Static IP i flere nettverk

Static IP i flere nettverk

Innleggav ColdFusion » man 18.01.2010 20:17

Hvordan kan jeg konfigurere flere LAN (ikke WLAN) til å bruke forskjellig ip alt etter hvilken kabel jeg bruker i MBP. Jeg har flere nettverk på kontoret, samt DMZ/internal på hjemmekontor (alt for å kunne kjøre forskjellige policies i firewall), dette for å teste interne/eksterne tjenester. Det gjøres ufattelig enkelt på alle Lenovo Thinkpad maskiner vha ThinkVantage Access Connections, dette programmet oppdager hvilken router/nett jeg kobler mot og setter dermed alle settinger/proxy/default-printer/etc/etc.... rett og slett genialt enkelt. Dette med FAST IP gjør også at jeg kan kjøre source/destination policies i firewall, og dette MÅ jeg kunne endre enkelt, og eneste jeg har funnet så langt er noe batch-script, men det er jo ikke særlig smooth (dette er til Windows, men regner selvsagt med at det er noe som lett lar seg gjøre i OS X også?):
http://www.astahost.com/info.php/switch ... t9048.html

Sliter nå big-time med å klare å like keyboard til MBP (er helt forferdelig med Ctrl vs. Cmd), at @ er der ' er også helt umulig å få fingrene til å huske... (finnes det noe keyboard remapper for OS X?) men som sagt, dette med nettkortet ser jeg ikke noe grei løsning på med MBP. Finnes det noe program jeg kan installere som kjenner igjen f.eks MAC-adressen til routeren og dermed kan konfigurere IP/SN/GW. Gjerne at den skifter standard skriver og homepage til Safari/Chrome.

Trodde egentlig jeg skulle bli mye mer imponert over Mac... (utvikler på Windows/Web/MSSQL), men dette sliter jeg virkelig med... trodde OS X skulle vært "mye bedre" out-of-the-box. At den heller ikke har innebygdt GPRS/SIM-leser er også ganske utrolig. For å si den sånn, produktiviteten min synker drastisk om jeg ikke snart klarer å finne ut av dette Mac-opplegget som skal være så bra! Har selvsagt også installert Windows7/XP Pro via Parallels og det funker greit (men FORFERDELIG mapping av keyboard igjen...), kjører også RDC (Remote Desktop for Mac) mot servere, og keyboard gjør masse rare ting.

Ellers er MBP 17' 3GHz en konge maskin med 8GB ram, så å kjøre Win7 og to XP-clienter alle med forskjellige VPN-tunneler SAMTIDIG er MEGET bra!! Samt egent VPN på MBP (Parallels med NIC-bridge), det gjør virkelig ting smooth mhp development/testing.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Static IP i flere nettverk

Innleggav slogmo » tir 19.01.2010 0:20

Har selv en Thinkpad på jobben, og det er helt rett det du sier.
Thinkpad Access Connections er genialt.
Jobber en del med utstyr som går via TCP/IP og har støtt og stadig behov for å skifte mellom forskjellige statiske IP'er.

Dette tror jeg kan gjøres like enkelt i OSX. Men har aldri testa det.
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Static IP i flere nettverk

Innleggav tigernar » tir 19.01.2010 0:46

slogmo har helt rett, ved å opprette flere "network locations" (som slogmo viser) i nettverksinstillinger kan du enkelt sette forksjellige faste ip-adresser ved å gå til tcp/ip fanen i avansert-menyen (knappen nede til høyre) og så sette forskjellige faste iper til hver "network location" (det sammen kan gjøres med forskjellige proksier etc). Du må gå inn og ut av avansert menyen mellom hver nye "network locartion" for å gjøre dette. Senere er det bare å skifte "network location" (husk å klikk på "apply"/bruk-knappen når du skifter ;-) )

håper dette hjelper

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Static IP i flere nettverk

Innleggav vlekanger » tir 19.01.2010 0:54

...og når du har oppretter flere locations (eller steder på norsk), kan du enkelt bytte mellom disse i eple-menyen (du vil få et ekstra valg der). Du trenger altså ikke å gå inn i systemegenskapene for å veksle mellom de ulike stedene. :)
medlem i 203 måneder
 

Re: Static IP i flere nettverk

Innleggav taG » tir 19.01.2010 0:57

"Steder" er som nevnt ganske hendig for flere "faste" nettverks-innstillinger. Når nettverksstedene er definert trenger man ikke åpne systemvalg for å endre "sted". Dette kan gjøres fra -menyen og "Sted".
Bilde

Det finnes et systempanel kalt Locomatic som kan endre "Sted" basert på ssid'en til trådløsnettet man er tilkoblet, eller basert på hvilket kablet nett man er koblet inn på (denne siste funksjonen har jeg aldri prøvd selv).

Give it a spin og gjerne post i tråden her om den gjør nytten også på kablet nettverk.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Static IP i flere nettverk

Innleggav Lars A. Gundersen » tir 19.01.2010 1:05

Folkens, poenget var at MPBen automatisk skulle skifte IP ved tilkobling til forskjellige nettverk, ikke at man kan gjøre det manuelt med Locations, selv om det bare er ett klikk.

Jeg tror Locamatic gjør det du tenker på, både med trådløst og trådbasert nett. Du setter opp forskjellige Locations slik det er henvist til i tidligere svar, Locamatic bytter mellom disse basert på f.eks. routerens IP-nummer.
http://www.45rpmsoftware.com/45RPM/Locamatic.html

Andre kandidater kan finnes ved å søke på "Location" på http://www.macupdate.com

Når det gjelder tastaturmapping er mitt råd: venn deg til det. Det er ikke arrogant ment, men det er ikke FORFERDELIG. Det er bare ANNERLEDES. Hjernen din klarer garantert å venne seg til et par-tre forskjeller i løpet av noen uker. Mac er bra det, men fordelen ligger ikke i at tastaturet er mappet mye bedre. :-) Dét er en tilvenningssak, rett og slett.

Når det gjelder GPRS så tipper jeg Apple synes at det er teleoperatørene sitt domene. Og det finnes jo både små USB-sticks og mulighet til å koble seg opp gjennom Bluetooth med en telefon, så jeg er forsåvidt enig.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Static IP i flere nettverk

Innleggav ColdFusion » tir 19.01.2010 8:51

Takk så mye for mange bra svar! Jeg kan leve med å "manuelt" bytte locations, selv om en automatisering hadde vært rått. Egentlig burde det var en smal sak for OS X å sjekke MAC adressen til routeren den oppdager, for deretter å se om denne så har vært brukt i en av mine lokasjoner. Er det egentlig ikke det som skal skje når den står på "automatisk"?

Jeg får teste litt mer med auto-lokasjoner. Skal helt klart sjekke ut Locamatic.

@Lars: det med tastatur har du rett i, selv om jeg på sekundet hadde mappet om @ og ' hvis det er mulig på Mac. I Windows 2000 resource kitet finnes et lite program som jeg har brukt siden første IBM Thinkpad kom på jobb, der var nemlig ikke CTRL nederst til venstre (jeg jobber mye med script i typisk TextMate), det var rett og slett helt umulig å la være å trykke på FN-knappen som var nederst til venstre.

Etter tips fra en UNIX fyr bestemt jeg meg for å prøve å bruke CAPS-LOCK som CTRL, og i dag remapper jeg alle maskiner (Remapkey.exe) fungerer til og med i Windows 7!! Fant ut at det var grise-enkelt å bytte dette på Mac, så i dag brukes den som CMD.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Static IP i flere nettverk

Innleggav arntss » tir 19.01.2010 9:14

Kan ikke hjelpe så mye ang nettverk, men om du ønsker å vite hvilke tastatursnarveier som er mulig i Mac OSX, og se det menst du jobber, kan du kanskje prøve dette:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]