Hei.
For en stund tilbake sluknet batteriet i Macbooken min. Strømmen forsvant umiddelbart, og når jeg koblet til laderen stod det “lader ikke” i statuslinjen. Ordet “reklamasjon” popper med en gang opp i hodet mitt, men dette skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort.
Maskinen er kjøpt ny i februar 2007, og er derfor utenfor garantiperioden. Dette er heldigvis ikke av betydning siden vi i Norge har 2 års reklamasjon på batteri i en bærbar maskin, med unntak av at feilen ligger hos brukeren. Men det gjør den selvsagt ikke i dette tilfellet.
For å underbygge denne påstanden fant jeg et skriv fra Apple;
http://www.apple.com/no/support/macbook ... eryupdate/, som klart og tydelig forklarer at det har vært feil hos enkelte batterier i en viss periode, og hvilke symptomer disse rammede batteriene har. “Batteriet lades ikke når datamaskinen koples til vekselstrøm”, er et av disse. Maskinen oppfyller også kravet om kjøpsdato mellom februar 2006 og mars 2007.
Her stiller jeg med en god sak, og forventet egentlig å få nytt batteri på stedet når jeg var hos Tell. Det gjorde jeg ikke. Jeg måtte ringe til Apple Support og forklare problemet mitt, slik at de eventuelt kunne gi klarsignal til Tell om å bestille inn et nytt batteri til meg. Greit nok. Jeg går ut i bilen, setter meg godt til rette, og ringer Apple. En mannlig svenske svarer i andre enden, og får høre historien min. Vi er enige om at det ikke er garanti, men at saken burde få gjennomslag på basis av reklamasjonsretten. For at dette skulle være mulig måtte min lokale Apple-butikk diagnostisere batteriet, og vurdere om det oppfyller kravene.
Jeg går tilbake inn i butikken, sier at jeg vil reklamere på batteriet, og ber de om å kjøre en diagnose på det for å bekrefte at feilen ikke ligger hos brukeren. De sier at jeg skal få beskjed når det nye batteriet mitt har kommet inn.
Noen dager etter får jeg riktignok mail, men ikke med det innholdet jeg hadde håpet på:
“Pga av nye retningslinjer får vi ikke bestillt opp nytt batteri til din laptop. For å få hjelp må du ringe Apple på tlf 81500158.”
Dagen etter er jeg tilbake hos Tell. Jeg går på verkstedet og spør om noen kan forklare meg hva disse nye retningslinjene er. Det kunne de ikke svare på, og konkluderer med at han som skrev mailen hadde vært litt brå i handlingene. Jeg forklarer saken min igjen, og for å understreke rettighetene mine, viser jeg han denne siden:
http://forbrukerportalen.no/Artikler/20 ... %20batteriHan er helt overbevist, og jeg får tilbake troen på at dette kommer til å gå rette veien.
Så går det 2 uker uten at jeg hører en eneste ting fra Tell, og i dag ble jeg lei av å vente. Kjører inn til Tell, mildt frustrert, spaserer inn på verkstedet, og spør hvor det blir av batteriet mitt. Beskjeden jeg får da er at feilen helt klart ikke skyldes meg, og hadde det vært opp til de hadde det blitt bestilt inn nytt batteri til meg på reklamasjonsgrunnlag. Men jeg er nødt til å ringe til Apple først. For klarsignal. Igjen...
Situasjonen er rett og slett komisk, og jeg kan ikke la være å smile litt når jeg nok en gang setter meg i bilen for å ringe til Apple Support. 81500158. Jeg orker ikke å gjenfortelle denne samtalen, men etter å ha snakket med 2 svensker (en av de måtte sette meg på vent for å ringe til supervisoren sin og forhøre seg) var essensen at jeg ikke fikk nytt batteri pga. at batterisymptomet skyldes bruk(!). Dette var helt normalt, og slikt måtte man regne med. Syklusantallet på 350 var visst også litt høyt, mente han.
Toatal samtaletid: 64 minutt.
Hadde det ikke vært for at jeg er veldig fornøyd med Macbooken min, er dette dagen jeg hadde byttet til PC igjen.
Anders, over og ut