En innføring i PowerPC

Diskusjon rundt Apples Power Mac

En innføring i PowerPC

Innleggav reidar_rose » tor 31.12.2009 17:01

Her skal du få en interresant innføring i prosessoren Apple brukte i alle mac maskiner frem til 2007. Inklusiv min iBook G4.
PowerPC prosessoren betyr ikke "kraftPC" som mange tror. Det står får Performance Optimization With Enhanced RISC. De første bokstavene i hvert ord, blir altså Power.

RISC arkitekturen. Prosessoren ble utviklet av IBM i 1991. RISC er bygget rundt UNIX plattformen (OS om du vil). mac maskinene brukte altså RISC prosessoren til og med 2007.
Du har sikkert sett det står G4 etter iBook på min laptop? G4 betyr generasjon 4 av RISC. Den har 1,5 GHz klokkefrekvens. Det kom også G5 som var den siste i 2006/07. Den hadde en klokkefrekvens på 2,4 GHz. og ble kun brukt i stersjonære.

Siden Appel brukte dette systemet, var det helt immun mot virus og skadelig programmvare. Denne arkitekturen var og er utrolig stabil !
Så stabil at IBM RISC prosessorer til og med blir brukt i en rekke jagerfly - idag også!

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor Appel gikk over til intel i 2008. Nå er mac mye mer utsatt for virus og annen farlig programmvare..
Min mistanke er vel først og fremst pris. RISC er dyrere å produsere enn intels sine prosessoere - ergo, var mac mye dyrere med RISC enn med intel.
Min kostet jo 12 000.- Så strategien til Appel er vel nå at prisene har gått ned, og de selger mer...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav Traktor » tor 31.12.2009 17:11

Overgang til intel var vel også for å gjøre det mulig for de som var avhengig av enkelte programmer i windows å gå over til mac. Jeg hadde nok ikke gått over hvis jeg ikke kunne instalert windows, bruker det til spill.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav Jon » tor 31.12.2009 17:17

Hvorfor er mac mer utsatt for virus og annen skadelig programvare pga. cpu-bytte?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav reidar_rose » tor 31.12.2009 17:24

Det ligger vel i kortene Jon - gjør det ikke ?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav Jon » tor 31.12.2009 17:41

Nei, det syns jeg ikke. Du kommer med en påstand, og bør komme med et argument i mot?

CPU arkitektur har lite å gjøre med virusfare mener jeg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav Dorkfish » tor 31.12.2009 17:45

Hovedgrunnen til byttet til INTEL var vel det at IBM brukte altfor lang tid på å lage raskere prossessorer. Intel og AMD passerte G5 på hastighet tidlig og Mac'ene ble rett og slett fullstendig akterutseilt. Dessuten var IBM-chipene mye dyrere enn de mer masseproduserte Intel-chipene.

Økning i Virus og Malware har ingenting med CPU å gjøre, men med programvare.

Personlig har jeg flere G4-mac'er som er gamle, men som fortsatt fungerer som en drøm. Det var veldig lav prosent av feilproduksjon den gangen, og maskinene var stabile som en bautastein.

Med intel har man ofret noe, og sågar forbedret noe.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav reidar_rose » tor 31.12.2009 17:59

Dorkfish.
Personlig har jeg flere G4-mac'er som er gamle, men som fortsatt fungerer som en drøm. Det var veldig lav prosent av feilproduksjon den gangen, og maskinene var stabile som en bautastein.
Samme med min - har siste generererasjon iBook 1,5 GHz og 1,5 DDR minne - 2005 mod. Tror jeg ikke kan huske at den har sviktet meg en eneste gang....

Nå hadde IBM nye RISC på trappene G6 og G7..
Mener nå jeg da, at Appel valgte intel utelukkene av profitt.....

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav Jensrask » tor 31.12.2009 18:06

Jeg er en liten gutt så jeg har ikke lært hvordan hardwaren kan øke sjansen for og få virus , så forklar!

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav reidar_rose » tor 31.12.2009 18:10

mac oppfordrer mer og mer til å innstallere virusbeskyttelse (Norton f.eks) på intel mac..

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav Jensrask » tor 31.12.2009 18:20

Virus var vel ikke så utbredt den gang? Dessuten så finnes det ikke noen reelle virus Per idag for Mac. Selv tror jeg helt siden Apple begynte og bruke det faktum at det ikke er virus for mac så har folka som lager virus blitt mer oppmerksomme på det, og Apple blir jo bekymret og oppfordrer som sagt Apple til beskyttelse ! Min teori...

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav Jon » tor 31.12.2009 18:21

Hæ? Les setningen din en gang til. Mac oppfordrer mer og mer til å installere antivirusprogram?

Hvis det er tilfellet, hva har det med bytte av prosessorarkitektur og virustrussel å gjøre?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav SinWin » tor 31.12.2009 18:25

Gjør mac det mer og mer? Jaså? Jeg kan huske ett dokument som lå på en eller annen apple-side for en tid tilbake (det ble vel også skrevet om på mac1), men jeg har til gode å se noen veloverveide argumenter for at jeg burde skaffe meg antivirus-program til macen min.

For øvrig har jeg latt meg fortelle at en av grunnene til at G5-prosessorene aldri ble satt i laptoper, var det høye strømforbruket.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav reidar_rose » tor 31.12.2009 18:34

Til og med et så avangsert Jet jager F-35 II fighter jet - bruker RISC prosessorer fordi de rett å slett er til å stole på...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav Firestone » tor 31.12.2009 19:04

Hjelpe meg her var det mye rart...
Jeg mener å ha lest en tråd tidligere om et veldig likt tema før fra deg reidar_rose ? Mener det dreide seg nettopp dette med virus og mac, men ok.

Nå er det faktisk slik at et CPU-bytte ikke direkte har noe med om det blir flere virus på Mac-platformen eller ikke.
Da burde jo Linux flyte over av virus som florerer på PPC, x86, 68k og en haug med andre arkitekturer? Virus er jo programmer på lik linje med alt annet stort sett, og du vet jo like godt som meg at du får jo ikke kjørt et program som er kompilert for Windows i Linux eller MacOS ikke sant?

Skal du greie å lure inn Windows-virus på Macen må jo nesten dette skje når du har bootet maskinen i Bootcamp, eller startet Windows gjennom virtualiseringsløsninger som Parallels eller VMWare.

Du må jo ta med i beregningen din at Apple har aldri solgt så mange maskiner som de gjør nå, og det er klart at jo flere maskiner som ruller ut fra fabrikken, jo flere maskiner finnes det jo i verden som kan ha defekter.

1.5Ghz iBook G4? Den finnes ikke. Siste som kom ut av iBook hadde 1.33Ghz (12") og 1.42Ghz (14")
Derimot kom POWERBOOK G4 med disse hastighetene.

De av oss som så keynoten da Steve bekreftet ryktene om overgang til Intel fikk også med seg grunnen til at de gikk over. Det var flere, blandt annet at IBM ikke klarte å holde følge med Intel når det gjaldt strømforbruk og ikke minst varmeutvikling! De ville så gjerne gi oss Powerbook G5, PowerMac G5 3Ghz osv.. men dette kom aldri.

Greier du å huske hvor enorm forskjellen var på den siste iBooken som kom og den første Macbooken? Hastigheten var vanvittig stor spesielt etterhvert som programmene kom over i universal binary-versjoner. Klart at med det samme var det litt problemer siden veldig mye kjørte i Rosetta.

Kan ikke helt skjønne hvorfor du mener at akkurat CPUene til Intel skal være så ustabile? For det er vel det du skal fram til...?

Argumenter som at de angivelig bruker PPC i jetjagere blir egentlig litt feil å ta med i denne sammenhengen. Jeg vet at de til og med har brukt (og kanskje til og med enda bruker?) Commodore Amiga 4000-maskiner hos NASA for diverse utregninger, men det har jo lite med saken å gjøre? :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: En innføring...

Innleggav reidar_rose » tor 31.12.2009 19:27

Hei Firestone!
For det første ble iBook 14" med 1,42 GHz på papiret omtalt som 1,5 GHz. Ja, jeg kjøpte Nortorn for mac tidlig...Du er sjokka tenker jeg. Men sikkerhet er min mantra.

Men jeg er delvis enig meg deg. Men jeg mener at intel er noe mer ustabile enn f.eks. gode gamle RISC.

Sikker på det siste du skrev i artikkelen - hørtes merkelig ut...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]