G4, OS9 og iTimeMachine

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

G4, OS9 og iTimeMachine

Innleggav arnfinna » ons 31.12.2008 15:13

Jeg har fått satt opp en utgammel G4, som jeg tenkte jeg kunne kjøre backup mot. Dessverre kjører den på OS9 -noe jeg har lite erfaring med. Derav noen spørsmål sånn på tampen av året :-)

Finnes det FireWire drivere til OS9?

Vil en OS9 maskin fungere i nettet med mine Leo maskiner?

Går det eventuelt an å kjøpe en gammel versjon av OSX noe sted?

Maskinen har bare 384 MB RAM og en 500 MHZ(?) prosessor, så antar at nyere versjoner av OSX er uaktuelle.

På forhånd takk

@rnfin
medlem i 198 måneder
 

Re: G4, OS9 og iTimeMachine

Innleggav trondrm » ons 31.12.2008 15:19

Den maskinen der bør da fint kunne kjøre Tiger...?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: G4, OS9 og iTimeMachine

Innleggav arnfinna » ons 31.12.2008 15:21

Hei!

Ja det burde gå, men er Tiger fortsatt til salgs noe sted?

@rnfinn
medlem i 198 måneder
 

Re: G4, OS9 og iTimeMachine

Innleggav Dorkfish » ons 31.12.2008 15:31

Det finnes veldig god støtte for FireWire i OS9. Det er lite trolig at en FW HD som funker i OSX ikke skal funke i OS9.

Maskinen din skal fint kunne kjøre OSX 10.4, og dette skal du kunne finne brukt på diverse bruktmarkeder på nettet. eBay f.eks.

OS9 vil muligens ha problemer med å koble seg til nettverket dersom du kjører trådløst, men med tråd skal det ikke være noen vanskeligheter.
Har selv en PowerMac G4 400 Mhz med Airport kort, og den kjører trådløst i OSX 10.4, men i OS9 må jeg koble meg til naboens trådløse. Han har nemlig ikke kryptert det.

Og for dere som lurer på om jeg er kriminell - jeg har fått lov.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: G4, OS9 og iTimeMachine

Innleggav vidina » ons 04.03.2009 17:05

Står ingenting om modell her? Min G4 MDD har firewire-port, og kom med OS 9.2, så det støttes uten problemer. Derimot er vel den beste nettleseren iCab, og den er rimelig dårlig, så oppgrader til Tiger du. Min er noe raskere (2x1.25GHz) og kjører leopard, men 500MHz skal kjøre tiger helt fint. Om du spør pent her eller i kjøp/salg-seksjonen, er det sikkert noen som selger det for en billig penge?

EDIT: Ser først at inlegget er over 2 måneder gammelt. Beklager. Har du funnet ut av problemene?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]