Bytte til XServe og Apple?

Diskusjon rundt Apples server platform Xserver

Bytte til XServe og Apple?

Innleggav Jonaldo93 » lør 20.02.2010 20:43

Heisann alle Mac entusiaster !

Jeg er sjef for en bedrift som har 6-7 ansatte. Alle har vær sin stasjonære pc og alle har vær sin Laptop. Vi har allerede byttet ut Nokia telefonene med Apple iPhone 3GSer. (En liten start hvertfall.) Til daglig er vi utrolig avhengige av disse maskinene. Vi kjører i dag en Windows 2000 server og jeg har 10 stasjonære PCer som kjører OSet Windows XP.
Her er noe av det vi gjør hver eneste dag og tjenester vi er avhengige av:

- Word, Excel o.l.
- Samkjøring av kalendere
- Avregning
- E-post
- Internettsurfing
- Klientbehandlingprogram slik som Advisor (se link) http://www.advisor.no/TheSite/Applications/Article_Show.aspx?ID=39
- Exchange

Dette er noe av det vi bruker hver eneste dag. Jeg har sjekket litt med det klientbehandlingsprogrammet vi bruker og de leverer ikke for Mac. Hittil har jeg ikke funnet noen som leverer for mac. Men jeg kan kjøre Parallel Desktop slik jeg gjør hjemme for kunne koble meg på min nåverende server. Dette synes jeg funker utrolig bra. Og noe som dere sikkert har fått med dere og noe som jeg også er helt enig i så er Windows Server 2000 ganske gammelt så nå er det på tide å med ny server. Det jeg er veldig usikker på er om jeg skal gå for å bytte ut hele serveren med en XServe og bytte ut alle de stasjonære datamaskinene med iMac's, da datamaskinene også er litt slitene. Og nye MacBook Pros til de ansatte.

Da har jeg et par spørsmål som jeg hadde satt utrolig pris på om noen hadde tatt seg tid til å svare på.

1. XServe vs. Windows Server? Hvordan er det?

2. XServe, er den virkelig så lett å bruke?

3. Er det mulig å hoste en hjemmeside på serveren og hvor enkelt er dette å bruke?

4. Hvordan er det med mailkontoer, når vi i dag har Exchange? Og kalendersamkjøring?

5. I så fall, hvilken av XServerne er å anbefale?

6. Anbefales det iMacs eller Mac Pros til bedrifter?

7. Hvordan fungerer det når jeg er langt fra og være koblet på serveren?

8. Er det noe spesielt man kan gjøre med iPhone til serveren?

9. Også til sist, trenger jeg en IT-ansvarlig eller er dette noe jeg kan sette opp selv og administrere selv.

Det skal sies og legges til at jeg er ikke helt ukjent med Apple og Macs fordi jeg har byttet ut den stasjonære datamaskinen min hjemme med en iMac og hele familien har en MacBook Pro hver nå, og alle er så fornøyde og det er derfor jeg lurer på om dette er noe jeg kan gå for på jobben også.

Det ble ganske mye spørsmål. Jeg hadde som sakt satt utrolig pris på om noe hadde tatt seg tid til å informere meg litt og svare på de spørsmålene. Det folk gjør her er helt utrolig.

Keep up the good work folkens!

På forhånd TUSEN TAKK!

:-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav arntss » søn 21.02.2010 14:26

Hei.
Kan ikke svare så mye på spørsmålene dine da server ikke er min sterkeste side, men vil anbefale en liten titt innom disse sidene for en innføring i OSX Server: http://www.apple.com/business/theater/#setupandadmin

Lykke til med valget.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav Jonaldo93 » søn 21.02.2010 15:14

Tusen takk for tipset. Hvis noen andre har tips eller svar på noen av spørsmålene hadde jeg satt pris på det. :-D

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav krsk0 » søn 21.02.2010 15:36

Når det gjelder om dere skal velge Mac pro eller iMac kommer dette helt ann på bruken. Men vis dere kun bruker programmene som nevnt ovenfor holder iMac i masse vis :-)
medlem i 184 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav morgoth » søn 21.02.2010 16:28

1: Det er mer eller mindre samme hardware så det er software som skiller.
Som på klientsiden så gir OSX Server mye mer for pengene (min mening) en hva Windows 2008 Server vil gi.

2: Tja, kommer vel an på brukeren og hva han/hun er vant til.

3: Ingen problem: http://www.apple.com/no/server/macosx/f ... sting.html
Det er Apache som er motoren her.
Hvor enkelt det er kommer jo an på hvor komplisert siden er... Det å sette opp web-serveren er bare å trykke på en knapp.

4: Exchange er jo MS programvare og går dermed dårlig på OSX, men OSX har sitt alternativ
Mail - http://www.apple.com/no/server/macosx/f ... vices.html
Kalender - http://www.apple.com/no/server/macosx/f ... erver.html

5: Quad Core burde holde lenge, utvides gjerne til 6 GB RAM (eller 12)

6: Skal du drive med tung video/bilde redigering så er vel MacPro tingen, nesten alt annet duger iMac til.

7: Litt usikker på hva du mener?
Du har dog mulig for å koble deg opp med VPN (koble deg opp på jobbnettet på en sikker måte).

8: Ja, http://www.apple.com/no/server/macosx/f ... ccess.html
Push-mail og Kalender er selfølgelig synkronisert.

9: Tja om du gjør dette selv i dag så... kommer igjen litt an på.
En XServe er dog ikke nok jobb for en person på heltid...

Er dere avhengig av klientsoftware som utelukkende kjører på Win så vil jeg si dette er det største "problemet". Virtuelle maskiner er en løsning med det å kjøre OSX på en arbeidsplass som er preget av Win applikasjoner har sine utfordringer (som overhode ikke er umulige å løse :))

Lykke til!
medlem i 203 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav pandaen » søn 21.02.2010 19:00

Hei

Har du vurdert terminalserver, da kan du beholde dei gamle maskinene som klienter, og heller oppgradere til windows 2008 med terminalserver. Dermed kan også mac kjøre mot server hvis ønskelig, du bruker da RDP.

Finner masse info på nettet om terminalserver


Mvh

Harald
Sist endret av pandaen den søn 21.02.2010 21:51, endret 1 gang
medlem i 197 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav Jonaldo93 » søn 21.02.2010 19:59

Setter veldig pris på folk som svarer. :-D

krsk0: Okei, takk. Da blir det nok iMac hvis jeg bestemmer meg for å fornye til Mac. ;)

morgoth: Takk for at du tok deg tid til å svare på alle spørsmål. Du har vært til stor hjelp. Du skriver at OSX Server gir mye mer for pengene, kan du nevne litt eksempler til hva du mener? Hadde vært flott! :-)

Det jeg mente var VPN ja. Hvordan funker den? Og vet du hvordan Mail, og iCal er i forhold til Exchange. Exchange har jo mulighet for å kjøre i SL ikke sant? Ville du anbefalt Exchange eller Apple's alternativ?

pandaen: Har ærlig talt ikke hørt om terminalserver. Har du noe spesiell erfaring med dette? Hadde du giddet å legge ved noen linker til det nyttigste du fant på nettet? Dette er kanskje noe jeg bør ta med i betrakting.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav spiffers » søn 21.02.2010 20:10

Jeg har også vurdert frem og tilbake om vi skal gå over til Mac, og har endt opp med Xserve isteden for Windows Server 2008 RC2.

Ut fra den softwaren du nevnte, så forstår jeg det slik at det er for et advokatkontor du skal sette opp en server? Du kan titte litt på http://www.themaclawyer.com/, som er en egen side dedikert til Mac på advokatkontorer.

Jeg tror ellers at et dokumenthåndteringssystem og ContactizerPro og iWork-pakken burde holde.
medlem i 183 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav arntss » søn 21.02.2010 20:10

Du skriver at OSX Server gir mye mer for pengene, kan du nevne litt eksempler til hva du mener? Hadde vært flott!


Bare det at OSX server har ubegrenset antall klienter er vel første som gjør at denne gir mer for pengene.

