Viftestyring for powerpc?

Diskusjon rundt Apples Power Mac

Viftestyring for powerpc?

Innleggav Salahuddin » tir 13.07.2010 23:40

Hei, jeg har en powerpc g4, og mener denne er støyer noe forferdelig. Finnes det et program som kan senke støyen når jeg for eksempen får maskinen til dvale, eller har dere et annet løsning for å få ned lyden til vifteren når den er i dvale. Jeg kan bare gjøre vifteren suse etter at harddisken og annet har roet seg ned etter at jeg har trykket dvale knappen.

Alle svar mottas som en stor takknemlighet! :-)
medlem i 170 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav Salahuddin » fre 16.07.2010 13:27

Er det virkelig ingen som kan svare meg på dette spørsmålet? trodde mac1 var stedet for å kunne få et svar om alt jeg spurte om ang macbook powerbook osv.. :-(
medlem i 170 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav Uggelfuggel » fre 16.07.2010 14:31

Det programmet jeg selv benytter heter SMCFanControl, men det er desverre bare til Intel-maskiner.

Tror uansett du ikke vil kunne sette viftene til å gå saktere enn det maskinen selv vil de skal. Det er nok ikke så smart heller, ettersom det nok er en grunn (varme) til at de går så mye de gjør. Du kan jo prøve å rense dem for støv. Det pleier å ha en bra effekt på både varme og viftestøy.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav simen » fre 16.07.2010 14:42

Det er helt normalt at Power Macer bråker. Hvilken modell har du og hvilket OS?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav Ruffs » fre 16.07.2010 14:57

prøv og åpne maskinen og se om det er mye støv. Dette kan ødelegge for videre luftgjennomstrømning og føre til at maskinen er varmere enn det den trenger å være.
Derav kommer viftene inn siden maskinen føler den er varm og må kjøles ned, men viftene greier ikke det siden det er støv i veien...
medlem i 170 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav Salahuddin » lør 17.07.2010 14:25

Hei igjen, tror dere har misforstått dette her.. For når jeg starter opp maskinen så starter viftere uansett med full hastighet, og den minker ike resten av kjøringa heller. Og det mener jeg er noe galt for maskinen blir ike så varm at den skal kjøre på full hastiget, i løpet av sekunder. Derfor mener jeg et program for å styre vifterne kan være noe for meg. Håper jeg får et svar om hvilket program som kan være til meg.. PS: vil helst at den er gratis da :-)
medlem i 170 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav simen » lør 17.07.2010 19:52

Tror du misforstår. Finnes ikke "viftestyring" til Power Macs om jeg ikke tar feil. Dette er jo sjeldent selv idag på PC'er.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav Salahuddin » lør 17.07.2010 21:48

simen skrev:Tror du misforstår. Finnes ikke "viftestyring" til Power Macs om jeg ikke tar feil. Dette er jo sjeldent selv idag på PC'er.


Da tar du 100% feil.. http://www.andreafabrizi.it/?g4fancontrol her finnes det et program for meg men det som er prob er at det koster penger, men jeg vil helst ha en som er gratis.
medlem i 170 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav SeaLion » lør 17.07.2010 23:14

Søk på "fan control g4" på versiontracker.com ga dessverre ingen treff. Så det ser dessverre dårlig ut.

Kun "fan control" ga treff til kun G5- og Intel-maskiner.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Viftestyring for powerpc?

Innleggav simen » søn 18.07.2010 2:10

Salahuddin skrev:
simen skrev:Tror du misforstår. Finnes ikke "viftestyring" til Power Macs om jeg ikke tar feil. Dette er jo sjeldent selv idag på PC'er.


Da tar du 100% feil.. http://www.andreafabrizi.it/?g4fancontrol her finnes det et program for meg men det som er prob er at det koster penger, men jeg vil helst ha en som er gratis.


Jeg mente at noe slikt ikke kommer innebygd fra Apple. Men kult at noen har laget dette. Selv om dette må være noe de siste G4'ene fikk støtte for...

Kan ikke si $15 er mye å betale for slikt jeg da. Ellers får du ta turen til litt mer lugbre steder ;)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Power Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]