerte brukere: Google [Bot]