Power PC G4 733Mhz - verdi/nytteverdi?

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Power PC G4 733Mhz - verdi/nytteverdi?

Innleggav hanspeei » ons 05.11.2008 13:49

Jeg har nettopp kjøpt min første Mac!

Som topic sier så er det en Power PC G4 på 733Mhz, med 512 MB Ram Den har tre disker, 2x42.94Gb og den originale Mac HDen på 60Gb. CD-RW/DVD-R-brenner er Pioneer DVR-103.

I tillegg til det originale skjermkortet sitter det et NVidia Geforce 2MX 32Mb VRAM og et Matrox RTMac 32MB med tilhørende captureenhet.

Maskinen har originalt tastatur, men ikke mus og skjerm.

Hvor mye tror dere denne maskinen er verdt? Vil Leopard fungere bra på maskinen, og tror dere den takler Front Row og avspilling av DVD, DivX, XviD og andre aktuelle formater?
medlem i 185 måneder
 

Re: Power PC G4 733Mhz - verdi/nytteverdi?

Innleggav ball » ons 05.11.2008 13:52

Dette er en Powermac, ja?
Jeg vil tippe 1500, 2000 som et absolutt maksimum.
Tiger vil iallefall kjøre strøkent på den, men til Leopard stiller den akkurat under minstekrav av maskinvare. På papiret bør du ha en maskin med 867MHz-prosessor og minimum 768 MB ram. Men med litt ekstra ram kan det godt hende det fungerer strålende, kanskje med unntak av noen av de animerte effektene. Jeg har ikke testet det selv.
Du klarer å spille av dvd'er og vanlige divx-filer, men mer heavy codecer og 720p/1080i/p-materiale er nok ikke mulig.

Forøvrig fin maskin til serverbruk :-)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Power PC G4 733Mhz - verdi/nytteverdi?

Innleggav Sirch » ons 05.11.2008 14:00

Gratulerer med din første Mac!
Nå skal det sies at du har kjøpt en mac som er ganske gammel ( >3 år ). Innen IT-verden er det ganske mye.

På den andre siden er dette en Mac, så den skal være ganske brukbar på tross av alderen. Xvid, DivX, DVD vil fungere fint, men ikke prøv på høydefinisjons video (HD).

Leopard vil nok fungere, men det er en smakssak hva en velger å prioritere, nytt operativsystem eller responsivitet.

Verdien på maskinen er opp til kjøper. Selv ser jeg at en del G5 PowerMacs selges til rundt 3000 kr, med 2 prosessorer på rundt 2Ghz hver. G5 maskinene har jeg vurdert å slå til på ved flere anledninger. Dersom din maskin er en stasjonær ville en sum fra 500 - 1000 være aktuell.

Som en sidenote, ville jeg oppgradert minnet på maskinen dersom det er en mulighet (jeg kjenner ikke til hva som er grensen på maskinen eller tilgjengelighet på rett minnebrikke).

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Power PC G4 733Mhz - verdi/nytteverdi?

Innleggav hanspeei » ons 05.11.2008 14:15

Takk for meget kjappe svar!

Det er nok en Power Mac ja :)
Tror den blir brukt som server/mediasenter da, får teste om Leopard fungerer greit og så evt. installere Tiger etterpå.HD-video er ikke noe must for meg, siden jeg ikke har skjerm å spille det på.
medlem i 185 måneder
 

Re: Power PC G4 733Mhz - verdi/nytteverdi?

Innleggav hr Diablo » ons 05.11.2008 15:02

installerte Leopard på en 1.4ghZ iBook, og fikk nesten bare trøbbel. det hele var tregt og lite responsivt, selv med 1.5 GB ram.

sitter nå på en 800MHz iMac, og kunne aldri ha tenkt meg å legge inn Leo på denne... selv tiger er småtregt.....

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Power PC G4 733Mhz - verdi/nytteverdi?

Innleggav Sirch » ons 05.11.2008 15:08

En mulighet kan være å vurdere Linux med Plex mediasenter installert.. Den kan fremdeles dele fellesfiler over nettverket om det er ønskelig.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Power PC G4 733Mhz - verdi/nytteverdi?

Innleggav gorjan » ons 05.11.2008 15:09

Leopard kjører ganske bra på min mors 1GHz iBook med 1,2 GB ram. Men jeg tror at minimumskravet for å kjøre Leopard er 800MHz, jeg så tviler på at du får installert det uten å endre på installasjonsfilene.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron