Macen stjålet, Undercover installert

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 8:54

Jeg har opplevd det utrolige å nå ha hatt tre innbrudd siden vi kjøpte det nye huset vårt i mai. Vi har derfor mistet rimelig mye verdisaker for familien. Blant annet har vi vært uheldige med en Mac som tidligere har forsvunnet, i tillegg til innbruddet vi hadde i natt.

Det spesielle med denne saken er at første gang ble ikke tyven tatt, men da han kom andre gang klarte politiet å finne tyven, selvfølgelig uten å finne noe av det som ble stjålet, bortsett fra en (nå) lommebok han fikk med seg første gang.
Vi ville jo selvfølgelig at han skulle bli tatt "skikkelig" hånd om ettersom han hadde hatt to innbrudd hos oss, men fikk vite fra politiet at det ikke kom til å skje, for de hadde tatt han skikkelig en annen gang, men da gikk kommunen til sak mot politiet ettersom personen har en form for diagnose, og egentlig hører hjemme på en instutisjon. Dermed måtte politiet betale erstatning til tyven for å ha tatt han, noe de ikke ville at skulle skje om de tok han igjen.

Nå har som dere forstår det tredje innbruddet skjedd, og igjen med samme person. Denne gangen fikk politiet igjen tak i han i nærheten, men han hadde for lengst lagret alt han fikk med seg på et lagringssted han har et sted i nærheten - i følge teorien til politiet.

Det som nå blir spennende er at etter forrige innbrudd kjøpte jeg en familielisens av programmet Undercover, og installerte et på alle maskinene i huset. Programmet gjør følgende:
- Dersom maskinen kobles til internett etter at maskinen er registrert som stjålet (noe jeg har gjort) vil maskinen aktivere kameraet, og dermed filme personen som sitter ved maskinen.
- Maskinen vil logge IP-adressen til maskinen slik at en kan finne ut hvor den har vært i bruk
- Dersom maskinen ikke kobles til nett i løpet av en måned vil skjermen gå i svart, noe som ikke er mulig å løse uten å levere den til verksted, som da vil vite at maskinen er stjålet ut i fra serienummeret.

Det som nå blir spennende er å se om personen faktisk tar i bruk maskinen, for da får jeg etter hvert litt informasjon om personen som får maskinen i neste ledd etter innbruddstyven.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: MAC stjålet, Undercover installert

Innleggav spiffers » man 09.02.2009 9:09

Tre innbrudd siden mai sier du? Og vedkommende har en diagnose?
Jeg ville sterkt vurdert å gi vedkommende en tilleggsdiagnose, "stivt kne", eller noe i den duren, MEN jeg setter stort spørsmålstegn til din evne å sikre huset ditt. Det burde være unødvendig at en retard klarer å ta seg inn tre ganger på samme sted.
medlem i 183 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 9:18

Vi har etter hvert sikret huset vårt rimelig godt. Han har til nå brukt både dirking av lås for å få opp låsen, samt brekkjern for å bryte opp dører for å komme seg inn. I tillegg har vi installert alarm som denne gangen gjorde at han ikke fikk med seg så mye som tidligere.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav Linge » man 09.02.2009 10:04

En sint hund, ser ikke forskjell på om noen har diagnose. Anbefales.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav BlueWaste » man 09.02.2009 10:28

Ah, man må bare elske dette landet :-)

Våre kriminelle lider av klarer-ikke-lavær-idosis. Siden han ble mistet ved fødsel, og kan ikke noe for det. Smekker vi Politiet på fingrene, og sier "NEI! Han er spesiell. Ligg unna!"

How-to-be Kriminell:
1. Nask Snickers fra Kiwi
2. Tilstå til legen din, si du ikke klarer la være
3. Be han om å referere deg til spesialist
4. Be til høyere makter om at du får noe lignende "klepto" på papir
5. Gjør ditt nabolag til DITT nabolag

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: MAC stjålet, Undercover installert

Innleggav Larsabal » man 09.02.2009 10:36

spiffers skrev:Jeg ville sterkt vurdert å gi vedkommende en tilleggsdiagnose, "stivt kne", eller noe i den duren,


Jeg synes du er alt for snill, stivt kne gjør bare at han løper litt saktere når han neste gang robber et hus. Jeg stemmer for en langt med permanent og handlingshemmende diagnose...
medlem i 234 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav BlueWaste » man 09.02.2009 10:39

For meg virker det som at vi ikke lenger må tenke på budsjettet våres slik at produkter fra Apple kommer først. Vi må også tenke på ekstrautgifter ett hus kan komme med. Dører, vinduer, ja, ikke bare Little Snitch :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav rub1 » man 09.02.2009 11:00

Utrolig trist å tenke på norsk straffelov...
Men siden tyven har vendt tilbake til huset ditt er det nok et kjempeflott hus du har kjøpt deg :)

Lykke til med etterforskningen!

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 11:52

Dette her er bare komitragisk. Fikk telefon fra politiet for en stund siden. Tyven er nå fri, for de har ikke lov til å holde på han. De hadde ringt instutisjonen hans, hvor ingen ville oppgi navnet deres, og hvertfall ikke være behjelpelige på noen måte da politiet ringte.

Politiet har nå gitt oss fult navn og fødselsinformasjon til tyven, og vi har kontaktet advokat for å kunne kjøre sak på dette. Vi er lei av å ha innbrudd flere ganger i året nå.

Fikk også nettopp mail fra selskapet bak Undercover-programmet til MAC'en om at maskinen nå var registrert som stjålet. De hadde jo vært fantastisk dersom programmet kunne fått maskinen tilbake.

Nå er det uansett ut på tur for å kjøpe den nye Macbooken.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav OlafG » man 09.02.2009 11:57

Unnskyld altså, men virker ikke som om det står så fryktelig ille til om du kan ut å kjøpe ny Macbook dagen etter at den andre ble stjålet...Sorry.

Synd at det ble innbrudd, men virker ikke som det står så ille til i lommeboka.

Det tar vel litt lengre tid enn dette for forsikringer å bli behandlet?
medlem i 206 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav ZerBox » man 09.02.2009 11:59

Grunnen til at det kjøpes inn ny maskin er at det er flere studenter i huset, og en av dem skal levere inn en stor oppgave om tre dager.

Vi har fått klarsignal fra forsikringsselskapet om at maskinen kan kjøpes.

Det irriterende oppi det hele her er ikke pengene og gjenstandene vi blir frastjålet, men heller tanken om at noen har gått rundt i huset med kniv mens du har ligget å sovet (ja, han tar kniver hver gang han er her), samt at ingen klarer å stoppe han på noen som helst måte.

I tillegg kommer alt arbeidet rundt hvert innbrudd. Forsikring, skifting av alle låser, skifting av ødelagt dør, alt opp mot politiet, anskaffelse av nytt utstyr, sperring av bankkort, problemer med at tyvene kjøper produkter, samt opprettet diverse abonnementer osv i ditt navn i etterkant osv.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav OlafG » man 09.02.2009 12:05

Ville også kjøpt en ekstern harddisk eller flere slik at du kan få tatt backup av arbeid:) Evt. en TimeMachine.
medlem i 206 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav Larsabal » man 09.02.2009 12:10

OlafG skrev:Unnskyld altså, men virker ikke som om det står så fryktelig ille til om du kan ut å kjøpe ny Macbook dagen etter at den andre ble stjålet...Sorry.


Hva er dett for noe vrøvl? Er det bedre at det er innbrudd hos en rik person kontra en fattig!?

Følelsen av å ha hatt fremmede i sitt eget hjem, som har rotet rundt i alle dine private ting, er like forferdelig for alle. Om man kan erstatte tingene raskt eller ikke endrer overhodet ikke på problemene mht å føle seg sikker i eget hus.
medlem i 234 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav runi » man 09.02.2009 12:11

OlafG skrev:Unnskyld altså, men virker ikke som om det står så fryktelig ille til om du kan ut å kjøpe ny Macbook dagen etter at den andre ble stjålet...Sorry.

Synd at det ble innbrudd, men virker ikke som det står så ille til i lommeboka.

Det tar vel litt lengre tid enn dette for forsikringer å bli behandlet?


Kan du ikke like gjerne si "du har så mye penger, at det er bare rett og rimelig at du blir robba"

Eh. Hæh?
medlem i 194 måneder
 

Re: Macen stjålet, Undercover installert

Innleggav OlafG » man 09.02.2009 12:16

Det stiller seg litt annerledes når han allerede hadde fått grønt lys av forsikringsselskapet. De gangene jeg har snakket med forsikringsselskapet har det tatt vesentlig lengre tid å få i orden ting og får godkjennelse på dekning av tapt materiale.

For meg så virket det som om innbruddet hadde vært nå i natt og at han var på vei ut for å kjøpe ny maskin allerede, men når forsikringsselskapet har godkjent det, da stiller det seg helt annerledes.
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere