Hva man ikke kan gjøre på mac?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav DADDY » tor 08.07.2010 18:25

Hei.

Hva er det man ikke kan gjøre med en mac?

Fra tid til annen er det "særinger" som slipper til i avisene, tv2 "plager deg", nettaviser osv. og "syter" om at man ikke kan gjøre nettbank osv.

:-)

Fra spøk til alvor, hva er det man ikke kan gjøre (enkelt) med en mac nå?

Årsaken til at jeg spør er at jeg fikk en minimac i huset for 2 uker siden og kona synes at den var så pen at hun vil skifte ut den stasjoære med en imac.

Har fått med meg at det krever "tid" å få norsk tipping sin kortleser til å fungere. Men hva annet er det i normal bruk som kan være et problem?

Er det slik jeg tror - ingen problemer med å kjøre mac?

Og at de "særingene" som "syter" vil uansett ha noe å klage for?

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav julemann » tor 08.07.2010 18:52

Begge platformer har mangler, men jeg føler de fleste er å finne på windowns ;)

Må bare presisere at en mac faktisk er fullt kompatibel med windows, om du ønsker å installere det i tillegg til macosx. Jeg kan holde inne en knapp ved oppstart og heller bruke windows 7. Det er ikke så vanskelig å få det til heller. :)

Om du er litt datainteressert og villig til å lære å gjøre ting på en annen (veldig mange ting bedre) måte vil overgangen være smooth.

Mangelen ligger jo i maskinens OS, og ikke i selve maskinen. Derfor er det hvilken programvare bruksmønsteret ditt krever som bestemmer hvilket som passer best. Skal du spille en stor mengde dataspill eller for eksempel kjøre tunge cad-programmer ville jeg gått får en kraftig pc. Titter du litt på mac uten å ha program som binder deg til pc så vil jeg si valget er relativt lett:) Husker den gangen jeg gikk over. Sinnsykt skeptisk, men gud hvor frelst jeg ble til slutt. Ikke bli skremt av prisen, da du er sikret en sinnsykt bestandig maskin uten mye tull. Jeg assosierer i allefall ikke begrensninger med mac.

Håper dette hjalp, dette er i allefall min mening!

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav ColdFusion » tor 08.07.2010 19:13

Jeg er systemutvikler, har behov for Visual Studio, MSSQL Managment Studio, diverse IPSEC klienter og diverse IDE, remote desktop etc... fikk mulighet til å teste ut en MBP 17' på jobb og et av kravene var å kunne kjøre en virtuell XP maskin (vi har interne støttesystemer som krever XP enn så lenge). Ved å kjøre en programmet Parallels 5.0 kan jeg lage så mange virtuelle maskiner jeg vil (både Windows XP, Win7, Linux Mint, Ubuntu)... kan faktisk kjøre alle maskinene samtidig uten problem... gikk fra en Thinkpad T61/X301 pga div dårlig ytelse (argument for å prøve OS X)...

mitt største problem sålang er keyboard mapping via remote desktop og div andre ting som ikke så mange til vanlig kommer borti... liker heller ikke tastaturet så godt (store hender og fingre krever mer motstand enn hva MBP'en gir... pinglete taster). Poenget er at jeg har nå erstattet Thinkpad med en MBP17 og kravet var da at jeg også kunne få igang mobilt bredbånd fra Telenor - ingen problem.

Nå sitter jeg faktisk å argumenterer for hvorfor jeg bare skal begrense meg til å kjøre en Win7 workstation og ikke heller gå for en Mac Pro (med alvorlig mye minne) og OS X, sammen med Parallels og VMWARE Fusion (slik at jeg kan lage maskiner til VMWARE vSphare clusteret vårt).

I Parallels kan du kjøre en Win7 maskin i fullt vindu og ingen vil kunne se at du i det hele tatt kjører en Mac... har ved flere presentasjoner kjørt Win7 i fullt vindu, og folk har da kommentert at det er en Mac! som kjøre Win7 - selvsagt kan du kjøre dette i BootCamp, når jeg da kjøre den ut av full skjerm så skjønner folk at tiden til Windows er over ;)

Her er det en som bytter mellom en XP maskin og OS X:
http://www.youtube.com/watch?v=GUmnU3E4-x4
http://www.youtube.com/watch?v=Sf1F6HCgRIw (0:44 så bytter den til full skjerm)

Det finnes tusenvis av video'er om hvordan man installere Win7/XP via Parallels i OS X - det er kanonenkelt.

Det finne med Parallels er at den også virtualiserer nettverkskortet (bridge mode) slik at XP/Win7/Linux maskinene får egne IP-adresser delt ut av DHCP serveren og dermed kan man også nå disse maskinene fra hvilke andre maskiner man har i nettverket uten problem.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav m4rius » tor 08.07.2010 19:16

Svaret er:

INGENTING!

Så lenge en lett kan installere Windows og Linux for den slags skyld på en Mac, er det ikke noe en IKKE kan gjøre lengre.

Selv bruker jeg 1 stk applikasjon i Windows enda, det er faktura program. Dette åpner jeg bare enkelt i VMWare ( som for øvring henter opp din BootCamp partisjon ), å kjører det rett i OSX. Ingen grunn til å reboote så lenge en ikke trenger ALL kraft maskinen har å by på. Det vil vel ikke egne seg særlig godt å spille i en Viruel maskin f.eks.

Jeg kjøpte Mac for ca 6 - 7 år siden, da byttet jeg den fort ut med en PC igjen. Det var en haug med applikasjoner jeg den gang ikke fant til Mac OSX ( jaguar tror jeg det var )

Nå i dag, har jeg absolutt ikke det problemet i det hele tatt, finner stort sett det meste av applikasjoner til OSX også ( og som regel er de enklere og bedre ).

Og nå som vi kan fullt lovlig bare legge inn Windows på en Mac ser jeg ikke en eneste grunn til å overhode eie en PC lengre... Med mindre det er en Hackintosh da :)

Så til kona di. LØP Å KJØP! Hun vil ikke angre et eneste sekund!

EDIT:

Ser det hadde kommet et innlegg til i mellom her, jeg vil bare føye til en ting.

Når du kjører Windows i VMware kan du velge om den skal "speile" skrivebordet, documents etc etc. fra OSX inn i Windows.

Så i mitt tilfelle når jeg fyrer opp Windows i VMWare, kjører litt regnskap og tar backup av det, så vil backupen fysisk ligge på "MAC" harddisken. Den virtuelle maskinen kan kræsje så mye den vil uten at du mister en dritt :)
medlem i 186 måneder
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav golfsko » tor 08.07.2010 20:31

Er forresten ingen problemer med å få Norsk Tippings kortleser til å fungere heller :) funker helt topp her, la inn driver og vips, oddsen ble levert :)
medlem i 192 måneder
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav DADDY » tor 08.07.2010 21:11

Takk for mange gode og grundige svar.

Jeg tolker dere dit at det ikke er noen grunn til å ikke kjøpe mac i 2010 - og at de som slipper til i media er ekstreme.

Litt off-topic, men dere skriver om å kjøre "virtuelle" Windows. Finnes det en "recorder" som gjør at jeg kan lese av disken på Vista boxen og legge den "virtuelt" på en ny imac?

Ha en fin sommerkveld.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav julemann » tor 08.07.2010 21:15

Du har helt rett i at mac slik vi ser det i dag er fremtiden.

When you first try mac you never go back 8-)

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav Uluen » tor 08.07.2010 21:46

DADDY skrev:Litt off-topic, men dere skriver om å kjøre "virtuelle" Windows. Finnes det en "recorder" som gjør at jeg kan lese av disken på Vista boxen og legge den "virtuelt" på en ny imac?

Ja, VMware Fusion kan importere den over nettverket.
Det er lenge siden jeg brukte den og jeg vet ikke om den er å få tak i lenger men VMware hadde også en converter for slikt.
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav ColdFusion » fre 09.07.2010 7:58

Jeg hadde droppet å kjøre VISTA, lag heller en Win7 maskin og import/installer minimum av det du trenger...

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Hva man ikke kan gjøre på mac?

Innleggav MrCrox » fre 09.07.2010 10:18

For meg er det et par ting som gjør det nødvendig å kjøre windows iblant:

- De fleste av Polars pulsklokker synkroniserer ikke med Mac (men dette kommer på nyere modeller)
- Macroer i Excel, VBA finnes ikke for nyeste officeversjon på Mac, og Office 2004 har vært for buggy for mine formål (spesifikt solveren for optimeringsproblem)

Jeg har derfor løst dette med en Mac Pro på kontoret som kjører Windows og OS X med Parallels når jeg trenger det, og en iPad til å ha i sofaen ;)
medlem i 237 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]