Apple fortsetter sin arrogante holdning

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Maxell » tor 06.11.2008 16:36

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=523856

Apple trosser fortsatt norske forbrukermyndigheters krav til næringsdrivende som selger varer og tjenester i Norge. Når har de tenkt å gi seg?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav trondrm » tor 06.11.2008 16:39

Det forbrukerombudet ikke har forstått, er at det er plateselskapene som krever drm på musikken på iTunes. Alle selskapene, bortsett fra ett, EMI.

Musikken til EMI er fritt tilgjengelig på iTunes - uten drm og kan legges inn på alle avspillere.

Forbrukerombudet skyter på pianisten.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav admin » tor 06.11.2008 16:43

Forhåpentligvis gir de seg ikke og Apple tar denne saken til retten. Der tror jeg de faktisk har en svært god sjanse. Apple kan faktisk ikke gjøre noe med dette problemet, utover å stenge ned butikken i Norge eller kun selge EMI-musikk. Apple har ingen mulighet til å selge musikk uten DRM så lenge plateselskapene nekter.

Forbrukerombudet går etter feil bransje. Det er plateselskapene og ikke Apple som har skapt dette problemet. Les forøvrig vår relativt lange artikkel om akkurat dette: http://ipod1.no/artikkel/2922/itunes-ti ... kerombudet

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav kajac2 » tor 06.11.2008 17:41

jaja? Og hvorfor er det da så mange andre som selger musikk som har DRM hos Apple DRM-fri? Hmm..... Mye av drm-musikken i iTunes selges LOVLIG UTEN DRM andre steder.
medlem i 197 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav admin » tor 06.11.2008 17:49

Fordi plateselskapene ønsker å bedrive konkurransevridning og ikke gir Apple/iTunes samme vilkår som Amazon etc.

Pga. plateselskapenes udugelighet (og DRM-kåthet) har iTunes blitt markedsledende og en ekstremt dominerende faktor. Dette skremmer selvsagt plateselskapene og for å prøve å få flyttet markedsmaktet fra iTunes til andre, har flere av de store selskapene startet å selge musikk uten DRM til andre aktører som f.eks. Amazon. Det eneste av de store plateselskapene som tillater Apple å selge musikk uten DRM er EMI. EMI begynte med dette kort tid etter Steve Jobs åpne brev til musikkbransjen. Det var dette brevet som for alvor satte fart i prosessen med å bli kvitt DRM på musikk.

Platebransjen har skutt seg selv i foten gjentatte ganger og ser fortsatt ikke ut til å forstå poenget. Så lenge de fortsetter å selge musikk med DRM, gjør de det lettere for sine kunder å stjele musikken - samtidig som de bygger opp til slik monokultur som iTunes nå står for. Det er absolutt ikke bra at iTunes har så stor makt som de har, verken for utvalget eller konkurransen. Hadde platebransjen ikke insistert på DRM til å begynne med, hadde flere kjøpt musikk i dag og iTunes hadde ikke hatt samme markedsmakt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav AsbjørnH » tor 06.11.2008 18:01

De som ikke har iPhone eller iPod får vel bare drite i å kjøpe musikk på iTunes om de ikke har tenkt å ha det på en MP3 spiller da.

Det er jo bra med DRM, så ikke musikken blir spredd utover på nettet enda mer enn det er spredd ut fra før av.

Og som noen sier, så er det flere steder der de selger DRM-fri musikk, og de som vil ha DRM fritt må vel bare benytte seg av iTunes Plus eller kjøpe en annen plass.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Billhater » tor 06.11.2008 18:03

Mange som er irritert på Apple her, og mange som støtter Apple. Begge grupperinger har litt rett. Det er selvfølgelig plateselskapene som står for DRM. Men hvem er det som har funnet ut at iTunes kun kan synce med iPoder? Det sier ikke fanboysa noe om her. Det er en markedsføringsstrategi som også er i fokus her. Ikke glem det. Dette handler ikke bare om DRM, men om Apples enorme trang til å låse sine kunder til sine egne produkter, hardware som software.

Håper Apple skjønner at folk vil ha valgfrihet. Om jeg vil spille min iTunes-musikk på en spiller fra Creative bør ikke Apple legge hindringer i veien for det. Slik jeg oppfatter detm er det nettopp dette som er et av de store ankepunktene i denne saken.

Apple har i alle fall valget om å åpne opp slik at jeg som bruker kan velge hva jeg bruker som overføringsprogram mellom datamaskinen og en portabel spiller. Jeg vil bruke det jeg vil, ikke det Apple vil! Det er fullstendig uhørt at noen støtter Apple i at man må ha iPod for å spille iTunes-musikk.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav admin » tor 06.11.2008 18:07

@billhater
Saken handler ikke om iTunes kan synce mot andre spillere, saken handler om DRM.

Ingenting som hindrer deg i å ta iTunes Plus filene du har kjøpt og legge dem over på en hvilken som helst enhet som støtter AAC. Du kan fint spille av iTunes Plus musikken din på mobiltelefoner, PS3 osv. som støtter AAC. De fleste alternative MP3-spillere har enten sitt eget synkroniseringsprogram eller støtter drag-and-drop av musikkfilene. Det er ikke vanskeligere enn å hente ut musikkfilene som ligger nydelig organisert under /Music i hjemmappa di - ikke ulikt hva alle som ikke har iPod i dag driver med på sine PCer.

Apple legger ingen hindringer i veien for at du kan spille din iTunes Plus musikk på en hvilken som helst enhet som støtter AAC. AAC er et ISO-sertifisert format. Hindringen i ikke iTunes Plus-musikk ligger i DRM og DRMen er det plateselskapene som presser på oss.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Billhater » tor 06.11.2008 18:11

Hm .... Det er jeg ikke sikker på. Har du belegg for dette, eller er det Apple som er kilden? Og kan jeg synce mine spillelister fra iTunes til en hvilken som helst spiller? Eller må jeg gå via Finder eller et annet medieprogram?

Jeg kan ikke fatte og begripe at det er DRM som gjør at jeg må bruke iPod og iTunes i sammen.

Og det handler ikke bare om DRM. Sitat VG:

"Forbrukerombudet har i to år kritisert Apple for at de låser musikk som er kjøpt i iTunes til Apples egen mp3-spiller iPod. "

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav trmika » tor 06.11.2008 20:35

Det spiller forøvrig liten rolle , så lenge Norge er et lite marked vil Apple heller stoppe salget i Norge enn å gå i mot sine avtaler med store plate-selskaper.Dette er virkerlighetens verden. Man kan ønske så mye man vil at Apple skal forandre ITunes. Da er det oss som benytter ITunes og stort sett er fornøyde ( merk: stort sett ) dette går utover. Forbrukerrådet burte heller ta plateselskapene og ikke Apple.
Ellers så burte folk lese Steve Jobs åpne brev før de hevder at det er Apple som er synderen : http://ipod1.no/node/1392
medlem i 193 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav trondrm » tor 06.11.2008 20:54

@Billhater

Du må bruke Finder eller Explorer på Windows. Gå inn i din iTunes Music mappe og dra mappen med albumet over til en hvilken som helst mp3spiller/Mobiltelefon som støtter aac eller PS3 o.l. Det virker utmerket. Jeg har gjort dette mange ganger selv, både med PS3 og en HTC telefon.

Men dette gjelder kun musikk som er fra EMI siden de er de eneste som tillater iTunes å selge musikken uten DRM.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav fredarn » fre 07.11.2008 0:48

Dette er patetisk av forbrukerombudet; For det første ønsker allerede Apple å selge DRM-dri musikk, men det er i stor grad opp til plateselskapene!

For det andre så bør firmaer få selge produktene sine slik de ønsker, om du ikke er fornøyd med vilkårene til iTunes så LA VÆR Å BRUKE iTUNES! Det som er så flott er at vi som forbrukere kan la vær å kjøpe produkter vi ikke har lyst på.

Jeg blir rett og slett forbanna når 'storebror' skal styre private selskaper. DRM i iTunes skader ingen personer, det kan skade salget til Apple hvis folk ikke er fornøyde, men that's it!


Slutt å kontroller alt, er så forbanna lei dette RØDE landet.
medlem i 216 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav kajac2 » fre 07.11.2008 0:54

Min gamle MP#spiller fra creative kunne synce med iTunes. Det var en Creative MuVo V200

Admin:
Kan du underbygge dine påstander om at iTunes er ren som en engel og platebransjen er snylterne? Noen annen dokumentasjon enn det som kommer fra Apple?
Jeg tror nemlig at forbrukerrådet som har drevet denne kampen i flere år er vel vitende om hva de gjør, og jeg tror iTunes har minst like mye skyld i dette som platebransjen. Et flere år gammelt åpent brev fra Jobs underbygger ikke påstandene dine, og alt tyder på at det er i stor grad at iTunes er rimelig medskyldig, blandt annet det faktaet at andre platebutikker er helt DRM-frie, og de alle lagrer i et format som kan spilles på alle MP3spillere. Dette gjør ikke iTunes, og dette er valg Apple må ta, ikke platebransjen.

Jeg kan love deg at hvis Apple hadde gjort en ordentlig innsats for å bli kvitt DRM fra f.eks Universal eller Sony BMG sine sanger hadde de klart det. I korte trekk kunne det vært så enkelt som å si at sony ikke fikk ha sine sanger i iTunes så lenge det var DRM på dem. Joda, sony ville bare fjernet sangene sine fra iTunes, men siden iTunes er verdens største musikkbutikk, ville sony rakst villet komme tilbake, og da hadde det kanskje vært mer interresant med forhandlinger som gangner musikkunden, hvis det var eneste muligheten.

En annen ting er musikkformatet, og der har iTunes ENE OG ALENE skylden. Apple benytter AAC-formatet, som kun støttes på iPoder. Hvis Apple hadde gjort om formatet til MP3 eller m4a hadde langt flere spillere støttet det. Dette er et valg Apple selv har gjort.

Forbrukerrådet og markedsrådet vet nok hva de driver med, selv om det strider i mot vårt lille Apple-regime her inne, og det er lett å bli partisk og støtte ene synspunktet fullt og helt, og det andre ikke i det hele tatt. Så min konklusjon er at Apple har stor skyld i dette. De er ikke alene om skylden, men de er utrolig langt i fra uskyldig :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav Macini » fre 07.11.2008 9:51

@kajac2: Det er ikke bare iPoder og iPhones som støtter AAC:
Sakset fra Wikipedia:
"AAC is also the standard audio format for Sony’s PlayStation 3 and is supported by Sony's Playstation Portable, latest generation of Sony Walkman, Walkman Phones from Sony Ericsson, Nintendo's Wii (with the Photo Channel 1.1 update installed for Wii consoles purchased before late 2007), the Nintendo DSi, and the MPEG-4 video standard."

AAC er heller ikke et lukket format, det er et åpent format som alle kan bruke, men det er et valg de andre produsentene ikke vil gjøre, siden det virker som de er redde for hva Microsoft kommer til å gjøre med sitt lukkede format.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Apple fortsetter sin arrogante holdning

Innleggav admin » fre 07.11.2008 10:57

kajac2 skrev:Alt tyder på at det er i stor grad at iTunes er rimelig medskyldig, blandt annet det faktaet at andre platebutikker er helt DRM-frie, og de alle lagrer i et format som kan spilles på alle MP3spillere. Dette gjør ikke iTunes, og dette er valg Apple må ta, ikke platebransjen.


Det har ikke falt deg inn at Apple har avtaler med plateselskapene som regulerer om musikk skal selge med eller uten DRM? Så lenge plateselskapene ikke ønsker å gi Apple muligheten til å selge musikk uten DRM, så har Apple heller ingen mulighet til å gjøre det uten å bryte avtalene som allerede er inngått.

Plateselskapene har endelig våknet opp og skjønt at DRM er en uting og at det både begrenser konkurransen og gjør det vanskelig for de lovlige kundene å benytte deres produkter. Plateselskapene er ikke særlig fornøyd med at Apple/iTunes har 80% av markedet for digital musikk og prøver dermed å vri konkurransen ved å tilby DRM-fri musikk andre steder enn iTunes. Dette kan kanskje være en effektiv måte å bygge opp flere konkurrenter til iTunes på, men dette begrenser muligheten for Apple/iTunes til å kunne selge musikk uten DRM uansett hvor mye Forbrukerombudet presser på.

Dette er selvsagt ikke noe jeg driver å finner på og stort sett alt som kan stå og gå av teknologipresse har dekket denne problemstillingen flittig det seneste året.

New York Times skrev:The effort is likely to be seen as part of the industry’s wider push to increase competition to iTunes and shift leverage away from Apple, which wields enormous influence over prices and other terms in digital music. New York Times om Universal sitt salg av DRM-fri musikk


Wired skrev:The more likely reason is that Universal is simply afraid of giving iTunes any more power than it already has when it comes to online music, DRMed or otherwise. By excluding iTunes and at the same time dropping DRM, Universal is hoping to steal sales away from Apple and bring them back into the Universal fold via partners it can control. Wired om Universal sitt salg av DRM-fri musikk


Silicon Alley skrev:Earlier this summer Universal announced they would not renew their long-term contract with iTunes - but they continue to sell music through iTunes on a month-to-month basis. Now they'll try to squeeze Steve Jobs by giving his competitors something Apple doesn't have. Silicon Alley om Universal salg av DRM-fri musikk


Electronista skrev:Universal is also suspected of bending to pressure to follow EMI's lead in opening its catalog to most devices or players, though its preference for normally proprietary, non-Apple stores in the trial indicates that the company is being cautious or is again trying to grow the market for challengers to iTunes before selling its full collection to a wider range of stores. Electronista om Universal sitt salg av DRM-fri musikk


BusinessWeek skrev:Rather than following EMI's lead, other labels are hoping to create another Apple competitor in Amazon, which is willing to give the recording industry greater pricing flexibility. "That was a big part of it—countering Apple's control in a positive way by creating more able competitors," BusinessWeek om Sony BMGs salg av DRM-fri musikk


BoingBoing skrev:Warner's move to sell its music in the superior DRM-free form only through Apple's competitors seems like petty gamesmanship, since MP3s are MP3s, no matter where you buy them, and an Apple customer who buys an MP3 in the iTunes Store is every bit as able to shop somewhere else for music and players as is someone who buys music from Amazon. This is a move that pits Warner's long-term corporate strategy -- punishing Apple to reduce its market power -- against the needs of its artists, who benefit from having the largest possible pool of retail outlets for their music in its most superior form. BoingBoing om Warners salg av DRM-fri musikk


kajac2 skrev:En annen ting er musikkformatet, og der har iTunes ENE OG ALENE skylden. Apple benytter AAC-formatet, som kun støttes på iPoder. Hvis Apple hadde gjort om formatet til MP3 eller m4a hadde langt flere spillere støttet det. Dette er et valg Apple selv har gjort.


AAC er, som du kanskje ikke har fått med deg, et ISO-sertifisert format og en del av MPEG-2 og MPEG-4 standarden. En hver hardware og softwareleverandør kan bygge inn støtte for AAC hvis de ønsker det. AAC er ikke et Apple format og støttes blant annet av Apples iPod/iPhone, Microsofts Zune, SanDisks Sansa, Creatives Zen, Sony PSP, Sony Walkman, Sony Ercisson Walkman mobiltelefoner (f.eks. W890i), Nintendo DS, Playstation 3, Xbox 360, Nokia XpressMusic, Wii osv. osv. Jeg anbefaler deg å lese deg opp om AAC hos Wikipedia.

Årsaken til at Apple har valgt AAC er selvsagt ikke for å låse deg til et format, da hadde de utviklet sitt eget format og ikke brukt en ISO-sertifisert og fritt tilgjengelig standard som alle kan benytte. Microsoft på sin side, har derimot gjort akkurat dette med sitt Windows Media Format - uten at det ser ut til å skape noen debatt? Det er kanskje ok at formatet er lukket og låst til Windows fordi flertallet benytter Windows?

AAC er et suverent overlegent format iforhold til MP3, både med tanke på lydkvalitet og lisensrettigheter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Neste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]