Få PowerMac G4 MDD til å holde kjeft!

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Få PowerMac G4 MDD til å holde kjeft!

Innleggav djxfade » man 04.01.2010 11:41

Hei,
Har en PowerMac G4 MDD, 1.25 GHz x 2.
Problemet er det kjente problemet med denne modellen, viftestøyen er uutholdbar!

Jeg har byttet viftene både i PSU og den store 120 mm CPU viften. Når maskinen cold booter, er den ganske stille i begynnelsen, men etterhvert begynner viftene å gå raskere og raskere. CPU tempen kommer opp i 62 grader ved helt vanlig bruk.

Om jeg bruker nap mode via chudtool, synker denne temepraturen til rundt 50, men problemet er da at viftestøyen blir enda mer sjenerende, da viftehastigheten går opp og ned konstant. Bare man f.eks scroller på en nettside begynner viftene å spinne opp, og med en gang jeg slutter å scrolle, stopper dem igjen.

Disse viftene er koblet til slik at hastighetskontrollen på dem ikke er i bruk, så i teorien skal de gå med en konstant hastighet, men dette gjør de ikke. Antageligvis er det en spenningskontroller på hovedkortet som regulerer hastigheten.

Er det noen som vet hvordan jeg får denne vindtunnelen av en maskin til å "holde kjeft"? Er så irriterende å jobbe på den, at jeg bare må sette på musikk for å overdøve støyen.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere