Viftestøy PowerMac

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Viftestøy PowerMac

Innleggav OleUtne » man 15.06.2009 20:08

Heisann!

Jeg har nettopp fått fingra i en PowerMac G5 som jeg tenkte å bruke som hjemmeserver. Jeg kommer til å ha den på kontoret rett ved siden av meg når jeg jobber. Derfor er det litt slitsomt med den kontinuerlige susingen som kommer fra den selv om den ikke jobber.

Er det mulig å slå av viftene når den er innaktiv?

MacBooken jeg jobber på til daglig er jo musestille helt til jeg stresser den.

Ellers er jeg glad for alle forslag til hva man kan bruke en slik maskin til! :-|
Det er hovedsakelig bare en maskin som skal bruke den.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Viftestøy PowerMac

Innleggav hansingehagen » man 15.06.2009 23:56

PowerMac G5

Prøv å støvsug den. Få vekk mye av støvet/hybelkaninene som legger seg i front og bakrillene, samt inni .. bl.a rundt viftene

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Viftestøy PowerMac

Innleggav Frants » tir 16.06.2009 9:33

Ellers er det en hel vitenskap når det gjelder å få datamaskiner til å bli stille:
- sette på strømregulator på viftene, dvs senke turtallet.
- bytte ut viftene med andre typer, f.eks større med lavere turtall
- bore hull i kabinett eller på annet vis øke luftgjennomstrømningen uten vifter (f.eks som hansingehagen skriver; støvsuge).
- montere vifter, hardisk, evt hele maskinen i gummioppheng slik at du slipper resonans

De ulike løsningene varierer for de ulike modellene, så her er du overlatt til Google - det er umulig å gi et generelt råd for hva som er best for alle maskiner.

Generelt er det ikke noen lur idé å slå viftene helt av, og hvis du velger å senke turtallet på viftene må du huske å overvåke temperaturen (det finnes ulike gratisprogrammer som gjør det, også widgets) slik at du ikke brenner opp kretsene.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Viftestøy PowerMac

Innleggav torgrim » tir 16.06.2009 10:06

hansingehagen skrev:
PowerMac G5

Prøv å støvsug den. Få vekk mye av støvet/hybelkaninene som legger seg i front og bakrillene, samt inni .. bl.a rundt viftene

Jeg er veldi enig i dette innlegget.
Hadde samme problemet med min G5 hjemmeserver.
Jeg gikk enda mer grundig til veks, og demonterte hele maskinen. I strømforsyningen (helt i bunnen av maskinen) var det særdeles mye hybelkaniner...

Om det ikke hjalpe så mye på viftestøyen, stoppet rengjøringen viftene fra å hele tiden gire seg opp og ned i hastighet.
Ellers har vel aldri G5en vært kjent for å være lydløs... eller forresten, sammenlignet med G4 "mirror dor" (også kjent som hårføneren) var den lydløs...

mvh
Torgrim

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Viftestøy PowerMac

Innleggav macreidar » tir 16.06.2009 11:26

Det vil jeg også gjøre.
Hvor finner jeg Step-By-Step bildene som viser demonteringen av PM G5?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Viftestøy PowerMac

Innleggav torgrim » tir 16.06.2009 11:42

jeg fulgte guiden som er henvist til her:
http://www.xlr8yourmac.com/archives/sep06/092106.html#S21742
...men selve guiden ser nå ut til å være fjernet... :-(


Torgrim

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]