Windows Server 2008 Kr 5556,- 5 Klienter (Finner kanskje billigere, dette var bare ett eksempel)

Mac OSX Server Kr 4490,- Ubegrenset med klienter.

Og om du ser igjennom videoene i første linken jeg la ved, så ser du hvor enkelt det er å sette opp og administrere Mac OSX server og klienter også. Brukergrensesnittet er "The Mac-way".

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav spiffers » søn 21.02.2010 20:24

Kjøper man en Mac Mini Server, så får man både hardware og software til 7.990,- som er en helt uslåelig pris. Den burde holde til de fleste små kontorene, 10-15 samtidige brukere som stort sett jobber med tekstbehandling og regneark skulle den kunne betjene uten noen problemer...
medlem i 183 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav Psykotor » søn 21.02.2010 20:49

Jeg mener Imacs og en mac mini server vil være veldigt bra.

Iphone har exchange støtte for mail,kalender og jeg tror det finnes på adressebok.
Suport, Applecare i 3 år.
Eplehuset har egen bedriftsavdeling.
Spør du meg er det beste å ta en prat med en bedriftsselger. De kan ekstremt mye.

Håper dette hjalp!

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav pandaen » søn 21.02.2010 21:49

Hei

Ja, har en del erfaring med teminalserver. Og jeg må sei at det fungerer helt utrolig bra. Du trenger kun programvaren på serveren, siden du kopler deg direkte opp mot server. Dermed er det kun mus, tastatur og skjerm du bruker på klientmaskinene. Dermed kan du ha nærmest hva som helst som klientmaskin.

Du kan jobbe hvor som helst enten via RDP, eller via en https side.

Via RDP kan du bruke mac, linux, og windows.

Og siden du skal kjøre windows software mener jeg dette er den beste løsningen.

Du kan lese litt her:
http://www.smallbizserver.no/Artikler/t ... nsing.aspx

Mvh

Harald
medlem i 197 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav Jonaldo93 » man 22.02.2010 2:28

Mange takk, begynner nok å komme mot en løsning snart og all hjelpen fra dere har vært super. Tar nok en avgjørelse i løpet av uka. :-)

Tenkte jeg skulle ta en telefon til bedriftsavdelingen imorgen. Er det noen som vet hvor og i så fall hvilket nummer jeg skal ringe? :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav krsk0 » man 22.02.2010 2:41

medlem i 184 måneder
 

Re: Bytte til XServe og Apple?

Innleggav morgoth » man 22.02.2010 20:15

Vedrørende mer for pengene...

Selve lisensen er billigere og som nevt tidligere så operererer ikke Apple med såkalte CAL lisenser (brukerlisenser) som du må kjøpe i tillegg på Windows (uttover de 5 som du får med).

Så er jo den softwaren som du får med som "bonus".
Mail Server - Her må du kjøpe Exchange (som ikke er billig) hos Microsoft.
iChat Server - Dette er en egen serverlisens hos MS på samme måte som Exchange
VPN - Har ikke testet dette, men tror ikke det er med Microsoft
Wiki - Tydllig integrert som nyhet i OSX 10.6, finnes mye gratis der ute til MS plattformen, men helt sikkert ikke like integrert og "lekkert" som OSX.
Podcast - muligens ikke så veldig viktig men uansett...

Mye av dette indikerer at Apple satser på typiske "WEB 2.0" innhold på Web. Og de legger med veldig mye av dette intigrert i systemet :)

... pluss helt sikkert mer.


## EDIT ###
Ser noen annbefaler Terminsalserver, det fungerer helt yppelig, men du kommer da ikke utenom.
1: Terminal lisenser for brukerene
2: Bruke en terminalserver som brukere kobler seg opp mot på samme maskin som kjører Domenekontroller og ev. en Exchange server er ikke optimalt i drift sammenheng.
Domenekontroller og Exchange er viktige saker og bør kjøres med høy sikkerhet... Det å ha f.eks. kontorstøtteapplikasjoner kjørende samtidig er litt "bobb bobb" (min mening).. dette vil også kreve mer administrative/operative kunnskaper hos en Administrator.
medlem i 203 måneder
 

Neste

Returner til Apple Xserve



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere