Toshiba Camileo H20, endre opptaksformat?

Diskusjon rundt Mac OS

Toshiba Camileo H20, endre opptaksformat?

Innleggav gostraat » fre 25.12.2009 13:09

Hei alle og god jul.

Her er greia: Jeg ga min sønn et Tosiba Camilio H20 i julegave, men dette funker dårlig opp i mot iMovie og Final cut som han bruker til redigering. Kameraet tar opp i .avi og må konverteres for bruk i nevnte program.

Visual Hub "is no good". Har forsøkt flere av formatene, men enten mangler lyd, eller så blir filmen umulig å se.

QuickTime Pro kan være en løsning siden den har konverteringssmuligheter, men jeg skjønner rett og slette ikke hvordan jeg skal installere den. QuickTime som er på maskinen (10.0) gir meg ingen mulighet for oppgradering. Har sjekket litt guider, og de henviser hele tiden til Systemvalg. Der ligger ikke QuickTime på hverken min eller min sønns maskin. (Jeg: MacBook Pro 2009 mod. MIn sønn: iMac alu 2007.) Begge kjører SL.

Hvis det finnes andre gode løsninger for at min sønn kan redigere filmer fra sitt nye kamera hadde jeg vært evig takknemlig.

Mvh
Gisle
Sist endret av BlueWaste den fre 25.12.2009 15:50, endret 1 gang
Grunn: Endret emnetittel for å bedre beskrive trådens innhold og hovedspørsmål.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav FredrikgxD » fre 25.12.2009 13:14

Du må nok convertere AVI filen. Har selv lett etter et program som kan konvertere disse. Om du er villig kan du jo prøve å legge noen kroner i dette programmet? :

http://www.iskysoft.com/
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav Dorkfish » fre 25.12.2009 13:20

Kameraet kan også ta opp i H.264. Jeg tror at hvis du går inn i settings og velger dette vil kameraet ta opp i .mov format som er fint redigerbart i iMovie.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav gostraat » fre 25.12.2009 13:21

Takker, skal teste ut det. Hva med QuickTime Pro. Den skal jo også gi mulighet for konvertering....

Dorkfish: Finner dessverre ikke denne muligheten under innstillinger....Er du helt sikker på at dette er mulig på dette kameraet?
Sist endret av gostraat den fre 25.12.2009 13:26, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav Dorkfish » fre 25.12.2009 13:23

Kommer helt an på hva slags OS du kjører. I Snow Leopard er slik jeg forstår det Pro versjonen av QT avviklet.
Uansett er QT en veldig tungvint måte å konvertere filer. Handbrake kan være tingen for deg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav gostraat » fre 25.12.2009 13:28

Hei igjen.

Handbrake funket heller ikke. Den kjente ikke igjen formatet...

Da dropper jeg QT-muligheten. Takk.

Edit: iMedia Converter funket forholdsvis bra på filmbiten, men den klarer ikke å ta med seg lyden av en eller annen grunn...Noen tips her?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav Dorkfish » fre 25.12.2009 14:02

Har selv videokameraer fra Sony, Canon, Panasonic og Toshiba(p9), og alle disse benytter formater som funker som en drøm i disse programmene eller iMovie for den sakens skyld.

Det må være en slags innstilling på dette kameraet som kan fikse dette for deg. Ifølge Toshibas egne websider om dette kameraet skal det ta opp i .mov format, akkurat som mitt P9. Og disse filene er 100% kompatible med iMovie og VHub/Handbrake.

Du må nok bare finne ut av hvordan du tar opp i det formatet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav Ttiger » fre 25.12.2009 14:06

Du kan jo prøve FilmRedux:
http://www.macupdate.com/info.php/id/31954/filmredux
som er basert på VisualHub, som jeg har brukt mye, fungere meget bra.

T.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav gostraat » fre 25.12.2009 14:12

Jeg har også brukt Visual Hub og Handbrake en del, så er overrasket over problemene mine.

Kameraet filmer i .avi, og den spiller fint av i VLC. iMedia converter virket fint også, men skjønner ikke hvorfor den ikke får med seg lyden.

Skal sjekke ut filmredux.

gisle

EDIT: Ser ut til jeg har løst problemet. Kameraet har absolutt ingen innstillinger som gjør at jeg kan legge filene direkte inn i iMovie eller Final Cut.

Vår gamle venn Handbrake ble redningen. Jeg måtte oppdatere Handbrake for at den skulle fikse det hele. På min sønns maskin var det en eldre utgave av programmet. Med dette på plass er det en smal sak å konvertere til mp4 for redigering i iMovie.
Litt klundrete måte å gjøre det på, men men.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Noen juleproblemer

Innleggav krsk0 » fre 25.12.2009 15:18

Bare en liten kommentar til QT pro.
De med Final cut (studio), mister ikke QT pro, så jeg har begge versjonene og kjører SL.

Har dog aldri brukt QT pro ;)
medlem i 184 måneder
 

Re: Toshiba Camileo H20, endre opptaksformat?

Innleggav Thomas74 » fre 25.12.2009 16:09

Har samme kamera, og det lagrer i .mov. Disse filene importerer jeg fra minnekortet og inn i iMovie via menyen til iMovie. Det tar litt tid, men det funker utmerket.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Toshiba Camileo H20, endre opptaksformat?

Innleggav gostraat » fre 25.12.2009 16:19

Jøss, det høres merkelig, og ikke minst bra ut. Kan du si noe mer om hva du faktisk gjør, og hvordan kameraet er innstilt?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Toshiba Camileo H20, endre opptaksformat?

Innleggav Thomas74 » fre 25.12.2009 16:25

Sorry, har søkt en del på nettet nå, og det ser ut som det er mange med samme problem. Det virker (hvor rart det enn høres ut) som om NOEN H20 lagrer i .mov og NOEN lagrer i .avi. Jeg skal sjekke litt mer innstillinger etterpå, men jeg har ikke gjort noe annet enn å pakke ut kameraet fra esken og tatt det i bruk...

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Toshiba Camileo H20, endre opptaksformat?

Innleggav gostraat » fre 25.12.2009 16:28

Det er nøyaktig samme erfaringen jeg har gjort etter grundig søk om kameraet...

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Toshiba Camileo H20, endre opptaksformat?

Innleggav minverden » man 15.02.2010 23:00

Noen som har funnet et svar?
Har tenkt å kjøpe dette kameraet akkurat fordi jeg må converte vert eneste klipp jeg tar opp med det nåværende kamera, så det hadde vært utrolig greit vist noen hadde funnet en løsning:)
medlem i 171 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron