Powermac G5 Hjelp

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Powermac G5 Hjelp

Innleggav Ole_90 » man 09.03.2009 2:09

Hei.
Jeg er en fornøyd G5 eier :-) , men i dag skjedde det noe rart :-/ . Etter å ha avslått maskinen for natten fungerte alt helt fint. Problemet kom da jeg skulle slå den på igjen. Jeg får ingen oppstartslyd når jeg slår den på og det kommer heller ikke noe bilde på skjermen. :-!

Jeg tenkte at jeg kan la den stå på en stund for å se om det skjer noe, men nei da.. Den bare girer opp viftene noe kolossalt, den høres altså ut som et rom fult av servere, eller nærmere sagt et jet fly.
Så tenkte jeg å skru den av, men samme skjer når jeg skrur den på igjen.. Jeg la også merke til en rødt lys som lyser også blinker det i 2 sekunder og like brått som det kommer går det av igjen, dette er akkurat i det jeg skrur på Macen. Mulig det er vanlig har bare ikke lagt merke til det før..
Noen som har noen ideer? og evt. kan hjelpe en fortvilt ungdom?
:-D

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav djxfade » man 09.03.2009 3:51

reset PRAM/PMU

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav Ole_90 » man 09.03.2009 8:35

Takk, men hvordan gjør jeg det? Er litt noob.. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav BendikS » man 09.03.2009 8:50

Det gjør du ved å holde inn under oppstart:
Eple + ALT + P + R

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav Ole_90 » man 09.03.2009 9:25

Skjer ingenting når jeg holder inne tastene.. Mulig jeg er nødt til å koble inn det normale tastaturet, bruker et logitech wireless tastatur...
Men hva i hovedsak er galt med maskinen siden jeg må gjøre dette?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav djxfade » man 09.03.2009 10:00

mest sannsynlig korrpupt verdi i PRAM/MPU.. Skjer fra tid til annen

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav Ole_90 » man 09.03.2009 11:04

OK.. leste en del om dette på support siden til Apple. Veldig enkel guide. Så tusen takk så lenge..
Og en ting til. Er det noen som vet hvordan man koverterer filsystemer på harddisker, har en 1 TB disk med NTFS filsystem, men må ha den over i mac.. Ikke noe stress, men hadde vært hyggelig.. På forhånd takk

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav BendikS » man 09.03.2009 20:27

koble den til macen din til macen din og åpne diskverktøy, gå i fanen "slett" og der velger du hfs+ og så er det bare å trykke slett og den formateres.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav data » man 09.03.2009 20:42

Hvis det ikke bare er harddisken som enten er gåen, eller har korrupte filer (som antakelig fikses ved å starte fra system-DVD -start maskinen mens du holder inne museknappen til DVD-skuffen spretter ut, putt så inn system-dvd'en og start maskinen om igjen mens du holder nede 'c'), så er det kanskje borken powermanager. Som andre sier kan du prøve å zappe PRAM (eple-alt-p-r) under oppstart, eller åpne maskinen og finn CUDA-knappen. Altså slå av maskinen først, plugg ut absolutt alle ledninger, åpne maskinen, og se på hovedkortet. Der er det et batteri. Ta det ut. Finn så en liten grå eller rød knapp på hovedkortet (omtrent litt større enn et fyrstikkhode). Trykk inn denne i noen sekunder (10 sekunder skal duge). Sett inn batteri igjen og koble alt sammen igjen. Start maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav BendikS » man 09.03.2009 21:00

@ ole_90 skjønte nå at du kanskje mente å bytte filsystem uten å slette innholdet? tror desverre ikke det går, da blir du isteden nødt til å først legge filene over på macen ved hjelp av et program som kan lese ntfs hdd'er i osx også formatere disken og så legge over filene på den igjen.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav Ole_90 » man 09.03.2009 21:10

Takk for alle svar..

Igjen tilbake til tops, jeg har prøvd alt med å starte mac'en, men ingenting ser ut til å fungere. Jeg har tilbakestilt: PRAM og SMU. Ingen av delen ser ut til å fungere. Det er også ut som om jeg ikke har noe som helst kontakt med tastaturet selv om jeg har mac tastaturet med ledning. Det skjer ingenting når jeg holder inne C eller tastene for å tilbakestille PRAM osv. har kort sagt ikke noe kontakt med tastaturet i det hele tatt...

En annen ting er når jeg nå trykker på start knappen, startet maskinen og 2 sekunder etter jeg trykker kommer det to kraftige pip og alle viftene går for fult, samtidig som det hvite lyset blinker. Blir helt gal.

Hvis det kan være til noe hjelp trenger jeg ingen av filene som ligger på harddisken, så alt som formaterer diksen, men hjelper meg med å fikse mac'en går jeg med på..

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette..

På forhånd takk :-D

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav fotohansen » man 09.03.2009 21:25

Det høres dessverre ut som om strømforsyningen din har gått heden, strømforsyningen til power mac g5 er ganske kompleks med mange komponenter å gi strøm til. Det samme skjedde med min G5. Å skaffe ny strømforsyning ble for dyrt og komplisert. Må tømme hele kabinettet. Løsningen min ble å kjøpe ny brukt G5. Mye billigere en selve strømforsyningen.
Beklager den dårlige nyheten.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav Ole_90 » man 09.03.2009 21:32

Æsj da... Men hvorfor kjøpe en ny brukt G5? Til å bytte over delene du hadde i din G5?
Men utrolig rart at den har tatt kvelden, eneste jeg holdt på med var harddiskene, uten strøm tilkoblet. Alt får jo strøm, så hvordan den har tatt kvelden skjønner jeg ikke helt.. Men men...

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav fotohansen » man 09.03.2009 21:42

Det kan være deler av hovedkortet som ikke får eller får feil strøm, husk denne maskinen har "bare" 7 vifter som styres hver for seg av forskjellige sensorer, dette er komplekst.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Powermac G5 Hjelp

Innleggav Ole_90 » man 09.03.2009 21:45

Bare fordi jeg lurer, hvor mye koster en strømforskyning?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Neste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]