PowerMac G3 og OS X

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

PowerMac G3 og OS X

Innleggav unk1nd » man 19.01.2009 10:29

Bilde

Jeg har en G3 Mac som jeg vil ha nytt OS på. 9.2.2 begynner å bli rimelig utdatert...

Er det noen mulighet for å legge inn en tidlig version av OS X (10.2 eller 10.3) på denne maskinen om jeg setter inn mere RAM og større disk ? Hva trengs ? Er det noen som har gjort dette før ? Hvis ikke; finnes det en annen nettleser enn Internet Exporer for 9.2.2 ?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: power mac g3 + os x ?

Innleggav alford » man 19.01.2009 10:37

Jeg har kjørt 10.3 på samme type maskin, fyll opp med ram og du er klar.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: power mac g3 + os x ?

Innleggav Kjidel2 » man 19.01.2009 10:40

Fra wikipedia:

«The first Blue & White G3s shipped with Mac OS 8.5.1, while later revisions shipped with 8.6. The latest version of Mac OS that can be run on this model is Mac OS X 10.4 Tiger (current version: 10.4.11), as the new Mac OS X 10.5 Leopard has discontinued support for G3 processors.»

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: power mac g3 + os x ?

Innleggav Dorkfish » man 19.01.2009 10:59

Du kan fint kjøre OSX 10.4 Tiger på den så lenge du har ca 512 MB RAM og 20 GB HD. Det går ikke fFORT, men jeg har en PowerBook G3 400 Mhz til ned-og-opplasting av torrenter.
Funker fint med Tiger (10.4).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: power mac g3 + os x ?

Innleggav unk1nd » man 19.01.2009 11:05

så jeg må ikke installe noe spess firmware updates eller no først ? har 512mb ram på den og 20 gb disk så burde vell holde det? er det bare å smekke i tiger plata med 10.4 og install ?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: power mac g3 + os x ?

Innleggav Frants » man 19.01.2009 11:13

Jepp

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav unk1nd » man 19.01.2009 11:26

Hvor kan jeg få tak i 10.4.3 da? Jeg har bare 10.5.5 installeringsplatene som jeg fikk med MacBooken min..

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav iBjorn » man 19.01.2009 11:36

Her er det fristende å henvise til "der du hadde tenkt å kjøpe 10.2 eller 10.3". Google er som vanlig din kompetente venn.

btorbo

Brukertips (gratis): Shift-tasten gir deg store bokstaver først i setninger og i egennavn. Utrolig men sant; så langt har faktisk teknologien kommet. En annen ting: ett punktum er som regel nok, men skal det være fler så skal det være tre. Ikke to, ikke fire men tre. Tre er altså det antall punktumer du kan benytte hvis du skal avvike fra den vanlige normen på ett...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav unk1nd » man 19.01.2009 11:43

det finnes ikke raskere løsninger en å kjøpe ? :P

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav iBjorn » man 19.01.2009 11:46

Du kan jo alltids stjele. Mange gjør det. Det er vel kanskje ikke helt bra sånn rent etisk sett, men det er veldig mange som ikke lar seg stoppe av sånne ubetydelige bagateller.

Får jeg lov å minne deg om Shift-tasten nok en gang? Du har en på hver side av tastaturet så du trenger ikke bli sliten engang, uavhengig av om du er venstre- eller høyrehendt. Hvis du er skikkelig avansert bruker du begge hendene når du skriver, og da spiller det ingen rolle.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav unk1nd » man 19.01.2009 11:51

Beklager, skal ikke hende en gang til. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav iBjorn » man 19.01.2009 12:01

Alt i orden. Det ser bare så mye penere ut. Som om man faktisk har noe av viktighet å si, liksom. Noe som i det minste er viktig nok til å fortjene et slags absolutt minimum av "stell". Litt som å ta på bukse før man går ut på en måte. På den annen side er det fullt mulig at det er jeg som bare er avleggs og henger meg opp i uvesentligheter. Inger eier sannheten fullt ut.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav unk1nd » man 19.01.2009 13:16

Bare for å spørre før jeg gjør noe som helst med denne maskinen.

G3`en er fra 1999 ca.. og jeg har bare å pakke inn tiger platene og installere 10.4.3.
Er ikke noe firmware jeg må update eller lignende..

Update på maskin siden 1999:

    20gb disk
    512ram

Dette skal være nokk?
Noe jeg bær være ops på?

Og hvordan får jeg den til å starte fra platen? cmd + ?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav Frants » tir 20.01.2009 14:37

For å få maskinen til å starte fra plata: sett inn plata, hold inne "C"-tasten og start opp. Alternativt er det bare å starte maskinen på vanlig måte, sett inn plata og dobbeltklikk på installasjonsfila på plata, så er det bare å følge instruksjonene.

Du har nok RAM, men jeg tror nok maskinen vil slite litt. Se deg om etter muligheten for å stappe inn større RAM-brikker.

En HD på 20 Gb er nok, og vil ikke i seg selv hindre verken installasjon eller hastighet. Men du vil jo ikke ha så mye plass igjen til andre ting. Og en disk på 60-80 Gb kan du jo nærmest få gratis av andre (kanskje du kjenner en med en avdanka PC på loftet?).

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: PowerMac G3 og OS X

Innleggav djxfade » tir 20.01.2009 15:20

Om du er så usikker, hvorfor prøver du ikke bare? Hva er det værste som kan skje? Du kan risikere å gjøre feile, og måtte begynne forfra igjen. Er ikke værre enn som så.

10.4.x skal den nok takle med nok RAM. Du sier ingenting om CPU specs, men så lenge du har over 400 MHz skal det fungere "brukbart". Kjører selv 10.4.11 på en iMac G3 400 MHz med 1 GB SDRAM, fungerer helt OK til nettsurfing, iTunes, tekstbehandling og litt UNIX hacking, men ikke noe særlig mer, men det regner jeg ikke med noen forventer av en såpass gammel maskin heller, da må de kjøre eldre OS versjoner.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Neste

Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]