PPC vs Intel

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

PPC vs Intel

Innleggav nyfrelst » søn 30.08.2009 20:14

Heisan. Jeg lurer litt på om det er noen vits å kjøpe seg en Power Mac nå i dag? Tenker da selvfølgelig på ytelsen kontra Intelmaskiner?

Et eksemplel; en Power Mac 2 x 2,26 mot en ny iMac 2.8 eller 3.06. er det stor forskjell i ytelse? Regner med at iMac'n drar fra, men er jo ikke sikker.

Kunne nemlig tenkt meg en Mac Pro, men har desverre ikke råd enda, så derfor jeg lurer på om det har noen hensikt å kjøpe en PM. OG hvordan er PPc med programvare? Kan jeg kjøre de programmene som jeg nå bruker, eller er det kun eldre programmer som kan brukes?

Alt dere kan fortelle meg er av interesse. Vil seff helst høre fra folk som har personlig erfaring med begge typer maskiner.

Hvor mye Ram tar en PM G5?

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: PPC vs Intel

Innleggav MortenS » søn 30.08.2009 20:33

Har ingen erfaring med PPC, men mener å ha fått med meg at Snow Leopard krever Mac med Intel-prossessor.

Personlig ville jeg i utgangspunktet vært skeptisk til å kjøpe en slik forholdsvis gammel teknologi. Ville nok heller spart pengene og kjøpt en Mac Pro senere.

Ta i alle fall med i betraktningen at Snow Leopard ikke vil virke med PPC.

Morten

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: PPC vs Intel

Innleggav Cybbe » søn 30.08.2009 20:43

Jeg ville ikke kjøpt PPC nå. Snow Leopard støtter ikke PPC, noe som gir produsenter av programvare 'ryggdekning' til å fase ut PPC-støtte også. Adobe har varslet at nye utgaver av CS ikke vil støtte PPC. Alle programmer som krever Snow Leopard vil naturligvis heller ikke kunne brukes.

Jeg har erfaring med både PPC og Intel, men ikke maskinene du nevner. Det jeg kan fastslå er at det dukker opp mer og mer programvare som ikke lenger kan kjøres på en PPC-plattform, og du vil de facto være låst i fortiden. Jeg ville fokusert på det over en ren

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: PPC vs Intel

Innleggav Shinn » søn 30.08.2009 20:44

De fleste normale brukere pleier vanligvis å se seg blind på antall ghz. Man må huske at prosessorteknologien har utviklet seg gjennom årene, og at 2ghz idag kan lett dra ifra 2ghz med gammel teknologi.

Ny>gammel, Intel>PPC.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: PPC vs Intel

Innleggav nyfrelst » søn 30.08.2009 20:53

Jeg har en MBP og en MB (1 gen), og tenkte da å evt ha PM som en stasjønær i tillegg, mest for å lagre musikk og filmer, ikke noe "tung" bruk. Rett og slett et "mediahus" kobla mot tv, og i tillegg selvfølgelig kunne gjøre det jeg gjør i dag med mine maskiner. For framtidens bruk har jeg MBP'n og får vel etterhvert råd til en Pro. Men vil dere absolutt fraråde kjøp av en PM? Bryr meg som sagt ikke så mye om SL på den, er mer opptatt av ytelsen, at ting går smooth, og jeg slipper å sitte og vente hele tiden. Det tyngste den kommer til å brukes til er PS og lett videoredigering. Har CS 4 (ikke counter strike), blir det problemer?

Har fått tilbud om en 2 x 2.26 maskin til 5 lapper, og den kjøre leo (som er godt nok for meg)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: PPC vs Intel

Innleggav xcitu » søn 30.08.2009 21:14

Og du sier du bryr deg ikke om SL? Sier ikke at de eldre versjonene er crap, men med SL vil du få mye bedre responstid.

Jeg er nokså ung av alder og har aldri eid en PM/PB, men uansett så ville jeg aldri kjøpt en PM nå. Spar heller de pengene til en Mac Pro som du nevner.
Sist endret av svar den søn 30.08.2009 21:17, endret 1 gang
Grunn: Unødvendig sitering; §2.8
medlem i 208 måneder
 

Re: PPC vs Intel

Innleggav Traktor » søn 30.08.2009 21:50

Hav skal du med en mac pro vis du skal bruke den til så lett bruk? En imac holder i masse vis, du sier selv at du ikke skal bruk den til krevende oppgaver :rolls eyes: Du vil vel ikke bare ha mac pro bare for å ha det, hvis du skjønner hva jeg mener? :-P Tenkte på mac pro jeg også når jeg skulle ha nye stasjonær, men det ble rett og slutt for dumt når en imac er mer en nok for meg, så det ble et topp speka imac. Men så er det jo oppgraderings mulighetene med mac pro som imac ikke har. du må tenke litt over hva du egentlig trenger ;)

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: PPC vs Intel

Innleggav nyfrelst » søn 30.08.2009 22:21

Skjønner akkurat hva du mener ja. Og jo jeg skal faktisk ha meg en Mac Pro bare for å ha den i hus, for da har jeg en maskin for framtia også, og om jeg trenger noe til kraftigere oppgaver trenger jeg ikke kjøpe ny maskin. Vet det er overkill akkurat nå, men hvem vet hva framtia bringer.

Når det gjelder PM var det mest fordi jeg syntes det virket som ei billig midlertidig maskin. Gidder ikke slenge ut 15 lapper på en imac, når planen likevel er en Mac Pro.

Men ut fra hva dere alle sier, sparer jeg heller de 5 tusen, og legger de i kassa som det står Mac Pro på. :-)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]