Grafikkytelse ved Mini DVI -> HDMI

Diskusjon rundt Apples iMac

Grafikkytelse ved Mini DVI -> HDMI

Innleggav hrv » tor 01.10.2009 21:14

Hei!

Jeg har søkt litt igjennom forumet og har ikke klart å finne svar på det jeg lurer på.

Jeg vurderer kjøp av den nye Mac Mini. Den vil bli brukt som mediacenter, og koblet opp mot en 46" HDTV (samsung, led), og lurer på om det er er noen ytelsesforskjell (kun grafisk, lyd er ikke noe issue) ved å koble Mini DVI -> HDMI (via en Mini DVI til HDMI adapter), kontra å ha en pc med et skjermkort med hdmi-port, og koble denne rett inn i PCen.

Er det noen som helst forskjell? Støtter den de samme oppløsningene, med den samme oppdateringsfrekvensen?

Lurer forørvrig også på; hvordan den håndterer avspilling av 1080p?

Takker på forhånd for alle svar.

Cheers!
medlem i 208 måneder
 

Re: Grafikkytelse ved Mini DVI -> HDMI

Innleggav Incrediboy » tor 01.10.2009 22:06

Mini-DVI does not support dual-link connections and hence cannot support resolutions higher than 1920x1200 @60Hz. Wikipedia.

Det svarer ditt ene spørsmål.

Og om du spør om en Mac Mini kan kjøre 1080p - så er svaret ja gitt at den er av nyere modell.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Grafikkytelse ved Mini DVI -> HDMI

Innleggav slogmo » tor 01.10.2009 22:14

Den nye Mini'en støtter vel 2560x1600 med Mini-Displayport til Duallink-DVI.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Grafikkytelse ved Mini DVI -> HDMI

Innleggav Andre Lorentsen » tor 01.10.2009 23:49

Jeg vurderer kjøp av den nye Mac Mini. Den vil bli brukt som mediacenter, og koblet opp mot en 46" HDTV (samsung, led), og lurer på om det er er noen ytelsesforskjell (kun grafisk, lyd er ikke noe issue) ved å koble Mini DVI -> HDMI (via en Mini DVI til HDMI adapter), kontra å ha en pc med et skjermkort med hdmi-port, og koble denne rett inn i PCen.


Nei.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Grafikkytelse ved Mini DVI -> HDMI

Innleggav TearJacK » lør 24.10.2009 14:48

Hei.

jeg er helt ny med Mac, har ikke kjøpt den enda :P
men venter på en Kanex DP til HDMI m/digtal lyd fra statene
slik at jeg kan få lyd igjennom HDMI til en Samsung 46" LED TV
og så sender jeg lyden derifra til en AVR med optisk ut fra Tven.

siden jeg skal bruke den som en vanelig maskin bare at TV en "monitoren" min.

så når jeg har fått den skal jeg løpe ned på Eplehuset og kjøpe meg en 2.5Ghz 4GB Ram og 320GB HDD.... gleder meg! :-D
medlem i 173 måneder
 

Re: Grafikkytelse ved Mini DVI -> HDMI

Innleggav hrv » lør 24.10.2009 19:14

Takker for alle svar, fikk endelig svar på det jeg lurte på :)

Wow, Macoldis. Var ikke klar over Popcorn C-200's eksistens - det virker som et utrolig bra opplegg. Sett noen filmer fra youtube og interfacet ser nydelig ut, og ser ut til å fungere veldig bra med den medfølgende fjernkontrollen.

Er i utgangspunktet nylig begynt å benytte mac. Benytter mye avanserte systemer i jobbsammenheng (IBM WebSphere osv), og det er utrolig deilig å benytte systemer med komponenter som harmoniserer så bra som Apples gjør når man kommer hjem etter en lang dag med avansert konfigurering. Skal definitivt revurdere mac mini kjøpet, men den står fremdeles sterkt. Men foruten kompatibiliteten til AVCHD og Blu-Ray, hvilke andre fordeler/ulemper ser du ved å bruke Popcorn C-200 kontra Mac Mini?

Ideen til mitt oppsett er følgende.
En OpenSolaris server med Raid-Z (ZFS) med ~4TB.
Mounte denne i Popcorn C-200/Mac Mini, og hovedsaklig spille av media direkte til en LCD tv med HDMI tilkobling.
medlem i 208 måneder
 

Re: Grafikkytelse ved Mini DVI -> HDMI

Innleggav McEven » ons 13.01.2010 19:55

Har selv en Mac Mini (2.53GHz Intel Core Duo, 4Gb ram, 320Gb HD) koblet opp på en Samsung 46"LED tv (B6050). Veldig fornøyd med det. Ikke problemer å vise filmer i 1080p. Lyden er for øyeblikket koblet med mini jack/phono inn i forsterkeren, skal investere i løsningen fra Kanex.
Eneste jeg har å trekke ned på er at trailere fra Apple har en lei tendens til å hakke i den oppløsningen, samt at jeg ikke får brukt iMovie grunnet manglende støtte for Quartz Extreme med den TV´n. Ikke vet jeg hvordan jeg skal få løst det heller....
Men ellers en helt enorm maskin!

-M

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]