15" eller 13"?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

15" eller 13"?

Innleggav tudelidu » søn 02.05.2010 15:48

Skal kjøpe min aller første MacBook neste uke, og har bestemt meg for å kjøpe MacBook Pro. I begynnelsen var rimelig sikker på å gå for en 13", men da jeg for noen uker siden så at 15-tommeren og 17-tommeren var blitt utstyrt med nye prosserorer ble jeg litt mer i tvil. Nå står det altså mellom 13" og 15". 17-tommeren er helt uaktuell grunnet pris, og jeg er klar over at prisen på 15-tommeren også er ganske stiv, men hvis de nye prosserorene er så raske om Apple skal ha det til, er jeg faktisk villig til å betale såpass. Så hva ville dere gått for? 15" eller 13"?
:-)
medlem i 167 måneder
 

Re: 15" eller 13"?

Innleggav EmmernMe » søn 02.05.2010 15:51

Hva skal du bruke macen til? Video/bilderedigering, surfing, epost, hva?

Det kommer veldig an på hva du skal bruke den til, hvor mange programmer du tror du kommer til å kjøre på en gang, osv.
Selv ville jeg kjøpt 17", det fordi jeg trenger stor skjerm og sterk maskin. Jeg redigerer film, bilder, bruker Xcode, Final Cut, osv.
medlem i 184 måneder
 

Re: 15" eller 13"?

Innleggav Stene » søn 02.05.2010 16:12

Jeg kan komme med en helt motsatt sammenligning enn hva emmernme gjorde. Jeg valgte 13" fordi den hovedsaklig skulle brukes til skolearbeid, lett photoshopping, musikk, se video og selvsagt surfe/mail. Hvis du skal gjøre som meg og slepe den til og fra skolen hver eneste dag, samt at du ikke jobber med tunge programmer og videoredigering er 13" gull! Jeg er kjempefornøyd med min :-) Finn ditt behov og kjøp deretter. Personlig ville jeg heller kjøpt en som har litt bedre ytelser enn det du har behov for akkurat i dag, det kan jo hende at du utvikler flere behov med årene.
medlem i 172 måneder
 

Re: 15" eller 13"?

Innleggav tudelidu » søn 02.05.2010 21:46

Takker for nyttige svar :-)

Vel, det er mest skole, surfing, epost, musikk og eventuelt bilderedigering og videoredigering min fremtidige MacBook til :-)
medlem i 167 måneder
 

Re: 15" eller 13"?

Innleggav EmmernMe » søn 02.05.2010 23:04

Da ville jeg nok, i dine føtter, kjøpt en 13", selvom denne er litt for liten i min smak :)

Lykke til!
medlem i 184 måneder
 

Re: 15" eller 13"?

Innleggav -Even » søn 02.05.2010 23:42

Jeg kjøpte akkurat en ny 13" . Både pga økonomi, men også pga den er grei og drasse med til og fra skole og styremøter etc etc og jeg driver mye med videoredigering, men alikevel klarer jeg meg med en 13" :) Har en ekstern skjerm, mn den brukes nå til min gamle 13" :)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: 15" eller 13"?

Innleggav arokh » man 03.05.2010 0:23

Gikk for 13" 2.4GHz varianten selv. Har hatt hver revisjon av 13" siden den første plastmodellen og har vært fornøyd med ytelsen på alle. Synes 15" er alt for stort for en bærbar maskin, og i tillegg så vil nok varme være et større problem på de med den nye CPU'en. Nå er 13" fått et brukbart skjermkort også så da er det vel ikke noe å tenke på :)
medlem i 213 måneder
 

Re: 15" eller 13"?

Innleggav sondress » søn 09.05.2010 17:46

Jeg lurer også på dette. Er veldig usikker på om jeg skal gå for 13" eller 15"! Er i5-prosessoren verdt det? Er jo selvfølgelig også større skjerm på 15"

Det jeg i hovedsak skal bruke den til, er mail, surfing på nett, musikk, se på film og youtube og bruke litt photoshop.

Hvis jeg går for den beste 13" har jeg jo også råd til å sette inn en SSD.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: 15" eller 13"?

Innleggav SinWin » søn 09.05.2010 18:10

Med ditt bruk er 13'' mer enn nok. Jada, kjekt med fin, ny og god prosessor, men 13'' er egentlig overkill til surfing, epost og normal bilderedigering.

Skal du drive tung videoredigering i HD, bruke masse effekter, rendre flere timer med video og så videre, må du nok belage deg på å vente litt mens maskinen jobber. I så tilfelle burde du gå for en av de kraftigere modellene, men 13'' funker faktisk til videoredigering også: man må bare være litt mer tålmodig og vente noen sekunder/minutter ekstra, that's all.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron