En innføring i PowerPC

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav Firestone » tor 31.12.2009 20:30

Joda selvfølgelig må du få velge selv hvilken sikkerhet du skal ha. Det skal jeg aldri legge meg borti. Jeg syntes bare det var på litt tynt grunnlag å liksom slakte overgangen til Intel på.

Når det gjelder det siste jeg sa så er url her :
http://www.polyphoto.com/upchug/AEcastro.html

Men den artikkelen er fra 1999... som tiden flyr da :) Men likevel.. maskinen ble produsert i 1992 så det er jo litt drøyt likevel :)

EDIT:
http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga

Står faktisk der at de ble brukt så sent som i 2003/2004 hvis du leser litt... ganske utrolig.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav hexa » tor 31.12.2009 20:38

Her var det mye rart gitt.

Måten du omtaler RISC på får meg til å lure på om du kobler RISC = PowerPC, eller om du er klar over at RISC er en måtte å bygge opp en cpu på. En finner cpuer utviklert etter RISC-tankegang i alt fra brødristere til jagerfly (som du sier).

Slik det er idag er x86 og arm to av cputypene som er blitt utviklet til å bruke lite strøm, med f.eks modeller fra Intel. Intel sine x86 cpuer har også deler av RISC-tankegangen i seg, en aldri så liten hybrid.

Arkitekturen til cpuen har kun noe å si på spredning av virus hvis et os kjører på flere forskjellige plattformer. En annen arkitektur gjør ikke et OS sikkert.

Intel er noe mer ustabile? Hvilke av intel sine arkitekturer tenker du på? Intel har nemlig svært gode modeller og svært dårlige (alle husker vel Pentium FDIV feilen)
medlem i 171 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav MacPlus » tor 31.12.2009 20:42

"PowerPC prosessoren betyr ikke "kraftPC" som mange tror. Det står får Performance Optimization With Enhanced RISC. De første bokstavene i hvert ord, blir altså Power."

Dette er kun èn av teoriene rundt "PowerPC". På 1990 tallet så hadde ikke Apple akkurat noen stor fremgang i maskin salget sitt. Konkurransen mot PC markedet var stor. Fra tidlig 90 tall (og 80 tallet) så var Mac plattformen utelukkende på den gamle Motorola 68000 CPU plattformen. Eks er 68020, 68030 og 68040 cpuer etc. Dette kan sammenlignes ytelsesmessig med gamle 286, 386, 486 "PC" prossessorer. På 90 tallet kom PC maskinene med pentium prossessorer og konkuransen mot de gamle Motorola CPU basserte Apple maskinene ble hard. Apple jobbet lenge med en løsning av cpu plattformen sin. Og inngikk samarbeid med IBM. Resultatet var den nye RISC prosessoren til IBM (Reduced Instruction Set Computer) til sammenligning med vanlige PCer som brukte CISC (Complex Instruction Set Computer).
RISC har ingenting med UNIX å gjøre. (Men mange RISC cpuer kjører UNIX) UNIX er en form for operativsystem. mens RISC er en type prosessor der instruksjons registeret er veldig forenklet, dette for å gjøre visse regneoperasjoner i CPU kjernen mye raskere. Apple valgte å kalle denne "neste generasjon CPU for PowerPC.
Og i mars 1994 ble PowerPC maskine lansert. Noen hevder dette var et salgstriks.Feks da pentim cpu ble lansert med 100Mhz, så kunne Apple slå i bordet med en "PowerPC CPU bassert maskin på hele 120Mhz. Mhz krigen var allerede i gang….

Apple sine "PowerPC" baserte maskiner strekte seg fra rundt 60Mhz og helt opp til kjempen på 350Mhz. De ble levert i flere CPU varianter. Den første het PowerPC 601. Deretter fulgte 602 og en low power variant 603. De siste kjempene hadde PowerPC 604 cpu som feks stod i den gangs "Mac Pro" 8500/8600 og 9500/9600 maskiner. Senere versjoner av 604 ble kalt 604e (enchanced) De aller siste PowerPC prosessorene til Apple ble kalt 604 (Mach5 versjon) Dette gjald så vidt jeg husker 250, 300 og 350Mhz modellene.
Tilbake til Generasjon av PowerPC:
601, 602 og 603 vil tilsvare G1 versjonene
604, 604e og 604 Mach5 tilsvarer G2

Sen 1997 kom neste generasjon "PowerPC", denne ble kalt enkelt og greit G3
Og markedsføringen av PowerPC var ikke like stor som før. Det var mer fokus på det nye G3 navnet, og navnet PowerMac. Den store forskjellen fra de tidligere PowerPC chipene og G3 var at G3 kunne benytte en veldig hurtig backside cache montert direkte på CPU. De gamle PowerPC chipene derimot måtte kommunisere via hovedkortet for å nå L2 Backside cache. (Disse var gjerne montert på utbyttbare minnekort, som faktisk kunne oppgraderes!!=)
Det sier seg selv at G3 hadde et meget stort fortrinn her, og hastighetsøkningen var ganske stor. Derfor hadde den billigste G3 versjonen "bare" 233Mhz! Mens "kjempene" av 604e/ Mach5 nådde 350Mhz før de ble avsluttet! Alikevel var G3 233Mhz vel så rask som 604 300Mhz!
Alle de fargerike iMac hadde G3 CPU under panseret.

I 1999/2000 kom lanseringen av. G4. G4 started med noen få "halvferdige" modeller på 350Mhz. Apple greide ikke å få ferdig G4 AGP maskinene før lanseringen av G4, så de første G4 maskinene ble levert med 350Mhz G4 og PCI slot til skjermkortet. Disse er noe sjeldne, hovedtyngden av G4 ligger på 400 Mhz og oppover til 1,6Ghz før de siste G4 maskinene gikk av samlebåndet. Innenfor G4 verdenen finnes det et hav av forskjellige prosessorer selv om alle ble kalt G4 av Apple. Dette er ganske logisk. G4 har eksistert helt fra 1999 og helt frem til 2006. Helt kort kan en nevne at første versjon av G4 het "powerPC 7400" , senere PowerPC 7450, 7455 osv.
De bærbare G4 modellene begynte på 400Mhz, men var ikke lik 400Mhz 7400 prosessoren. Den bærbare hadde en CPU som ble kalt 7410 og var en low power variant. Selv om den på papiret var klokket inn på 400Mhz var den ikke på langt nær så rask som 400Mhz som stod i PowerMacen.
Igjen: IKKE gå for den feilen som mange folk gjør, nemlig å kun sammenligne antall Mhz.

Den senere historien etter G4, med G5 kjenner sikkert de fleste.

Men en av hovedgrunnene til at Apple måtte over til Intel var at IBM sine G5 CPUer aldri ble laget for bærbare. Dermed ble apple sittende igjen med sin 10 år gamle G4 teknologi på sine bærbare. Dermed måtte det gjøres noe!
Hovedsatsningnen til IBM var større servermaskiner og utstyr med G5. De bærbare markedet til Apple ble ikke prioritert. Ei heller var det mulig med G5 cpu grunnet sitt veldig store strømforbruk, og store krav til kjøling.


"Siden Appel brukte dette systemet, var det helt immun mot virus og skadelig programmvare. Denne arkitekturen var og er utrolig stabil !
Så stabil at IBM RISC prosessorer til og med blir brukt i en rekke jagerfly - idag også!"

Dette er litt feil: Apple var ikke HELT immun mot virus og skadelig programvare! Men andelen av mac maskiner var veldig lavt før i tiden. Det fantes en håndfull virus til gamle Mac OS
Og pre OSX kan ikke sies å være spesielt stabil og sikkert.
Da må en isåfall tilbake til os 6 sin tid. Apple hadde store problemer med å fornye operativsystemet sitt mot slutten av 90 tallet. OS 8 og OS 9 hadde mye av den samme kjernen som i de eldre OS versjonene. Istede så skrev Apple en slags "tilleggsmoduler" til OSet. Altså slags "hurry up" fornying av OSet uten å bytte ut den gamle kjernen. Etter veldig mye bruk av disse "tilleggsmodulene" da vi nærmet os OS9, ble dessverre systemet noe ustabilt. Dette hadde Apple vist i mange år. Noen av dere kjenner kanskje historien som det "nye" operativsystemet som skulle redde Apple med codenavn Copland? Dessverre ble ikke dette noe av. Men redningen ble heldigvis OS X =)

Edit: Dette innlegget er skrevet direkte fra min hukommelse. Ikke la dette innlegget bli hakkemat. Det finnes masse stoff der ute på nettet om disse emnene. men orker ikke å kryssjekke alle opplysninger nå. Men informasjonen husker jeg å ha lest i diverse blader/nettsider oppgjenom tidene. Så jeg vil tro at dette skal være ganske nærme sannheten om ikke 110%!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav Lukas » fre 01.01.2010 1:02

Hei, folkens: loddet er kastet.

Hurra for PowerPC, det var gøy, men hurra for Intel også. Det er det som gjelder nå. Apple gjør ikke annet enn å tilpasse seg forholda.

Let the past be the past and look aheeeeaad!

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav oyoy » fre 01.01.2010 1:23

MacPlus har god hukommelse!
Jeg vurderte å knytte en kommenter til trådstarters koblig av virus til CPU-arkitektur, men lot det heldigvis være. Jeg tror alle mine poeng har kommet fram her i tråden. Mange bra innlegg her, jeg håper alle leser HELE tråden før de kommenterer!
-og, trådstarter tok opp et bra tema, selv om mye var feil!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav nicho » fre 01.01.2010 14:56

En god diskusjon, dette! Mye bra, og noe ikke fult så bra lesing. Underholdene i allefall!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav reidar_rose » fre 01.01.2010 20:04

Mac Plus
Som trådstarter, bøyer jeg meg i støvet over dine kunnskaper. :-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav Firestone » fre 01.01.2010 21:36

Må si jeg er imponert over all informasjonen du sitter inne med Mac Plus... jeg husker 603 og 604/e CPUene best fra Amiga-verden hvor man hadde CPU-kort som inneholdt både 68040/68060 og disse PPC-CPUene....grusomt dyre saker den gangen, men litt morsomt :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav MacPlus » lør 02.01.2010 0:15

Takk til dere som setter pris på mitt innlegg, slikt er hyggelig å høre =)
Kjekt at andre Mac entusiaster er interessert i god Apple historie.

Men nå var innlegget mitt mildt sagt et hasteinnlegg i full fart etter en del glass rødvin og annet ymse på en nyttårskveld , hehe.

Ja jeg er vel kanskje over middels interessert i eldre Apple historie, og leser det jeg kommer over av slik informasjon, sammen med at jeg samler på Apple og Mac produkter/maskiner fra 1978 og frem til idag!

Firestone: Ja det var tider med 604 CPUene.
Har mye blader med norske priser på Apples maskiner fra 90 tallet.
Og Apple "kjemper" 8500/8600 og 9500/9600 maskinene gikk ikke akkuratt på billigsalg!
Uten å ha sjekket bladene, så mener jeg at prisene på 9500 maskinene lå på mellom 40 000 og 60 000 kr en periode! Kan feks nevne at 9500/9600 maskinene hadde TOLV RAM plasser! Dette kunne gi 1,5GB minne (Kun 768MB før 128MB brikkene kom på markedet) på en maskin fra rundt 1995-96! JA, det kostet skjorta men det gikk ann. I tillegg hadde maskinen plass til 6 fulllengdes PCI kort!

Om jeg finner ut hvordan jeg legger ut bilder her på Mac1 så kan jeg scanne noen sider fra disse bladene, om det er interesse for det.
Kanskje noen andre husker dem?
MacWarehouse mener jeg tittelen på disse bladene var.

Hvis noen har kjennskap til de "gamle kjempene" til Apple: Quadra serien.
Tenker da spesielt på 900 og senere 950
Disse var i utgangspunktet bygget på Motorola 68040 arkitekturen.
Men Quadra maskinen ble solgt til langt ut på 90 tallet selv etter at denne "PowerPC" overgangen. Maskinene kunne dermed konfigureres med 2 prosessorer.
En 68040 og en PowerPC 601 på gjerne 100Mhz eller 120Mhz.
En kunne med dette velge hvilken arkitektur en ville kjøre ved oppstart =)

For de som ikke fikk med seg overgangen fra MC680xx arkitekturen til PowerPC så kan dette sammenlignes med overgangen fra G4/G5 til Intel (selv om den ikke var like drastisk)
Programvaren måtte skrives spesifikt for hver arkitektur. Og Quadraen ble et bindeledd siden det fantes mulighet for å kjøre BEGGE =)
Nå skal det sies at det også fantes PowerPC oppgraderingskort til flere Mac maskiner, men denne Quadra modellen skilte seg definitift ut fra mengden.
Ei heller denne maskinen var ikke for "vanlige" folk, prislappen var veldig høy!

Dette vare lite innblikk i "gode gamle dager" av Apples utrolige verden ;)
Sist endret av MacPlus den lør 02.01.2010 0:37, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav Lukas » lør 02.01.2010 0:32

Jeg kjøpte en 68xxx Performa 475 i 1995 (pizzaboksdesign), blant annet fordi den kunne oppgraderes til PowerPC. Det skjedde aldri, men jeg makset RAM-en opp fra 4 MB til sinnsyke 36 MB. Det koster ca. 2000 kr, installert hos Helioprint på Økern.

Harddisken på 150 MB byttet jeg ut med en på 250 MB og satte den gamle i et eksternt SCSI-kabinett som det opprinnelig hadde stått en HDD på 20 MB i. Prosesseren på Performa-en klokket inn på 25 Mhz, og det ble sagt at det tilsvarte minst 60 Mhz på en PC.

Jeg husker at 28.8-modemet kunne gi spinnville nedlastingshastigheter på 3,3 kbps.

Maskin, skjerm og blekkskriver kostet totalt 17.000,– før oppgradering.

Dette var sikkert litt OT, men jeg ble litt revet med :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav djxfade » man 04.01.2010 11:46

At maskinen er mer utsatt for virus pga CPU arkitekturen er bare tull og tøys. Hvor du får dette fra vet jeg ikke. Skulle gjerne likt å sett hva som begrunner denne vittige påstanden.

Virus angriper sikkerhetsfeil og bugs i operativsystemet, eller programvaren. Om noen finner ett sikkerhetshull i f.eks Finder, som lar kode kjøre med Administrator rettigheter, uten at brukeren må gjøre noe, så vil denne skadelige koden virke universelt på både Intel og PowerPC.

At dette var ett dumt bytte (PPC til x86) er jeg forsåvidt enig med, men det var IBM sin feil, da dem var alt for treg til å oppgradere brikkene sine. Da Apple lovet at en 3 GHz PowerMac G5 skulle komme i løpet av 2005, men IBM plutselig ikke kunne levere, ble Apple flau på vegne av sine kunder, og som en reaksjon byttet dem arkitektur.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav cladi » man 04.01.2010 14:15

Til dere som til enhver tid ønsker stålkontroll over de forskjellige Mac-modellene, kan jeg anbefale programmet Mactracker:
http://mactracker.dreamhosters.com/

Finnes også til iPhone 8-)
medlem i 198 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav Gurre » man 04.01.2010 14:25

reidar_rose skrev:Denne arkitekturen var og er utrolig stabil !
Så stabil at IBM RISC prosessorer til og med blir brukt i en rekke jagerfly - idag også!


SAABs JAS Gripen bruker så vidt jeg vet Intel-prosessorer.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav cladi » man 04.01.2010 18:07

...så har den da også gått i bakken noen ganger 8-)

Sorry avsporingen, kunne ikke dy meg.
medlem i 198 måneder
 

Re: En innføring i PowerPC

Innleggav reidar_rose » tir 12.01.2010 18:58

Gurre:

F-16 har oppgradert elektronikken men RISC. Sier vel litt....

Jeg kunne tenkt å kjøpt meg en G5 stasjonær siste utgave...Hvor mye ligger den på ca..?
Noen som vet ?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]