Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav aajon » lør 07.02.2009 22:27

Heisann, har søkt på forumet og funnet ut at det skal gå ann å streame musikk fra AirPort Express og Airfoil. Men jeg bare lurte på hva som må til og hvordan det brukes? trenger man begge, eller finnes det alternativer?
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav LudoErgoSum » søn 08.02.2009 0:43

Hei

Du trenger både airport express og airfoil. Når du først har satt opp airporten finner airfoil den automatisk. Funker fantastisk sammen med spotify feks.

Du trenger altså begge deler. Airporten må stå i nærheten av anlegget ditt og kan brukes til å lage (eller utvide) et trådløst nettverk.

Airfoil er et program som gjør at du kan streame til airporten fra PC eller Mac utenfor itunes, egentlig bare lov fra itunes.

Håper dette var oppklarende.

Ludo
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav Macini » søn 08.02.2009 0:47

Du kan streame musikk fra itunes ved å bruke Airport Express, men skal du ha all lyd ut på AE, må du ha Airfoil i tillegg. Hvis du kan nøye deg med bare musikken fra iTunes trenger du bare Airport Express.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav SeaLion » søn 08.02.2009 0:50

Hvis du skal sende musikk fra maskinen til Airport Express så går det an ja, hvis det er en lydutgang på basestasjonen (mini-jack-kontakt). Da er basestasjonen utstyrt med det som kalles Airtunes.

Sett opp et Airtunes-navn på Expressen ved hjelp av Airport-adminverktøy (ligger i Verktøy), f.eks "Stua".

Fra iTunes velges høyttalere nede i høyre hjørnet. Bruk valget Flere høyttalere hvis du vil få lyd både fra Mac-en og stua, kjøkkenet eller hvor de andre høyttalerne er.

Hvis du skal spille av lyd fra andre program enn iTunes via dette systemet, så må du installere og starte programmet Airfoil før du starter programmet lyden skal spilles fra (f.eks før du starter Safari hvis du vil ha mer guffe fra en YouTube-video eller lignende).

Skal du derimot kun spille av musikk fra iTunes klarer du deg helt uten Airfoil.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav aajon » søn 08.02.2009 1:10

Konge det! :) takk for hjelpen:)
Bare en ting til, kan AriPort Express brukes som ruter? Altså til å opprette et trådløst nettverk?
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav Åsmund » søn 08.02.2009 1:19

Airport express er også en trådløs router, så du kan også bruke den til dette.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav aajon » søn 08.02.2009 1:28

FLott:) Takker for alle svarene! :D
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav birdiealways » tir 03.11.2009 1:07

Min Airfoil finner ikke AirPort expressen lenger. Den lyser grønt, og alt ser riktig ut.
Hva kan ha skjedd? Anyone?
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav airbrusher » tir 17.11.2009 17:59

Samme problemet her også..
Jeg prøver å "utvide" det trådløse nettverket jeg allerede har, men finner ikke AirportExpressen.
Min blinker kun orange lys, det har den gjort hele tiden, men den fungerte når jeg konfigurerte den som eget nettverk. Men jeg vil ikke ha to nettverk, da går det jo ikke å surfe på nett og spille musikk samtidig....

Noen som har noe forslag til løsning på dette?
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav kees » tir 17.11.2009 19:43

Du kan bare utvide det trådløse nettverk med ekspress, hvis dit eksisterende nettverk er basert på en apple-ruter. Har du en annen merke ruter som hovedruter må du legge til ekspressen som enhet i det eksisterende trådløse nett.

Kees
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav airbrusher » tir 17.11.2009 22:31

Jeg har nå fårtt koblet opp trådløst og det fungerer fint med iTunes, men når jeg bruker Airfoil blir det en veldig susing i bakgrunn. Akkurat som en dårlig innstillt radio...

Finner ikke noe info om hva dette skyldes....
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav Sigg » tir 17.11.2009 23:25

@airbrusher:
Har du trial versjonen av airfoil? I airfoil uten lisens legges det på en suselyd. Kjøper du lisensen fjernes denne. Hvis du HAR lisens vet jeg ikke hva som kan være galt.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav airbrusher » tir 17.11.2009 23:52

Ooookeeii...
Ja det er trial versjonen jeg har.
Takker for oppklarende svar :-D
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan bruke AirPort Express og Airfoil?

Innleggav edorfo » fre 26.11.2010 19:41

Takk for denne tråden. Jeg hadde også suselyd som jeg ikke ble kvitt. Men nå har jeg betalt lisensen og det fungerer utmerket.
Takk igjen for mac1 forumet :-)
medlem i 182 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]